Hej,
För ett halvår sedan införskaffade jag en Lada Niva 4x4, 2006 drygt 3000mil.
Idag blir tredje gången slavcylindern till kopplingen går sönder och läcker.
Jag har läst att slavcylinder på nivan är en del som brukar gå sönder, men detta känns inte som något vanligt. Ska man inte kunna förvänta sig mer än några mil av en slavcylinder? Och om, vad är det som kan göra att de går sönder hela tiden?
Mvh
Oskar
3e slavcylindern på 6månader
Re: 3e slavcylindern på 6månader
Tråkigt.
Om inte gaffeln som kopplingscylindern trycker på är onormal eller solfjäder/urtramningslager ger ett väldigt långt slag så cylindern får jobba väldigt långt så kan jag nog ej förstå varför du har sådan otur.
Cylindern är ingen del som borde läcka om du har bra bromsvätska?
Jag har gamla cylindrar på epan som jag plockade isär och honade ur. En bit putsduk virad runt en lång järnpinne som roterades med borrmaskin och en repsats från ladapower. Och dom cylindrarna är inte perfekta i loppen men är täta och gör sitt jobb . Den bilen går dagligen, jag hinner aldrig göra den färdig
Om inte gaffeln som kopplingscylindern trycker på är onormal eller solfjäder/urtramningslager ger ett väldigt långt slag så cylindern får jobba väldigt långt så kan jag nog ej förstå varför du har sådan otur.
Cylindern är ingen del som borde läcka om du har bra bromsvätska?
Jag har gamla cylindrar på epan som jag plockade isär och honade ur. En bit putsduk virad runt en lång järnpinne som roterades med borrmaskin och en repsats från ladapower. Och dom cylindrarna är inte perfekta i loppen men är täta och gör sitt jobb . Den bilen går dagligen, jag hinner aldrig göra den färdig
Medlem 2019