Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Inlägg av jordmannen »

Nu är det igång igen för min Niva, 1985.

Ibland får motorn får sig att bli extremt trött och svag, knappt körbar.
Oftast sker det när bränslenivån är låg, men ibland med full tank också.
Är bränslenivån låg så hjälper det att tanka. I andra fall så brukar det hjälpa att skruva upp bränsleskruven på förgasaren lite.

Varför händer detta? Är det den mekaniska bensinpumpen som är dålig?

Info:
Förgasaren är helt ny original.
Hela tändsystemet nytt och konveretat till elektroniskt.
Allt annat ser normalt ut.

Min tanke är alltså bränslepumpen eller att något är felinställt i den nya förgasaren.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Inlägg av rid54 »

Förgasaren i sig är inte beroende av nivån i tanken, så troligen är inte felet där; så länge flottörhuset är fullt bör den vara "nöjd"...

En tänkbar felkälla är om det är en läcka (kan vara mycket liten) i sugledningen från tank till bränslepump. Allterftersom nivån sjunker i tanken, blir det lättare för luft att slinka in i ledningen (pga "suget") och till slut får inte förgasaren tillräcklig mängd bränsle.

Det kan också vara om det råkar finnas mycket skräp i tanken. När det börjar bli lågt kan partiklar börja täppa till sugröret och försvåra jobbet för bränslepumpen.

Problemet kan uppstå om det är täppt i luftningen till tanken, dvs det blir efterhand "vakuum" när bränslet går åt, men jag misstänker att det borde märkas oavsett bränslenivån från början.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Inlägg av jordmannen »

Intressant!
Speciellt det med vacuumet. Eftersom, som sagt, ibland så blir den svag även med mycket bensin i tanken.
Skulle ett test kunna vara att jag stannar och bara öppnar på tanklocket för att "släppa på vacuumet" nästa gång den blir svag?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Inlägg av rid54 »

jordmannen skrev: 08 nov 2019 12:53 Intressant!
Speciellt det med vacuumet. Eftersom, som sagt, ibland så blir den svag även med mycket bensin i tanken.
Skulle ett test kunna vara att jag stannar och bara öppnar på tanklocket för att "släppa på vacuumet" nästa gång den blir svag?
Ett bra sätt att kolla saken, absolut!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Inlägg av jordmannen »

Jag återkommer efter tester (ska besiktiga nästa vecka).
Tack för bra svar iallafall, du håller forumet vid liv!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 07 nov 2019 09:25 Förgasaren i sig är inte beroende av nivån i tanken, så troligen är inte felet där; så länge flottörhuset är fullt bör den vara "nöjd"...

En tänkbar felkälla är om det är en läcka (kan vara mycket liten) i sugledningen från tank till bränslepump. Allterftersom nivån sjunker i tanken, blir det lättare för luft att slinka in i ledningen (pga "suget") och till slut får inte förgasaren tillräcklig mängd bränsle.

Det kan också vara om det råkar finnas mycket skräp i tanken. När det börjar bli lågt kan partiklar börja täppa till sugröret och försvåra jobbet för bränslepumpen.

Problemet kan uppstå om det är täppt i luftningen till tanken, dvs det blir efterhand "vakuum" när bränslet går åt, men jag misstänker att det borde märkas oavsett bränslenivån från början.
På min första bil, en Morris Minor Serie II 1953, monterade jag ett låsbart tanklock.
Efter det gick det bara att köra några mil innan motorn blev allt svagare och svagare.
Fick bilen stå ett tag så gick den åter några mil innan...….
En gång när jag skulle tanka, och skruvade av tanklocket, fick jag höra 2 konstiga ljud.
Det ena var ett sugliknande ljud, det andra var ett dovt "blong", nästan som när man trycket på en albylask(om någon här vet vad det är).
Rådfrågade några kompisar som var mer erfarna än jag.
Tanklock utan lufthål sa alla.
Efter tillbakabyte av tanklock så var problemet ur världen. :D
Forumsponsor
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå

Inlägg av jordmannen »

Ville bara uppdatera hur det löste sig.
Som jag skrev i en annan tråd så borrade jag upp ena munstycket i förgasaren (efter tips i en gammal tråd här på forumet).
Resultatet blev en starkare motor och problemen beskrivna i denna tråd försvann.
Detta på bekostnad genom en ökad bränsleförbrukning, givetvis.
Skriv svar