Nu är det igång igen för min Niva, 1985.
Ibland får motorn får sig att bli extremt trött och svag, knappt körbar.
Oftast sker det när bränslenivån är låg, men ibland med full tank också.
Är bränslenivån låg så hjälper det att tanka. I andra fall så brukar det hjälpa att skruva upp bränsleskruven på förgasaren lite.
Varför händer detta? Är det den mekaniska bensinpumpen som är dålig?
Info:
Förgasaren är helt ny original.
Hela tändsystemet nytt och konveretat till elektroniskt.
Allt annat ser normalt ut.
Min tanke är alltså bränslepumpen eller att något är felinställt i den nya förgasaren.
Motorn blir svag vid låg bränslenivå
Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå
Förgasaren i sig är inte beroende av nivån i tanken, så troligen är inte felet där; så länge flottörhuset är fullt bör den vara "nöjd"...
En tänkbar felkälla är om det är en läcka (kan vara mycket liten) i sugledningen från tank till bränslepump. Allterftersom nivån sjunker i tanken, blir det lättare för luft att slinka in i ledningen (pga "suget") och till slut får inte förgasaren tillräcklig mängd bränsle.
Det kan också vara om det råkar finnas mycket skräp i tanken. När det börjar bli lågt kan partiklar börja täppa till sugröret och försvåra jobbet för bränslepumpen.
Problemet kan uppstå om det är täppt i luftningen till tanken, dvs det blir efterhand "vakuum" när bränslet går åt, men jag misstänker att det borde märkas oavsett bränslenivån från början.
En tänkbar felkälla är om det är en läcka (kan vara mycket liten) i sugledningen från tank till bränslepump. Allterftersom nivån sjunker i tanken, blir det lättare för luft att slinka in i ledningen (pga "suget") och till slut får inte förgasaren tillräcklig mängd bränsle.
Det kan också vara om det råkar finnas mycket skräp i tanken. När det börjar bli lågt kan partiklar börja täppa till sugröret och försvåra jobbet för bränslepumpen.
Problemet kan uppstå om det är täppt i luftningen till tanken, dvs det blir efterhand "vakuum" när bränslet går åt, men jag misstänker att det borde märkas oavsett bränslenivån från början.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå
Intressant!
Speciellt det med vacuumet. Eftersom, som sagt, ibland så blir den svag även med mycket bensin i tanken.
Skulle ett test kunna vara att jag stannar och bara öppnar på tanklocket för att "släppa på vacuumet" nästa gång den blir svag?
Speciellt det med vacuumet. Eftersom, som sagt, ibland så blir den svag även med mycket bensin i tanken.
Skulle ett test kunna vara att jag stannar och bara öppnar på tanklocket för att "släppa på vacuumet" nästa gång den blir svag?
Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå
Ett bra sätt att kolla saken, absolut!jordmannen skrev: ↑08 nov 2019 12:53 Intressant!
Speciellt det med vacuumet. Eftersom, som sagt, ibland så blir den svag även med mycket bensin i tanken.
Skulle ett test kunna vara att jag stannar och bara öppnar på tanklocket för att "släppa på vacuumet" nästa gång den blir svag?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå
Jag återkommer efter tester (ska besiktiga nästa vecka).
Tack för bra svar iallafall, du håller forumet vid liv!
Tack för bra svar iallafall, du håller forumet vid liv!
Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå
På min första bil, en Morris Minor Serie II 1953, monterade jag ett låsbart tanklock.rid54 skrev: ↑07 nov 2019 09:25 Förgasaren i sig är inte beroende av nivån i tanken, så troligen är inte felet där; så länge flottörhuset är fullt bör den vara "nöjd"...
En tänkbar felkälla är om det är en läcka (kan vara mycket liten) i sugledningen från tank till bränslepump. Allterftersom nivån sjunker i tanken, blir det lättare för luft att slinka in i ledningen (pga "suget") och till slut får inte förgasaren tillräcklig mängd bränsle.
Det kan också vara om det råkar finnas mycket skräp i tanken. När det börjar bli lågt kan partiklar börja täppa till sugröret och försvåra jobbet för bränslepumpen.
Problemet kan uppstå om det är täppt i luftningen till tanken, dvs det blir efterhand "vakuum" när bränslet går åt, men jag misstänker att det borde märkas oavsett bränslenivån från början.
Efter det gick det bara att köra några mil innan motorn blev allt svagare och svagare.
Fick bilen stå ett tag så gick den åter några mil innan...….
En gång när jag skulle tanka, och skruvade av tanklocket, fick jag höra 2 konstiga ljud.
Det ena var ett sugliknande ljud, det andra var ett dovt "blong", nästan som när man trycket på en albylask(om någon här vet vad det är).
Rådfrågade några kompisar som var mer erfarna än jag.
Tanklock utan lufthål sa alla.
Efter tillbakabyte av tanklock så var problemet ur världen.
Forumsponsor
- jordmannen
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 14 maj 2018 10:33
Re: Motorn blir svag vid låg bränslenivå
Ville bara uppdatera hur det löste sig.
Som jag skrev i en annan tråd så borrade jag upp ena munstycket i förgasaren (efter tips i en gammal tråd här på forumet).
Resultatet blev en starkare motor och problemen beskrivna i denna tråd försvann.
Detta på bekostnad genom en ökad bränsleförbrukning, givetvis.
Som jag skrev i en annan tråd så borrade jag upp ena munstycket i förgasaren (efter tips i en gammal tråd här på forumet).
Resultatet blev en starkare motor och problemen beskrivna i denna tråd försvann.
Detta på bekostnad genom en ökad bränsleförbrukning, givetvis.