Finns Lada i annat än 4wd?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Rankipang
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 jan 2020 15:01

Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av Rankipang »

Hej!
Är helt ny här och har jagat en Niva ett tag, ev. har jag fått napp hos en kund som precis blivit änka och bilen stått och samlat mögel utomhus ett bra tag. Den har varit igång av sonen ganska nyligen men inte körd. Skicket är med andra ord ganska oklart, kvinnan ville fråga sonen vad bilen var värd innan hon kunde ge mig ett pris, har ni någon spekulation kring värdet på en sån bil som stått ute länge, är möglig men startar? Svårt förstår jag också men tänkte kanske någon idé, den är för ögat jävligt osexig och har som sagt inte varit körd på läänge, men startar. Vad skall jag vara uppmärksam på när jag kikar på den?

Huvudfrågan är: finns Nivan i annat än 4wd? Har förstått det som att de bara tillverkats i fyrhjulsdrift men blev lite osäker nu.

Stort tack på förhand och jag hoppas kunna ta hjälp av det här forumet i framtiden.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av ahlberg »

Hej! Att en bil står ute länge behöver inte påverka värdet så mycket. Det är många mil på saltade vägar som sänker priset mest. Ta en titt i karosserikanterna/undertill och ta reda på årsmodell så kan vi ge dig en uppskattning.

Niva finns enbart som 4x4.

/mats
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Rankipang
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 jan 2020 15:01

Re: Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av Rankipang »

Tack!
Skall kolla upp årsmodell närmare när jag fått återkoppling från säljaren, det som bådar gott, för skick men inte pris, är väl att den står på Gotland (saltfria vägar).
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av niva-2121 »

Kolla upp HUR bilen stått uppställd utomhus.
På gräs ger de bästa tänkbara förutsättningarna för fukten att alstra svåra rostangrepp på underredet.
Mögel och mögeldoft är mycket mycket svårt att avlägsna.
Hjälper inte med att byta säten, sido- och takklädsel - för att inte tala om golvmattorna med den tjocka isoleringen under.
Även instrumentbräda kan behöva bytas ut.
Bilen kan behöva göras plåtren invändigt och målas om
Har själv köpt många äldre bilar som blivit övertaliga av olika anledningar och bara lämnats.
Allra sämst är det om bilen, förutom att ha stått på gräsmatta, även varit övertäckt med tät pressening.

Men, har du tur så kanske det inte är så farligt, men vill ändå berätta om vad som kan möta dig.

Lycka till och berätta gärna om skicket och hur du går vidare.

Och sist, men inte minst, välkommen till forumet! :D
Forumsponsor
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av jordmannen »

Angående gräsmatta.
Min uppfattning har varit den att Nivan är så pass hög att det inte gör så mycket, så länge gräset är kort.

Sämst är väl låga bilar som står nere i högt gräs?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av rid54 »

Problemet med "gräs" är nog snarare ett problem med markvärme och fukt... Bilen förlorar sin värme fortare än marken när det blir kallare (kvällstid eller ett temperaturfall rent allmänt). Fukt stiger från marken och kondenserar på bilen (eller vad det nu är som står där) eftersom det är kallare. Fukten befrämjar rosten = problem så småningom. I princip skulle det antagligen vara bättre att köra upp bilen på en stor presenning om den ska stå på obehandlad mark. Då kommer markfukten inte direkt upp under bilen och kondensationen borde minska.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av jordmannen »

Förstår det, men tänker att en högre bil tillåter ett större luftflöde under.
När man pratar om sönderrostade bilar som stått på gräsmattor så är det ju oftast lägre bilar som stått länge.
Med knappt nån luft i däcken däcken högt tätt gräs under som stänger inne fukten osv..

Jag har funderat kring presenning etc. Problemet där borde väl vara att det lät blir en vattenpöl under bilen istället..
Rankipang
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 jan 2020 15:01

Re: Finns Lada i annat än 4wd?

Inlägg av Rankipang »

Fick köpa bilen idag! Har dock varken provkört eller tagit hem bilen. Jag blir tredje ägare på bilen som är årsmodell 1989, alla år på Gotland (saltfria vägar) så det känns skoj! Ser ingen märkbar rost under men en hel del olja, möglet invändigt kändes inte alls lika allvarlig som jag trodde först, känns spännande.
Jag skulle vilja dela bilder med er så ni kan få göra en bedömning av skicket, dock så fattar jag inte hur jag delar bilder, kan ni hjälpa mig med det?
Skriv svar