Elmysterier

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Elmysterier

Inlägg av rid54 »

Hej.
Hoppas julen varit god.
Det blir ju lite patetiskt när en "nollåtta" ska säga nåt om snö, men denna säsong har det definitivt varit "vinterväglag" i lagens mening rätt mycket här i Stockholm med omnejd. Det har känts bra att ratta omkring i en Niva; man behöver inte vara så orolig för underlaget. Det är min första vita säsong med den ryska pärlan och det går ju hur bra som helst. Jag har originaldäcken på min '11, känns helt OK.

Problemet nu är att jag upptäckte att det inte gick att tända bakljus + positionsljus med lysknappen. Dessa funkade bara med tändningen tillslagen. En gammal tumregel när något elektriskt strular, är att kolla "säkringar, rör och reläer". Säkringarna var alla hela, några rör hittade jag inte men däremot ett hopsmält relä. Sitter vid vänster knä tillsammans med två andra, men hade inte med detta att göra; det visade sig vara till extralysena (som inte heller funkade...). Reläet bredvid, däremot, hade "fastnat" (klibbande kontakter) och när detta fått några smällar funkade det hela igen. Detta relä ingår i halvljusautomatiken. Extraljusreläet var FUBAR och var bara att byta.

Är det någon som har något tips om kopplingen för halvljusautomatiken? Nu lyckades jag med "trial and error", men det är inte helt tillfredsställande. Dessutom verkar den nyare (2011) inte alls ha samma koppling som är på modell 2006. Någon som har eller vet var man kan hitta ett schema? Antar att detta är en "lokal" komplettering här i Sverige?

Gott Nytt År!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)