Lampan för låg bränslenivå
Lampan för låg bränslenivå
Hej..
Som nybliven ägare till en Niva -97:a har jag fått börja meka igen efter många års uppehåll..
En liten grej jag inte blir klok på är lampan som varnar för låg bränsle nivå. Efter att ha tankat fullt o kört ca 10mil börjar den blinka så fort det kränger lite i kurvorna. Bränslemätaren är ok o visar som den ska. Inget fladder där inte.
Det verkar finnas många kompetenta människor här så min fråga är om någon vet va det kan vara som är galet?
//Fredrik
Som nybliven ägare till en Niva -97:a har jag fått börja meka igen efter många års uppehåll..
En liten grej jag inte blir klok på är lampan som varnar för låg bränsle nivå. Efter att ha tankat fullt o kört ca 10mil börjar den blinka så fort det kränger lite i kurvorna. Bränslemätaren är ok o visar som den ska. Inget fladder där inte.
Det verkar finnas många kompetenta människor här så min fråga är om någon vet va det kan vara som är galet?
//Fredrik
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 22 sep 2015 21:47
Re: Lampan för låg bränslenivå
Du kan trösta dej med att min nyköpta 97:a är likadan, beror gissningsvis på kasst motstånd till lampa/mätare så att den så att säga visar i realtid beroende på vart bensinen skvalpar!
Cheva Impala -65
Cheva 1500 6,5 4x4 pickup -96
Cheva 1500 V6 pickup -99
Cheva suburban -79
H-D street bob -10
MF 178 -71
David Brown 880 -71
IH B250 -57
Clark 3,5ton diesel truck -77
Zundapp ZD30 kompis -77
Samt sist men i princip minst Lada Niva 97:an:-)
Cheva 1500 6,5 4x4 pickup -96
Cheva 1500 V6 pickup -99
Cheva suburban -79
H-D street bob -10
MF 178 -71
David Brown 880 -71
IH B250 -57
Clark 3,5ton diesel truck -77
Zundapp ZD30 kompis -77
Samt sist men i princip minst Lada Niva 97:an:-)
Re: Lampan för låg bränslenivå
VA! Ska det inte vara så
Så har det varit på min med sen dag 1
Så har det varit på min med sen dag 1
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Re: Lampan för låg bränslenivå
Aha.. Inget fel alltså..
Måste ju gå o koppla ur lampan o bara ha tankmätaren kvar. Man blir ju galen av blinkandet.
Bensin har man ju på takräcket om den skulle ta slut.
Måste ju gå o koppla ur lampan o bara ha tankmätaren kvar. Man blir ju galen av blinkandet.
Bensin har man ju på takräcket om den skulle ta slut.
Re: Lampan för låg bränslenivå
Inget kasst motstånd. Det är "by design".Sir Rupert skrev:Du kan trösta dej med att min nyköpta 97:a är likadan, beror gissningsvis på kasst motstånd till lampa/mätare så att den så att säga visar i realtid beroende på vart bensinen skvalpar!
Man vänjer sig vid blinkandet. Ett bra tips är att nonchalera blink under körning, men när den tänds i stillastående är det dags att tanka, då är det 5-7 liter kvar.
(Nålen skall man inte lita för mycket på - lampan är faktiskt mycket mer exakt)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Lampan för låg bränslenivå
X 2. Gäller även min 2121M -11.Roggan skrev:VA! Ska det inte vara så
Så har det varit på min med sen dag 1
Dessutom.
Tankar jag fullt, så det syns i påfyllningsröret, så visar ändå bränslemätaren inte mer än knappt trekvarts tank.
Nålen står kvar i detta läge ett bra tag.
Sedan störtdyker nålen och lampan för låg bränslenivå tänds.
Jag nollställer alltid trippmätaren varje gång jag tankar fullt.
Räknar sen med att bilen drar 1 lit/mil och tankar vid citka 35 mil, beroende vilken OKQ8 som är närmast.
Om man är lite feg och tankar omedelbart så får man klart för sig att det är runt 20 liter kvar i tanken.
(härutöver är jag lite feg och har en 5-liters dunk med )
Forumsponsor
Re: Lampan för låg bränslenivå
Min 2005:a är också lite lustig, både med lampan och mätaren.
Jag löst problemet på ett gammalt beprövat sätt, nämligen med en reservdunk i skuffen. Funkar klockrent.
Jag löst problemet på ett gammalt beprövat sätt, nämligen med en reservdunk i skuffen. Funkar klockrent.
Träsktroll wannabe
Re: Lampan för låg bränslenivå
Halaj!
Har funderat på att ta upp detta. Såhär står det på Baxters hemsida:
mellan full och halv tank visar den hit och dit. Speciellt nära full. Man stannar bilen, bilen visar 7/8-dels tank. Nästa dag man kör iväg kan den visa 3/4-dels tank! Men nedåt halv tank lugnar den ner sig, och visar mer och mer korrekt. Tror jag. När nålen tangerar det röda fältet får jag i ca 31 liter. Provat många gånger, och stämmer varje gång klockrent. När nålen ligger vid andra delen av röda fältet, dvs helt tomt är det 5-7 liter kvar. Provat en gång, utan reservdunk, under nagelbitning...
Nånstans under 1/4-dels tank tänds lampan 1-2 gånger och slocknar, för att till slut tändas permanent tills man tankar.
Två av mina motorcyklar har bränslemätare och de visar exakt samma beteende: helt opålitliga med mycket soppa i tanken, men exakta när tanken börjar bli tom. Vilket ju är det viktiga.
Det verkar som det finns variationer mellan individer och kanske också årsmodeller. Det verkar som att det är viktigt att man lär känna mätaren på just bilen man har.
//T
Har funderat på att ta upp detta. Såhär står det på Baxters hemsida:
Just min bränslemätare visar som följer:A petrol gauge that acts like it's drunk is normal and not really easily corrected - just learn to read its quirks.
mellan full och halv tank visar den hit och dit. Speciellt nära full. Man stannar bilen, bilen visar 7/8-dels tank. Nästa dag man kör iväg kan den visa 3/4-dels tank! Men nedåt halv tank lugnar den ner sig, och visar mer och mer korrekt. Tror jag. När nålen tangerar det röda fältet får jag i ca 31 liter. Provat många gånger, och stämmer varje gång klockrent. När nålen ligger vid andra delen av röda fältet, dvs helt tomt är det 5-7 liter kvar. Provat en gång, utan reservdunk, under nagelbitning...
Nånstans under 1/4-dels tank tänds lampan 1-2 gånger och slocknar, för att till slut tändas permanent tills man tankar.
Två av mina motorcyklar har bränslemätare och de visar exakt samma beteende: helt opålitliga med mycket soppa i tanken, men exakta när tanken börjar bli tom. Vilket ju är det viktiga.
Det verkar som det finns variationer mellan individer och kanske också årsmodeller. Det verkar som att det är viktigt att man lär känna mätaren på just bilen man har.
//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81