växellådsfråga

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

växellådsfråga

Inlägg av urban »

tja.

jag har helt missat att byta olja i lådan på vår nya niva. bytte vid tusen mil, ungefär då jag tvättade den sist. bytte så i höstas efter nästan 10t mil då det blev missljud. nu har den börjat låta lite som en spårvagn/helikopter på alla växlar utom 4an.

så. är det samma låda i vår 96a? då kan jag göra ett snabbt byte då det vi bara har en bil i drift just nu. har aldrig haft isär en låda så jag har ingen lust att stressa med renovering medans ungarna väntar på att hämtas typ. eller är det någon som har en ok låda till försäljning?

hur långt brukar man komma efter att det börjar låta?
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: växellådsfråga

Inlägg av rid54 »

Om det låter som "en spårvagn" på alla växlar utom 4:an, så skulle jag misstänka att det är nåt med drivningen av "bottenstocken". Skulle kunna vara lite glapp i lagret till ingående axel, så att just den första kuggväxeln låter lite, den som driver sekundäraxeln (eller vad den nu brukar kallas, den undre axeln med alla dreven). Hursom, om det inte är ett väldigt påträngande och obehagligt ljud är det sannolikt inte nån överhängande haveririsk. Det finns ju växellådsexperter här som kan ha bättre info att ge. Hur känns det i växelspaken om du växlar mellan pådrag och motorbroms på växlarna? Om lådan är OK ska det inte rycka eller slå i spaken när kraften växlar riktning.

De femväxlade lådorna är väl helt utbytbara, vad jag förstår, dock måste man kolla noga vad gäller bakre fästet + tvärbalken. Byter du mellan två bilar så ta med bakre växellådsfäste och tvärbalk om du inte kan se tydligt att de är helt identiska.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

Bara att instämma. Följ råden enligt fg talare.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: växellådsfråga

Inlägg av Lenin »

Lagret till fyrans löphjul. Detta roterar alltid i förhållande till axeln det sitter på utom när fyrans växel är ilagd. Då snurrar löphjulet och axeln med samma hastighet. Därav oljud på alla växlar utom fyran.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: växellådsfråga

Inlägg av IvaniNivan »

Jag är ingen expert på vxlådor men jag har renoverat några stycken.
Har du missljud på alla vxlar utom 4an så kan du tillfälligt "nödköra" så kort bit som möjligt på just fyrans vxl.
Har du en hel vxllåda som passar att montera så byt till den så snart som du har möjlighet.
4ans vxl är 1:1 dvs ingående axel har samma varvtal som utgående axel.
på 1,2 och 3 så växlas varvtalet ned med hjälp av bottenstocken som är en med dessa drev på.
Missljuden du beskriver är mest troligt lagren i växellådan som kollapsat, eller tydligare beskrivet hållaren i lagret som hållet kulorna på plats börjar falla i bitar.
Detta innebär att kulorna inte centrerar inre och yttre lagerbana så axlarna inte ligger med rätt avstånd från varandra och kuggarna greppar inte som de ska utan börjar skava och slitas kraftigt/fort.
Plötsligt trillar några kulor loss ur lagret och kläms mellan dreven och det säger KNAK och BRAK!
Nu är det plötsligt ett stort hål i lådan, det rinner olja och lådan går inte att reparera utan måste bytas ut.

Renovera/byt lager i lådan innan den går sönder.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

Har 4:ans drev ett eget lager? Jag har för mig att det är bussningar där..

När det gäller teorier om bottenstocken så är det ju helt rätt att kraften går den vägen utom för växel 4.

Dock håller jag inte med om att det är mest troligt att lagren i växellådan kollapsat. Detta kan ju såklart inte bevisas förrän lådan öppnas, men jag vill nog ändå lugna Urban och påstå att det mest troliga är sannolikt det mest vanliga - vilket även är helt ofarligt - dvs lagret till ingående axel. Och, jag har aldrig hört att ett ingående lager havererat helt, eller att dess kulor åkt in i kuggarna. Det väsnas alldeles för mycket innan det är risk för haveri.

