Regnar in i Nivan

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
bebr
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jul 2018 21:40
Ort: Umeå

Regnar in i Nivan

Inlägg av bebr »

Jag har köpt en Niva årsmodell 2016 som bara gått 87 mil, från ett dödsbo, efter en torr sommar har nu regnet kommit och då kommer det in vatten på vänster sida, under instrumentbrädan i närheten av där reglaget för huvlåset sitter. Är det någon här som upplevt liknande läckage och kan ge lite tips,
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av rid54 »

Hmm... Jo, tillverkaren har förutsett läckage i vindrutans nederhörn, kan man säga. Det finns nån form av plåtvinklar (dolda bakom paneler etc) som ska fånga upp sådant läckage och leda det ut i motorrummet via en plastslang i varja hörn. Dessa kan man tydligt se (åtminstone i min 2011) där de kommer fram vid batteriet och vid vätskebehållarna för broms och koppling. Med lite fantasi kan man även se, att det där har runnit lite vatten (spår i dammet, liksom). Om dessa slangar är täppta eller har lossnat kommer det finnas risk att det hamnar vatten på insidan i stället. Troligen kan man täta listen runt vindrutan om man känner till nåt bra material som behåller sin flexibilitet. Det är ju lite ovant numera med en vindruta som sitter med en list av äldre modell. Rutan är inte limmad och ingår inte i strukturförstyvningen som i modernare bilar. Nackdelen är att det kan läcka. Fördelen är att det är mycket ovanligt att ett stenskott leder till långa sprickor över hela glaset.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
bebr
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jul 2018 21:40
Ort: Umeå

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av bebr »

Tack för tipset, ska kolla slangarna.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av ahlberg »

Kolla efter tätningsmedel med butylgummi. Kletigt men funkar. Rengör försiktigt med lacknafta efteråt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av maggan »

Hadde samma problem, dock på en gammal 94-modell.
Tætade med denna https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000017139
Har hållt tætt i 3-4 år nu
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av uazbuhanka »

jag tror det är extra utrustning för att man inte ska sova under körning
min uaz läkte med men en glasmästare fixat det ja och sidofönster er inte
täte och bakrutan läcker och...……. men jag älskar den :mrgreen:
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av uazbuhanka »

jag tror det är extra utrustning för att man inte ska sova under körning
min uaz läkte med men en glasmästare fixat det ja och sidofönster er inte
täte och bakrutan läcker och...……. men jag älskar den :mrgreen:
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av wadsbo »

Hur exakt ska man täta?
Behöver man lyfta listen på något sätt eller räcker det med en sträng tätning i skarv mellan glas och befitnlig gummilist?
/Wadsbo
Niva-15
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Regnar in i Nivan

Inlägg av ahlberg »

Det är mellan plåt och gummilist som det är störst problem, enligt mina erfarenheter. Sommartid, när gummit är mjukt, brukar det gå bra att peta in spetsen på det vanliga munstycket som följer med patronen. Kör in så lång du kan. Kanske blaska på såpvatten för bättre glid. Pressa i så mycket fog att du ser ett litet överflöd (som kan tas bort med lacknafta).

"Kromlisten" kan sitta kvar under processen.

Butyltätningen är så kletig att jag upplever att den fungerar även om det inte är 100 rent. Dock kanske man bör skrapa bort lös rost. Troligen störst risk för detta i nedre hörnorna där de så kallade dräneringarna är monterade.

Om du misstänker läckage mellan glas och gummi är det samma princip, men det krävs inte alls mycket fog.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar