Byte av bromstrycksregulatorn

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byte av bromstrycksregulatorn

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 30 maj 2019 19:52 Dot5 är en HELT ANNAN typ av vätska för bromshydraulik än Dot 3 och 4. Experimentera inte utan att läsa på ordentligt. Här finns en del info:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
Wikipedia har en intressant berättelse/historia om bromsvätskor.
Men den är fel på en punkt.
Citroen började inte med LHM(grön) utan med LHS(röd).
Vissa Citroenbilar hade SAE70R3 fram till 1982/1983, beroende på tillverkningsland.
De tre, LHS, LHM och SAE70R3 är inte blandbara.
Däremot går det bra att byta bromsvätska om SAMTLIGA packningar och slangar byts till rätt typ.
LHS-detaljer är röda.
LHM-detaljer är gröna.
SAE70R3-detaljer är svarta(ofärgade).
I LHM-systemet(gröna) finns inga slangar.

Ursäkta lite o t, men jag kunde inte låta bli att korrigera Wikipedia. :oops:
Forumsponsor
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Byte av bromstrycksregulatorn

Inlägg av jordmannen »

Bytet gick bra.
Jag satte plastfolie under locket på Bromsvätskebehållaren (vet inte om det hjälpte) och det droppade väldigt måttligt.

Alla bultar var enkla att ta bort och bytet gick mycket smidigt. Fick dock vinkelslipa ut armen ut den gamla regulatorn.
Vad jag gjorde som extra setup var att jag gjorde hål i botten på gummihöljet, för att dränera ut vatten som ansamlas i den. Sen sprutade jag den full med fett.
Skriv svar