Olja i vattnet

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olja i vattnet

Inlägg av ahlberg »

BjorneniLadan skrev:Så, då var oljan bytad. Och min farhåga a gårnde toppapackingen är konstaterad. Oljan får en grådaskig färg och bilen fortsätter koka. Tack för alla tips och svar.
Detta skrev du den 9/4? Du ska byta olja igen? Och, har du verkligen en Motorfellampa, det är väl en gammelniva med 2004ans motor? Hur har den som byggde om löst CE-lampan? Har du förresten kollat CTS?

Allvarligt, man måste inte vara expert för att delta här på forumet. Alla har vi varit nybörjare nån gång.. Och nybörjare tar vi extra väl hand om, jag lovar! Detta är inte Facebook, det är ingen fara att erkänna att vissa saker är lite krångliga och be om en extra förklaring. Problemet är att om man ger sken av att begripa hur en bilmotor fungerar - då får du svar som är anpassade för den kunskapsnivån. Det är liksom bara ett faktum, inget jag kan göra något åt.

Så, mitt lilla förslag är att läsa igenom tråden igen. Följa de tips vi gett. Svara på de frågor som ställts. Fråga om det som är oklart. Då ger du oss förutsättningar för att ge bästa hjälpen och kanske du slipper lyfta toppen då..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
BjorneniLadan
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2017 18:44
Ort: Perstorp

Re: Olja i vattnet

Inlägg av BjorneniLadan »

Hej igen och jag ursäktar för sent svar. Är ingen expert på motorer och har inte hållt på så mycket med just de, ska göra som Ahlberg säger och fortsätta gå igenom kylsystem och byta oljan. Har lite många projekt just nu pågång så man vet inte riktigt vart man ska börja.
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Olja i vattnet

Inlägg av Faniskogen »

ahlberg skrev: 08 apr 2018 07:16 Uazbuhanka: Det funkar inte på Niva. Termostaten är monterad i slangpaketet.

Björnen: Så, problemet är att den kokar. Ändra gärna din rubrik så får du bättre hjälp här. 9 gånger av 10 när en Niva kokar har man fuskat med lutningen efter ingrepp i kylsystemet.

Luftning

Att lufta en Niva är enkelt - men kräver lite tålamod, räkna 10-15 min. Luftningen görs med värmekranen i läge "Varm"

A. Vänta med expansionskärlet till sist.
B. Ta av locket till kylaren och fyll så långt det går, låt locket vara av.
C. Starta motorn, låt gå på tomgång.
D. Vänta.
E. Komplettera direkt i kylaren
F. Känn med handen om kylaren är varm.
G. Om kylaren är kall: Gå till D!!
H. När kylaren är lika varm som motorn, komplettera en sista gång och sätt på locket.
I. Komplettera därefter i expansionskärlet
Tack för denna fina checklista! Hjälpte mig just genom en lutning.
Niva - 05
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Olja i vattnet

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 05 apr 2018 22:26 Om det kommer vatten/kylvätska i oljan, så ser man det genom att det bildas en emulsion (mikroskopiska droppar av vatten i oljan, vatten och olja löser sig inte i varandra) och det ger oljan grå/gulaktiga stråk och man kan nästan få lite "majonnäs-intryck". Detta syns på oljan som sitter på oljestickan, i de flesta fall; man behöver inte tappa ur för en första inspektion. Blir man misstänksam av det man ser på stickan, bör man såklart tappa ur och kolla. Majonnäsfenomenet på just stickan och insidan av påfyllningslocket kan tyvärr uppstå även av kondens i vevhuset, vilket lätt uppstår om man kör korta sträckor vintertid. Fukten (från förbränningen) hinner då inte ventileras ut ur motorn utan skapar "gegga" i röret för stickan och på insidan av påfyllningslocket. Detta är ofarligt, men kylvätska (med glykol) i oljan är inte alls bra.
Sant angående sviterna av körning (vintertid) så kort sträcka att motorn inte hinner bli varm, och "majonäs" bildas.

"Majonäs" i motorn inte bra.
Vevhusventilationen kan av "majonäsen" frysa till is.
Kan resultera i överhettning av motorn(topplocket).
Eller att "extern" vevhusventilation "sprängs bort" med snabb oljeförlust som resultat.
Inte ovanligt på bl a PSA-motorer(har jag råkat ut för på Citroen BX19).
Forumsponsor
Skriv svar