Skydda generator?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Skydda generator?

Inlägg av Magne »

Tja
Hur skyddar ni eran generator när ni kör i vatten å myrrålk?
Var å körde för ett tag sen å hittade lite vatten som inte såg så djupt ut... De var djupt :oops: ... Alla lampor började lysa.
Skit. Tänkte jag. Men allt slutade lysa ganska snabbt och generatorn klarade sig. Laddar bra.
så nu undrar jag hur ni gör för att inte dräpa generatorn så fort vattnet blir lite djupt? :)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Skydda generator?

Inlägg av wadsbo »

Antar att det enda är att flytta upp den en bit. Har sett att det finns fästen att köpa för detta, om man inte smider till fästen själv dvs. :) Partslada.com har ett fäste som jag är sugen på själv. Generatorn flyttas då till vänstra sidan av motorn, där servopumpen är ungefär.
)Wadsbo
Niva-15
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Skydda generator?

Inlägg av Maskirovka »

finns ju maringeneratorer som är helkapslade, , och fanns det inte sådanna för militära fordon med?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skydda generator?

Inlägg av ahlberg »

Vatten är inget stort problem för generatorn, den jobbar med så låga spänningar så det händer inget spektakulärt om man dränker den, men om det ligger kvar mycket lera och bös som håller kvar fukten kan det börja oxidera på sikt.. Det är mycket jobb att flytta upp den, så att alternativ kan ju vara att skölja med vattenslang efter leriga simturer. Efter ett rent bad hade jag bara låtit motorn gå ett tag så kommer det inte att vara något problem. Tycker i alla fall jag.. :)

Edit och OT: Startmotorn är en helt annan femma.. lite lera i kolhållarna kan ställa till det rejält..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Skydda generator?

Inlägg av niva-2121 »

Sedan många många år tillbaka (20? :roll: ) "motortvättar" jag mina 4x4-bilar med 5 56.
Gjorde det allra först med mina MC:n.
Efter varje lek i spenaten sköljer jag försiktigt av alla komponenter i motorrummet med rent vatten och vanligt vattenledningstryck.
Om det behövs - har med åren blivit fegare/försiktigare/klokare och dränker inte längre bilarna i vattenhål(för att imponera på andra). :oops:
Låter allt torka och sprejar rikligt med 5 56.
Den enda komponent som inte gått att skydda tillfredsställande är startmotorn - som Ahlberg skriver.
Kolen slutar att glida i sina hållare = ligga an mot kollektorn. :cry:
Ett litet (bilprovnings-) spett av aluminium har under många år varit räddningen(att knacka på startmotorn med). :lol:
Forumsponsor
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Skydda generator?

Inlägg av Magne »

Tack för svaren!
Flytta generatorn börjar jag nog inte med nu.
Jag satsar på att tvätta den lite snällt efter leran. :)

Startmotorn är väl mest en bekvämlighet, man har ju vev ;) :lol:
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Skydda generator?

Inlägg av Berlina »

I min projekttråd Skrutten bygger jag ett generatorfäste för uppflyttning till vänster sida.
Med lite vanlig kunskap så bygger man ett sådant fäste.
Det är kul att smida. Ta det lugnt så brukar det gå bra. ;)
Medlem 2019
Skriv svar