Att det låter mindre när du kör på 4:är helt enkelt därför att då utsätts ditt något slitna ingående lager för radiella krafter. I alla växlar utom 4 skall ju kraften ner till bottenstocken vilket kommer att belasta ingående lager i sidled. I växel 4:a går ju kraften "rakt igenom" och lagret är obelastat.

Men, felet skall så klart fixas! Vänta inte för länge... Skall bli spännande att följa obduktionen.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: växellådsfråga

Inlägg av IvaniNivan »

Jag har en växellåda i garaget som just detta har hänt på ifrån en Niva -96.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

Ok. Då är ju frågan till Urban om du får samma ljud i stillastående, när du släpper upp kopplingen? Om det INTE låter då , utan först när du börjar köra - då avråder även undertecknad från vidare färd.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: växellådsfråga

Inlägg av Vazmannen »

Hmm, mysko , på min 96;ans Niva hade oxå främre/ ingående lagret även det havererat, tror jag hade fem kulor kvar i lagret, resten var utspridda i lådan...

Så visst kan det hända...

Hälsn Jan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

Ok, ok. Jag ger mig! :) Man lär sig något varje dag..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: växellådsfråga

Inlägg av urban »

fan det här låter ju inte bra. jag vet inte ens om jag vill tacka för hjälpen:)

och det är 25 grader kallt ute. är det någon som har en låda att sälja?
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
urban
Inlägg: 148
Blev medlem: 28 aug 2011 20:04

Re: växellådsfråga

Inlägg av urban »

bytte olja härom dagen. samma olja som jag har i motorn. den blev bättre och det är mindre missljud, speciellt då den är kall. vinner det mig lite tid?
-96 niva
-11 niva
-87 gpz 1000
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: växellådsfråga

Inlägg av rid54 »

Det är nog knappt man vågar säga nåt :)
Spårvagnar låter ju som de gör, men ramlar inte ihop för det. En bilväxellåda ska väl å andra sidan vara i princip tyst. Ljudet du har är svårt att "visualisera" på avstånd och därmed är det vanskligt att säga nåt om vad som kan hända.

Om det "bara är ett ljud", som kugghjulsvinande kanske det inte är överhängande haveri. Om det är som en vibration också, är det nog värre. Är det dessutom lite allmänt "bråkande", nästan lite bullrigt ljud tror jag att jag inte skulle känna mig lugn under körning.

En riktigt tjock GL5 -olja vore kanske bättre än motorolja?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: växellådsfråga

Inlägg av ahlberg »

Hypoidolja (GL5) är ju det som tillverkaren rekommenderar, så det är ju inte fel, men ingen har lyckats förklara för mig var i växellådan den glidande friktionen som hypoidoljan skall skydda mot finns? Jag kör själv på motorolja i växellådan och har gjort i flera år. Billigare och mer lättväxlad i kyla.

Vi hade någon för några år sedan som hällde i en tjock och klistrig specialolja som skulle "hänga kvar" på komponenterna extremt väl, för att säkerställa full smörjning från start. Tyvärr fungerade då inte stänksmörjningen i den stackars Lada-lådan så det högt belägna lagret till 5:an fick aldrig någon olja på sig och havererade efter kort tid. Den klistriga oljan kastades helt enkelt inte runt som det var tänkt.

Som jag antydde tidigt, det kan väsnas ganska mycket utan av det går sönder, men som flera påpekat kan det även gå sönder rejält om man har otur..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: växellådsfråga

Inlägg av rid54 »

Jag tänkte nog mest på den aktuella situationen... Är det lagerglapp/slitage nånstans så kan det bli en liten vinkel mellan inblandade drev och en onormal "ingreppsyta", eller vad man ska kalla det, därav att en rejält seg olja med EP-egenskaper kan vara bra. I en frisk låda känner jag också att det är lite overkill.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar