Olja i vattnet

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
BjorneniLadan
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2017 18:44
Ort: Perstorp

Olja i vattnet

Inlägg av BjorneniLadan »

Verkar som jag har fått olja i vattnet, var inte kylarcement som jag först trodde. Nu till frågan : Vilken packning kan ha gått? :/ Och hur spolar man lättast ut detta från vattenkanalerna? :/ Tack på förhand
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Olja i vattnet

Inlägg av rid54 »

Jag kan inte komma på någon annan packning än topplockspackningen, där det finns kanaler för både kylvätska och olja. Men om det inte är några stora mängder tror jag inte jag skulle börja med att lyfta toppen - det är ju ett lite större jobb. Jag skulle nog börja med att tömma kylsystemet, spola ur så gott det går och fylla det igen och se om det kommer olja i vätskan igen. Har du spår av kylvätska i oljan?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olja i vattnet

Inlägg av Berlina »

Är det vanligt med toppackning?
Kan man prova att släppa /momentdra toppbultar?
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Olja i vattnet

Inlägg av rid54 »

Jag har haft olika motorfordon sedan 1974. Två gånger har det funnits anledning att byta toppackning pga läckage (alltså pga uppkommet problem). Jag bedömer det som ett ovanligt driftfel. Oftast (som i mina fall) går de tydligen sönder så att cylindertrycket kommer ut; att de skulle gå sönder mellan kyl- och oljekanaler är mindre sannolikt (om än inte omöjligt) pga mycket lägre tryck. Att lätta toppskruvarna skulle jag inte rekommendera. Att efterdra/kontrolldra med rätt moment kan inte skada.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olja i vattnet

Inlägg av ahlberg »

Håller med rid54. Det händer helt klart att man överhettar toppar pga slarv vid återfyllning av kylvatten, men då yttrar det sig oftast som att kylvatten går in i cylindrarna eller kompressionstryck går ut i kylvattnet.

Finns några bra tester man kan göra vid denna typ av fel:

- ta ut och titta på tändstift
- kompressionsprov

Ser det onormalt ut vid dessa tester kan det vara en värdefull ledtråd.

Som rekommenderats tidigare - skölj kylsystemet noga, byt kylvatten.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
BjorneniLadan
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2017 18:44
Ort: Perstorp

Re: Olja i vattnet

Inlägg av BjorneniLadan »

Ni ska ha tusen tack för svar och synpunkter, sörjan som lägger sig i thermostaten är gulaktig och lägger sig som en hinna runt om kylarslangarna och blir klibbig.
Kan detta vara olja? eller är det någon innan mig som använt kylarcement. Ska tömma ut oljan ur motorn och se hur den ser ut.
Och om det är olja i kylsystemet, hur ser då tändstiften ut? :/
Tack än en gång
Mr Bean
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2017 00:51

Re: Olja i vattnet

Inlägg av Mr Bean »

Om man vänder på det hela, du har inte massa vatten i oljan?
BjorneniLadan
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2017 18:44
Ort: Perstorp

Re: Olja i vattnet

Inlägg av BjorneniLadan »

Vet ej, har inte fått tag på en insexhylsa eller nyckel så kan ej lossa oljepluggen och kolla
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Olja i vattnet

Inlägg av rid54 »

Om det kommer vatten/kylvätska i oljan, så ser man det genom att det bildas en emulsion (mikroskopiska droppar av vatten i oljan, vatten och olja löser sig inte i varandra) och det ger oljan grå/gulaktiga stråk och man kan nästan få lite "majonnäs-intryck". Detta syns på oljan som sitter på oljestickan, i de flesta fall; man behöver inte tappa ur för en första inspektion. Blir man misstänksam av det man ser på stickan, bör man såklart tappa ur och kolla. Majonnäsfenomenet på just stickan och insidan av påfyllningslocket kan tyvärr uppstå även av kondens i vevhuset, vilket lätt uppstår om man kör korta sträckor vintertid. Fukten (från förbränningen) hinner då inte ventileras ut ur motorn utan skapar "gegga" i röret för stickan och på insidan av påfyllningslocket. Detta är ofarligt, men kylvätska (med glykol) i oljan är inte alls bra.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Olja i vattnet

Inlägg av Grinolle »

Kokar bilen? Får du fylla på kylarvätska ofta?

