Svårstartad när det är kallt.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Låda 1600
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 jun 2017 12:04
Ort: Etown

Svårstartad när det är kallt.

Inlägg av Låda 1600 »

Jag servade och bytte tändstift+kablar, tändspole och fördelaren i höstas och bilen går mycket bättre nu än innan.

Dock så går den inte igång utan motorvärmaren, även nu när det är varmt.

Den fördelarlådan jag bytte ut hade ingen vakumslang till förgasaren men den nya är original så har satt dit en. Jag antar att man måste justera något för på förgasaren för att den ska gå igång kall. Har fibblat med tomgångsskruven utan resultat.
Grön Låda Niva 1600 -1980
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Svårstartad när det är kallt.

Inlägg av rid54 »

Det är troligen inte en förgasarjusteringsfråga. Om bilen går bra att köra och har en jämn tomgång, när den är varm, är förgasaren rätt inställd. Det man funderar över är om choken inte jobbar som den ska, dvs att vajern inte vrider spjället som det är tänkt. Eller är det autmatchoke? Man vet ju aldrig... men annars är det chokens funktion jag skulle titta på. Nästa steg är tjuvluft. Det skapar visserligen problem även med varm motor, men det skadar inte att kontrollera detta ändå. Täpp igen nippeln till bromsservot, kolla att inga andra nipplar är "oanvända" och se om det gör skillnad. Grenröret sitter monterat med rätt packning? Vakuumet till fördelaren ska inte normalt sett påverka kallstartegenskaperna, så det tror jag inte du ska oroa dig för. Vakuumförställningen gör nytta vid körning i jämn fart med låg motorbelastning - man sparar lite bränsle. Men tändningen måste vara rätt inställd från början, förstås.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Svårstartad när det är kallt.

Inlägg av jordmannen »

Jag vill tipsa om en rengöring och renovering av förgasaren om det inte är gjort.
Det är inte särskilt svårt och ett renoveringskit går väl på knappt en hundralapp.
Skriv svar