Niva, bra vinterbil, johejdu!

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Grinolle »

Den bilden tackar vi för, den orsakade dagens första gapflabb! :-D
Defrostermunstyckena har enligt bilden en fyrkantig anslutning till värmepaketet, värmepaketets motsvarande anslutning är dock rund. Kommer ni ihåg de där pedagogiska leksakerna som bestod.av en burk med olikformade hål (trekant, fyrkant, stjärna o.s.v.), ock klossar med motsvarande utformning som skulle stoppas i hålen? Såna har man tydligen aldrig haft i Ryssland..., inte konstigt om det läcker en del! ;-)

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av ahlberg »

Apropå piruetter, är det fler än jag som upplever att piruetten kommer i det ögonblick man släpper på gasen? Jag har börjat (mycket försiktigt) att testa lite med att gasa mig ur piruetten, innan det börjar snurra på riktigt, på rally-manér.. Känns lite skumt i början, och kräver lite mod, men med lite träning så.. Frikoppla och styra är i alla fall lönlöst :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av svedberg »

ahlberg skrev:Apropå piruetter, är det fler än jag som upplever att piruetten kommer i det ögonblick man släpper på gasen? Jag har börjat (mycket försiktigt) att testa lite med att gasa mig ur piruetten, innan det börjar snurra på riktigt, på rally-manér.. Känns lite skumt i början, och kräver lite mod, men med lite träning så.. Frikoppla och styra är i alla fall lönlöst :)
Ja det är ajjabajja att släppa gasen med 4x4 , gasa och vrid hjulen dit du vill komma. Jag bemästrar givetvis inte alls detta men jag försöker så gott det går :)
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Loranga »

Javisst, full patte o hoppas på att dubben bär genom hela kurvan :)
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Zphinx
Inlägg: 159
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Zphinx »

Gasa om det släpper är rätt medicin. Inte för det finns så mycket o gasa med men släpp aldrig gasen.
Jag upplever samma sak. Den vill sladda om man släpper gasen o svänger lite samtidigt.
Samma sak om man skulle få för sig o bromsa. Hade man haft lite mer krut i maskinen skulle det kunna va riktigt roligt o sladda runt.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Virre »

Håller helt med er, att gasa är rätt melodi. Rikta hjulen dit man vill, be en mkt kort bön och gasa är grejen.
Hade för massa år sedan en Toyota Starlet -83 som är bakhjulsdriven. Hade den som isbil på sjöarna och kan man hantera att åka på ställ med den korta hjulbasen så är man rätt förberedd på Nivans vägegenskaper:-)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Markus Almroth »

Jag funderar lite på att sätta in ett extra värmepaket.
Man har ju sett gamla televerksduetter med ett "vanligt" varmvattenelement i skuffen. Det borde väl inte vara något problem att dra slangarna vidare till något lämpligt litet värmepaket med fläkt som man sätter på ett strategiskt ställe?

/M
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Markus Almroth »

Att det blir mycket fukt beror för övrigt väldigt mycket på att det lägger sig snö i luftintaget som sedan smälter och rinner in. Det rinner i och för sig ut igen i kardantunneln, men bara om det inte bildats någon ispropp där (än).

Lösningen blir att göra ett huvscoop av en gamma långpanna. Ifall du saknar långpanna har säkert Larsson ett beggat sådant huvscoop till salu.

Vänd öppningen bakåt mot vindrutan, där är det störst övertryck på en bil med aerodynamik som en betongsugga.

/M
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Tapio »

Halaj!

Har kollat dräneringsvägen i ”lådan” nedanför gallret i huven, i motorutrymmet. Där var fri väg. Också letat efter någon kanal/slang för dränering inne i kupen, från värmepaketet. Men kan inte hitta någon. Det ser ut som att bôs som kan leta sig nedströms den första lådan bara ramlar ner över kardantunneln. Iaf om luckan för golvvärme är öppen. Hittade tallbarr där när jag kröp ner där med huvet före. Barren ligger och skräpar ovanpå kardantunneln närmast torpedväggen alltså.

Som sagt var problemet med imma jättestort efter det första snöslasket. Men har minskat och minskat. Nu har vi haft slaskväder igen här, och jag har inte haft mer bekymmer än med tidigare bilar utan AC. Det lutar åt att gissningarna ovan har varit rätt: jag har lyckats skyffla ner en massa snö ner i systemet, som sedan har spridit sig i kupen i form av ånga, som sedan kondenserat på rutorna. Problemet är iaf över, känns det som.

I torsdags kom ett paket från russian4x4.de med bl.a. en plastmoj över gallret. Med öppningen vänd åt rätt håll, dvs mot rutan. Vore väl själve f*n om problemet återkommer.

Och i fredags kom ett paket från hongkong, med två åksjukeremmar! En för var bil jag har.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Virre »

Åksjukeremmar??
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av niva-2121 »

Virre skrev:Åksjukeremmar??
X 2 :shock:
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Tapio »

Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Virre »

Jaså den remmen:-)
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av Vazmannen »

Såg en sån på loppis för en femma, men det ser bättre ut med två:-)

Två remmar alltså...

Lägg på en rem:-)

Hälsn Jan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva, bra vinterbil, johejdu!

Inlägg av niva-2121 »

Dubbelremjohan?????? :o

:lol:
Forumsponsor
Skriv svar