Sida 1 av 1

Rost

Postat: 11 sep 2016 16:06
av pi_fransson
Hur är det med rosten för olika årsmodeller?
Min är en 2010 och lacken sitter ganska löst på plåten. Har sett en den med samma ålder på blocket som har varit ganska fläckiga. Har nu slipat av rostangreppen på huven och resultatet ses på bilden nedan.
Bild
Bild.
Har även en del rost kring skarven mot taket nedan bild före slipning:
Bild
Bild

Re: Rost

Postat: 11 sep 2016 17:11
av niva-2121
Tydligen bra att ha bilen i torrt och varmt garage med ventilation och inte köra med den, för min Niva -11 har inte en rostfläck. 8-)

Re: Rost

Postat: 11 sep 2016 17:19
av Virre
Ja det där med rosten förföljer mig. Fullständigt hatar det!
Min -12 på 3000mil är väl okej men likt din upplever jag färgen sitta löst. Ser att även jag börjar få små blåsor vid skarven taket/a-stolpe:-(

Re: Rost

Postat: 19 sep 2016 15:28
av Dr Diesel
vet inte om det är nått rykte men jag har hört karosserna blivit ståendes ute i produktionen därav rost som börjar på de mest underliga ställen. Jag har exempelvis 40talet påböjade rostangrepp på bakluckan (niva 2006 årsmodell), den får man inga stenskott på direkt. Min blev dessutom utöver fabriksmålningen direkt målad med ytterligare ett lager så borde ha än svårare att rosta.

har provat alla sorts lacker och den jag funnit vara bäst är ingen billack inte heller nån tvåkomponents epoxi med rostskyddshämmande primer (vilket man oftast blir rekommenderad) utan en enkomps "rakt på rosten" likt hammarlack. Den går få i vilken ral kod som helst och ser väl ut ungefär som nivan förtjänar när man målat klart :lol: Beckers Grund och Täck heter den och där jag målat har rosten fått bekymmer att komma tillbaks. Dock är juh bilplåt ett helvte pga det är så tunt, har det börjat så verkar inget hålla rosten borta i längden...

Re: Rost

Postat: 20 sep 2016 09:57
av ahlberg
Ett annat vanligt rykte är att det är återvunnen plåt man pressar karossdelarna av, och att renheten kan variera.