Sida 1 av 2

Generatorer, igen......

Postat: 22 aug 2016 20:58
av Virre
Hittade ett par trådar om ämnet men alla var så pass gamla att bilderna försvunnit, hoppas att det kommit nått nytt förslag på lösning också.
Jag har väl haft minst sagt oflyt med dom generatorerna jag haft på min Niva. Originalet slutade ladda av okänd anledning, brydde mig aldrig om att felsöka den, sen har det följts av en en knippe nya som har brunnit i diodplattan, kolen fastnat, ojämna släpringar med följd att det blivit varmgång och kolen återigen smält fast osv osv.....
Nu står jag inför några alternativ, har blivit erbjuden att testa en 110A generator som är anpassad efter Niva och således bara att skruva dit. Men, har läst att redan 100A är Max vad den enkla 9,5mm kilremmen tycker om. Detta förutsätter ju att man belastar generatorn fullt ut annars torde ju belastningen vara den samma.
Fördelen här är att det bara är att skruva dit, nackdelen är att om man nu som sist generatorn dog för mig står i annat land (inte Ryssland) så är det bra mkt svårare att hitta en reservdel illa kvickt typ på mekonomen eller liknande.

Jag börjar mer o mer tro att en så vanlig som möjligt är att föredra, en enkel Bosch mao. Finns reservdelar lite varstans och skulle det knipa kan man hämta en ny på skroten.
Då kommer vi till vilken som kan tänkas passa, jag kör en 1,7l motor och har då inte de strulet som 1,6l drogs med att man måste koppla nått motstånd osv.
Läste om någon som monterat från en Volvo 760 här på forumet, samma ska tydligen sitta i 850. Enl den tråden ska det bara krävas en lätt modifiering av fästet, men när jag kikar på måtten samt en bild på denna verkar inte fästet ens vara i närheten av likadant.
Såg att Chevrolet Niva har samma generator som Astra G på 100a och mig veterligen är det samma motor i GM Niva som i våra ryss Nivor, eller har jag fel?

Den egentliga frågan är alltså, vilken bil har en Generator som passar bolt on på minst 80A?

Ska jag börja modda fästet så känns det som att en omplacering av generatorn ovanpå motorn likagärna kan göras men hade gärna undvikit det.

Re: Generatorer, igen......

Postat: 22 aug 2016 21:14
av rid54
Några "generella funderingar".

Vad generatorn faktiskt klarar att ge är en sak, hur mycket den faktiskt lämnar i en viss bil är en annan. Om man inte har proppat lilla Nivan helt full med värsta slutstegen, massor med extraljus och en elspis så lär det inte gå åt några 100 A, mer än mycket kortvarigt. Det skulle kunna bli en kort stunds laddningsström till ett väldigt urladdat batteri, men även där så kommer det bara att vara mycket kortvarigt. Med hög laddningsström stiger batterispänningen snabbt och laddströmmen avtar.

Det som skulle kunna dra massor med ström en längre stund är ju en rejäl vinsch. Det är mycket möjligt att en 100 A generator kan komma att få ge sitt max om den ska bidra i ett sådant läge.

Det som brukar hända med vanliga kilremmar är ju att de slirar om nåt går för trögt, det brukar sällan vara nåt som går sönder.

På min Niva (originalskick, gatbil, ingen vinsch) skulle jag nog prioritera att generatorn passar fysiskt framför annat. Om man tar ut bilen i geografin och ofta använder vinschen kanske det är bättre med en generator som har en mer "normal" maxström så man slipper hålla på att byta kilrem så ofta.

Sedan kan det ju vara lite tveksamt med kablaget... Kabeln från D+ till batteriet (eller var den nu är ansluten) är nog inte dimensionerad för 100 A under längre tid.

Re: Generatorer, igen......

Postat: 22 aug 2016 21:33
av Virre
Kabeln är redan uppgraderad till betydligt grövre, gjordes vid byte till första 100A generatorn.
Att jag valt en 100a var för att en ny generator ändå skulle köpas, om det är 80a eller 110a kvittar och som du säger så är det högre prio med passformen.
Bilen används mest på gata i vanlig form men på helgerna åks det i skogen, vinschen används titt som tätt men inte så mkt att jag har haft bekymmer med att den inte klarar att leverera ström till batteriet.

Förslag på Generator som passar så jag har reservdelar och gå loss med vinkel Harry på orginal fästet?

Re: Generatorer, igen......

Postat: 22 aug 2016 23:01
av gubben i ladan
Jag har köpt en Opel generator på Biltema ( 70 A ) moddade fäste och sladdar.
Tror det lättare att hitta en Opel än en Niva när på min resa till Marocko.

Re: Generatorer, igen......

Postat: 23 aug 2016 10:19
av ahlberg
För att få en Biltema universal 80A att passa krävs en liten "adapter". Denna kan man dock ersätta med en plastslang och några M10 planbrickor, om jag minns rätt.

De lite större generatorerna är det nog tveksamt om de får plats, såvida man inte bygger helt nytt fäste - är dock osäker på hur yttermåtten för 100A skiljer från 80A. Dock, jag inbillar mig att om man fått en 80A att passa så är det relativt lätt att vid eventuellt haveri hitta en ersättare på en skrot, även ner på kontinenten.

http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=8&t=137

Bild

Re: Generatorer, igen......

Postat: 23 aug 2016 14:02
av Virre
Biltema verkar slutat sälja universal i 80A, finns en 65A som ser likadan ut.
Vad använde du plastslangen till?

Re: Generatorer, igen......

Postat: 23 aug 2016 17:22
av ahlberg
Istället för hylsan på bilden. Blir väldigt glapp annars..

Re: Generatorer, igen......

Postat: 23 aug 2016 22:41
av Virre
Okej, trodde det var nått annat skoj du hittade på med den.

Nu har jag ialf fixat till en generator. Valet blev en Bosch 0124525016 som bla sitter i Saab 95, den levererar hela 140A men häng nu inte upp er på det. Varför det blev den är för att på hyllan på jobbet råkade det ligga en just sådan nyrenoverad med allt innehåll och lager osv, dessutom vart chefen mest nöjd över att den kom till användning.
Den passar inte bult on men krävde tämligen lite tillpassning för att funka. Alla fästen är orginal forfarande och inget är moddat på generatorn. Men jag byggde en ny vinkel för att fästa övre spännarmen i och sen vart det klart. Tog 4h men då lyxade jag till det med att grunda och lacka den nya hållaren osv.
Jo det var så sant, orginal är det remhjul för multi rem på Saaben, nu råkade jag ha ett v-remhjul liggande. Axeln på generatorn är annars 17mm om någon jagar hjul.

När generatorn väl satt i körde jag några mil hem och allt funkade prima, den laddar stabilt och inget slirande eller annat otyg.
Här borde man ju vara nöjd o glad men kan inte riktigt släppa varför inte våra Nivor tillåter mer laddning eller vad man ska säga. Under färd vid ca 2000v/m laddar den 13,9v och under samma förutsättningar fast med fläkt och helljus osv ca 13,5v, samma värden direkt på batteriet. På tomgång med bara halvljus ca13,4v.
Dom flesta Nivor jag läst om verkar ligga på Max 13,7v oavsett varv och utan förbrukare. Varför blir det inte mer?
Jag har en 16kvadrat kabel förresten så den biten är säkrad.

Re: Generatorer, igen......

Postat: 23 aug 2016 22:43
av Vazmannen
Hej!

Finns det inte andra märken att köpa som passar Nivan?

En generator jag sparade från min 2104 är en Valeo...

Hälsn Jan

Re: Generatorer, igen......

Postat: 24 aug 2016 09:03
av rid54
Detta med laddspänning (systemspänning) är intressant.... Ett system med blybatteri kan å ena sidan ses som att det är ett "cykliskt" system, där batteriet laddas ur väsentligt och sedan ska laddas upp ordentligt. Dessa system är anpassade för batteriets bästa på så sätt att de laddar till 14,4 V (då börjar elektrolyten gasa, dvs sönderdelas till syre o väte (=knallgas). Å andra sidan kan det ses som ett system som jobbar med underhållsladdning. Dessa system brukar justeras in till 13,5 - 13,7 V eller nånstans i det häradet. Sådana system hålls alltså med ständig laddning och då är det inte självklart att systemspänning ska hållas vid 14,4 V - det finns risk för elektrolytförlust. Huruvida en bil är ett cykliskt system eller underhållsladdningssystem kan man ju debattera. Visserligen tar startmotorn rejäl urladdningsström, men de flesta gånger har man ju igång motorn på ett par sekunder. Säg att man drar 300 A i 3 sekunder, då har man använt 900 Ampèresekunder, dvs en fjärdedels Ampèretimme (av batteriets 60 - 80 Ah). Sedan ska ju batteriet inte ge nåt mer under körningen, det ska hållas laddat. Jag tror inte man ska oroa sig för om man har en systemspänning runt 13,6 V. Om inte annat håller ju alla lampor längre än om man har systemspänning på 14,4 V...

Re: Generatorer, igen......

Postat: 24 aug 2016 22:04
av Virre
Som vanligt bra beskrivet.

Men på dom andra bilar jag jag spenderat tid med idag att kolla laddningen på, Avensis -05, Astra G -98 samt V70 -12 så är laddningen 14.1-14,3V på tomgång och med helljus så sjunker det inte nämnvärt.
Om Nivan nu får en modern generator i renoverat toppskick och testad i laddbänk för någon vecka sedan, varför laddar då inte den lika mkt? Knappast så att det finns mer förbrukare i Nivan.....

Dessutom tycker jag min redan idag började fladdra rätt mkt, låg sällan under hemresan över 13,5v och med helljus och fläkt på strax under 13V.
Minns att jag förra vinter vid en offroadträff på mörkerkörning hade stora bekymmer med en laddlampa som ideligen lös ilsket rött varje gång kylfläkten slog på. Som om det inte räckte vad det massa vinschning och fukt på insida ruta vilket krävde fläkt på Max varv. Där vill jag inte hamna igen.....
Ska testa med ett helt nytt batteri också, när jag väl får upp huven då. Vajern/höljet pajade idag....

Re: Generatorer, igen......

Postat: 24 aug 2016 22:29
av rid54
Det är ju regulatorn inuti generatorn som bestämmer systemspänningen. Det kan inte spela nån roll i vilken bil generatorn sitter... Det som kan påverka är hur generatorn är jordad. Om det är någon form av dålig kontakt i minussidan så att säga, så kommer generatorn att uppleva en högre spänning än vad man kan mäta upp på batteriet. Kolla att generatorfästena är ordentligt metallblanka och att motorn har en bra jordning till chassiet/batteriets minuspol.

Anslutningarna på plussidan är ju också viktiga att de är i gott (elektriskt sett ) skick.

Re: Generatorer, igen......

Postat: 24 aug 2016 22:51
av Virre
Plus sidan är riktigt bra, drog ett varv med smärgelduk på alla plintar samt batteripolen samt ersatte den förra grövre kabeln med en lika grov fast ny kabel + kabelsko.
Jordsidan är batteripolen kollad och den ser bra ut. När (om) jag får upp huven i morgon ska jag gå igenom jordflätan och kontaktytorna där samt testa med en startkabel på generatorns chassi till minuspolen.
Visst är det regulatorn som styr hur mycket kräm det ska ut. Men eftersom det verkar vara mer regel än undantag att Nivorna laddar dåligt började jag misstänka att det fanns en regulator eller annan flaskhals separat från generatorn. Har inget elschema för 1,7l motorn i Niva M så kan inte kolla det heller. Åtminstone har jag inte hittat något schema som stämmer med det jag har under huven;-)

Re: Generatorer, igen......

Postat: 24 aug 2016 23:25
av gubben i ladan
Min Biltema 70A Opel generator laddar 14,4 V

Re: Generatorer, igen......

Postat: 25 aug 2016 06:28
av Virre
gubben i ladan skrev:Min Biltema 70A Opel generator laddar 14,4 V
Det säger du alltså, märkligt det här. Då gissar jag att jag har kontakt problem......