Jag har haft flera gamla bilar som råkat ut för läckage i topplockspackningen. Jag har aldrig varit med om att de inte gått varma vid hård belastning och/eller tomgångskörning samt att de druckit vatten som en häst.

Olja i vattnet kan tyda på trasig toppackning. Men smeten måste inte vara olja (och du har inte konstaterat att det är olja än), det kan vara annan förorening. Det kan ju t.o.m. vara någon tidigare ägare som råkat hälla en skvätt olja i kylarvattnet.
Vatten i oljan kan vara trasig toppackning, men kan som sagt även vara fukt/kondens pga lite bristfällig vevhusventilation, och ventilationen lär ju inte bli bättre med tiden när det börjat bildas smet här och där.

Om bilen inte går varm och du inte behöver fylla kylarvätska onormalt ofta skulle inte JAG oroa mig. Sköt oljebyten, kanske t.o.m. kosta på den ett par extra riktigt täta byten (av billig olja) med ordentlig varmkörning emellan i vår för att skölja ur systemet lite och spola ur kylarsystemet ordentligt med en trädgårdsslang i vår, och kör och var glad.
Men går den varm/kokar och dricker vatten är det nog dags att kolla lite närmare.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olja i vattnet

Inlägg av ahlberg »

BjorneniLadan skrev:Ni ska ha tusen tack för svar och synpunkter, sörjan som lägger sig i thermostaten är gulaktig och lägger sig som en hinna runt om kylarslangarna och blir klibbig.
Kan detta vara olja? eller är det någon innan mig som använt kylarcement. Ska tömma ut oljan ur motorn och se hur den ser ut.
Och om det är olja i kylsystemet, hur ser då tändstiften ut? :/
Tack än en gång
Hej! Jag undrar om det inte är dags för en bild nu... Du menar att du delar kylarslangarna och tittar in i temostaten? Får man lov att fråga varför? Vilket problem har du egentligen, bortsett från sörjan?

Om det är olja är det oljigt, möjligen majonnäsigt. Är det klibbigt som klister, altså inte "halt", har du någon för mig främmande substans i din motor..

En tunn hinna i kylsystemet orsakar troligen inga problem, oavsett ursprung.

Byt kylvatten och olja så kan vi resonera vidare när vi vet effekten av det..

Ursäkta om jag ställer dryga frågor...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
BjorneniLadan
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2017 18:44
Ort: Perstorp

Re: Olja i vattnet

Inlägg av BjorneniLadan »

Tack än en gång för svaren, ska alldeles strax ut och fota lite. Inga frågor är för dryga eller dumma, själv har jag inte så jätte stor erfarenhet av just insidan av motorer, men lär mig gärna. Bilen kokar och det var då jag lossade thermostaten och kikade i den och även slangarna.
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Olja i vattnet

Inlägg av uazbuhanka »

när jag har haft problem har jag plocket bort termostaten och kört med öppen kylarlock
då ser man om där kommer bubblar, och står man på motorvägen kan man körer
hem med trasig topplockpack då motoren lufter sig själv
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olja i vattnet

Inlägg av ahlberg »

Uazbuhanka: Det funkar inte på Niva. Termostaten är monterad i slangpaketet.

Björnen: Så, problemet är att den kokar. Ändra gärna din rubrik så får du bättre hjälp här. 9 gånger av 10 när en Niva kokar har man fuskat med lutningen efter ingrepp i kylsystemet.

Luftning

Att lufta en Niva är enkelt - men kräver lite tålamod, räkna 10-15 min. Luftningen görs med värmekranen i läge "Varm"

A. Vänta med expansionskärlet till sist.
B. Ta av locket till kylaren och fyll så långt det går, låt locket vara av.
C. Starta motorn, låt gå på tomgång.
D. Vänta.
E. Komplettera direkt i kylaren
F. Känn med handen om kylaren är varm.
G. Om kylaren är kall: Gå till D!!
H. När kylaren är lika varm som motorn, komplettera en sista gång och sätt på locket.
I. Komplettera därefter i expansionskärlet
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Olja i vattnet

Inlägg av uazbuhanka »

ja du hur fan tänkte dansken här det är vist länge sedan jag ägde en niva
23år jag ska skärpa mej :D
Skriv svar