Offroad sensor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Islandstream
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 sep 2015 20:47

Offroad sensor

Inlägg av Islandstream »

Min check engine lampa tändes idag, tog ut felkod P1606 och via någon lista fick jag fram att det var offroad sensorn som strulade. Läste på något forum att sensorn är till för att inte knacksensorn ska få fel information när det är skumpigt (någon som vet får gärna rätta mig). Nu till frågan, är det några problem att åka runt med den sensorn trasig eller kan det ställa till det med något annat på bilen? Tänkte så klart köpa en ny men tänkte vänta till löning och passa på att beställa lite andra saker också. Jag har provat att göra rent sensorn med elektroniskrengörnings spray och nollat felkoder men den tänds efter något dygn. Min multimeter verkar ha fått fötter så kan inte mäta upp kabeln för att se om det glappar så ska fixa en ny multimeter innan jag beställer en ny sensor. Var mer nyfiken på om det är skadligt på något sätt att åka runt.

Med vänlig hälsning, Johan
Lada Niva 2006 "Anastasia" aka "The widowmaker"
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Offroad sensor

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Va? sitter det en knacksensor på Niva? Modernt värre!

Här kommer en helt obekräftad anekdot som jag hört på ljugarbänken i garaget:
när volvo kom med sin 850 i turboversion satt det en knacksensor på motorn som inte kunde märka skillnad på motorknack, och när man körde på knagglig grusväg. Därför satte Volvo också en sensor på den främre subframen.
Om bara motorsensorn detekterade knack, drogs förtändningen ner, men om båda gav signal ignorerades knacksignalen.
Frågan är hur systemet bestämde vilken förtändning man skulle ha då? Gick den i någon slags open loop? Kanske.
Anekdoten är kanske inte helt vattentät.

Iaf: jag tror inte det är någon fara. Systemet kommer bara att inte jobba optimalt.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Offroad sensor

Inlägg av AlterEgo »

Sitter både knacksensor och offroadsensor (eller rough road sensor som den också kallas) på Motronic-Nivor (2005->framåt) precis som i Volvon i exemplet. Ingen fara egentligen att köra utan fungerande rough road om den inte går i någon sorts nödläge men det borde den inte gölra tycker jag. Dock kan bilen bli (ännu mer) slö och (ännu mer) bränsletörstig om den justerar ner förtändningen hela tiden p.g.a. ojämnheter i vägen. Nu tror jag inte den gör det alls vid normal körning.

Kolla kablar och kontaktstycken innan du köper en ny sensor. Om sensorn är helt trasig borde motorlampan tändas direkt (eller egentligen - inte slockna) när du startar. Glapp i kablar och kontaktstycken kan sitta halvbra och börja glappa när bilen är i rörelse.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Offroad sensor

Inlägg av ahlberg »

Jag tjatar om oxid i anslutningarna till ECU, som vanligt. Nån gång skall det väl vara det som är fel! :) Orsakat av vattendropp från otät vindruta..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Offroad sensor

Inlägg av rid54 »

Finns lite text här:
http://ladawiki.de/index.php/Motorsteue ... -Sensor.29
G-sensorn påstås alltså minska risken för att skakningar tolkas som misständningar av ECU. Knacksensorn jobbar med ett annat frekvensområde, eftersom den känner av svängningar i motorblocket (högre frekvens än offroad-hoppande...), som orsakas av för tidig tändning. Om ni har hört en motor spika så tror jag det beskriver vad knacksensorn "lyssnar" efter. Jag tror inte motorns gång påverkas av att G-sensorn är utslagen under normala förhållanden. Den sensorn togs bort efter 2010 (EURO 5).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar