vindrutetorkarmotorn

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

vindrutetorkarmotorn

Inlägg av Maskirovka »

har lite småpysselkvar innan man kan försöka sig på en besiktning, men vindrutetorkarmotorn funkar inte

har spänning och puls/spänning på signalen på kontakten vid motorn
får skruva ner den i veckan och kolla på den

någon samlad erfarenhet av dom?
vad brukar strula eller är det lika bra att beställa en ny direkt?
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: vindrutetorkarmotorn

Inlägg av jordmannen »

Min motor blev plötsligt mycket svagare och orkade till slut inte ens veva runt armarna. Den kämpade stillastående tills säkringen brann.

Bytte den igår och det blev genast bra.
I mekanismen som motorn är ihopskruvad på så finns också ett drev i plast som kan bli dåligt.

Testa att demontera motorn (hela mekanismen måste demonteras), koppla på kabeln och se om motorn en snurrar.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: vindrutetorkarmotorn

Inlägg av niva-2121 »

Ett s k grundtips är väl att från början klä in torkarmotorn noggrant med gummiduk så att inte vattnet tränger in.
Fick jag tipset att göra efter torkarmotorbyte före 3 år och 3.000 mil. ;)
Forumsponsor
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: vindrutetorkarmotorn

Inlägg av Maskirovka »

skruvade loss allt, tog in i garaget, skruvade loss så jag såg vilken kabel som var vad, provkörde och allt funkade...
skruvade ihop allt och det funkade igen

gissar på oxid i något, störst chans på jorden som var lödd på kabelklämman som sedan jordar via skruven

så någon som har samma problem, prova att skruva upp och ner skruvarna vid växellåddan /plastkåpan innan man monterar ner den mera

svårt detta med en bil som är så ovänlig för skruvande, tog mig en hel halvtimma för att skruva loss allt, prova det i garaget och sedan skruva dit det igen :lol: ;)
Skriv svar