Märkligt elfel

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
träderik
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 mar 2019 09:57

Märkligt elfel

Inlägg av träderik »

Har en Niva -15 och har stött på ett märkligt elfel.

I samband med tvätt eller blötväder slogs följande ut:
vindrutetorkare, blinkers, tripmätare/klocka.

Felet har kommit och gått och ibland har även motorlampan lyst.

Någon gång har det tagit en dag eller två innan det blir normalt igen och häromdagen hände detta bara i en minut sedan körde jag en timme i regn utan problem. :roll: :shock:

Någon som känner igen eller har ett tips om vad som kan vara fel.
Lada Niva -15 "Villanelle"
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Märkligt elfel

Inlägg av Zphinx »

Låter som nåt jordfel. Nåt överslag när det blir blött. Det kan skapa de märkligaste felen.
Fungerar det som det skall när bilen är torr?
Motorlampan lyser ibland? Kan ju va värt o kolla felkod.

Testa o blöt ner bilen med vattenkannan när den är torr o se om du kan isolera felet till ett område.
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Märkligt elfel

Inlägg av Pilz »

Är vatten i fotutrymmet? Är dräneringsslangarna från vindrutaramen tät?
Sedan kunde vatten ha trängt in i det elektriska systemet bakom hastighetsmätaren.

hälsningar
Stefan

-------------------------------------------------------------------------

Ist Wasser im Fussraum? Sind vielleicht die Ablaufschläuche vom Scheibenrahmen dicht?
Dann könnte Wasser in die Elektrik hinter dem Tacho gelaufen sein.

Grüße
Stefan
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Märkligt elfel

Inlägg av rid54 »

Jag vet inte i vilken mån en '15 skiljer sig från en '11 (samma instrumentkluster), men lite generellt så är ju inte tripmätare/klocka kopplat till vindrutetorkare eller blinkers. På min '11 är blinkers o v-tork helt klassiskt kopplat från manöverspakarna till resp relä och vidare, inga konstigheter. Det ska nog stå saltvatten upp till midjan innan de påverkas. Det är ju möjligt att man har börjat med nån form av ECU-inblandning sedan dess, så att det kan bli fel på nya intressanta sätt, men det är oklart för min del.

ECU sitter troligen innanför panelen till vänster om förarens knä. Om det kommer in vatten där, kan det bli knas med överledning eller korrosion i multikontakten där. Undersök om det är torrt!

Kolla ("rotera") alla konventionella säkringar och säkerställ att hållarna är spänstiga nog att hålla resp. säkring i ett ordentligt grepp.

I värsta fall finns ett fel i en jordanslutning som påverkar styrningen (reläspolens jordning) av just blinkers och v-tork. Dessa jordförbindningar är inte alltid helt enkla att hitta.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar