chassinummer.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

chassinummer.

Inlägg av johan.115 »

Hej,
Är det någon som har koll på var stansade chassinummer, vin-nummer etc sitter på Niva 1996, 1997 och 1987?
Har letat runt lite på mina nivor men om man vill byta identitet på chassit vill man ju inte missa någon.
En kompis sågade ur chassinummret på en gammal Volvo o svetsade i en död kaross. Han sågade bara ur några centimeter extra runt numret o svetsade. Han är duktig, blev omöjligt att se bytet.
Säkert inte tillåtet att göra så men jag kan inte se vad det skulle spela för roll i praktiken.
// Johan
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: chassinummer.

Inlägg av Zphinx »

Höger sida på torpedväggen brevid torkarmororn sitter den på min 97:a
Det är där dom kollar på bes.
Men varför byta?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: chassinummer.

Inlägg av niva-2121 »

2011 fanns 2 instansade identiteter.
Dels under domkraften(höger hjulhus).
Dels bagageutrymmet på golvet inte långt från höger hjulhus.

Den senare använde jag vid kontrollbesiktningar eftersom snorkelröret dolde den främre identiteten(höger hjulhus).
Forumsponsor
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: chassinummer.

Inlägg av johan.115 »

Tack för svar!

Zphinx:
En anledning att skifta ramnummer kan ju vara att man har en importerad kaross i väsentligt bättre skick än nån rishög man har med papper på eller om man har en bra kaross som av någon anledning inte är med i registret längre och som man avser besikta utan alltför mycket krångel.
En annan kan vara att man vill klona någon av sina andra nivor. Går kanske att komma på fler anledningar men det är väl dom jag funderar kring.
// Johan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: chassinummer.

Inlägg av niva-2121 »

Jag tror att det blir svårt att lagligt genomföra identitetsbytet.
På en bil med kaross och separat/självbärande chassieram däremot innebär det inga större praktiska problem.
Byte ram ELLER kaross efter tex krockskada är tillåtet och inte ovanligt.
Men INTE att byta BÅDA samtidigt.
Till t ex Citroen 2CV finns en stor efterhandsmarknad som erbjuder såväl karosser som ramar.
Har själv "plockat ihop" bilar med hjälp av både nya och begagnade ramar.
Men, det gäller att vara ärlig och endera påpeka att man bytt ram eller göra en registreringsbesiktning.
I några fall har jag inte behövt göra någon registreringsbesiktning utan besiktningsingenjören eller, som det hette på den gamla goda tiden, "besiktningsman A" bedömt operationen och godkänt transplanteringen och gjort en notering i registreringsbeviset "Ram utbytt" eller "Kaross utbytt".
Men fallet med Niva är jag osäker på.
Att skära ut identiteten ur en ram och snyggt svetsa in den är inte så svårt.
Värre att ta identiteten ur en kaross och transplantera snyggt.
Jag har gjort det, så jag vet.
En DREML eller rak högvarvig slip-/kapmaskin vid utskärningen identiteten och vid utskärningen av befintlig identitet = håltagning.
Vet även att det förekommit att identiteten skurits ut och bara svetsas fast ovanpå/över befintlig identitet och godkänts.
Men på en Niva bedömer jag det som svårt att snyggt ersätta befintliga identiteter snyggt.
Hur man i dag bedömer den här operationen vet jag inte.
Det var lättare för några decennier sedan, innan kraven hade skärpts.
Kolla först med en besiktningsingenjör på den ASB-station du senare tänkt anlita för (registrerings-)besiktningen.

B t w så var det förr mycket stora problem med Harley Davidson. :? Dom hade förr inget ramnummer. :shock: Där var det motorns tillverkningsnummer som var identiteten. :o Och det var ju tillåtet att byta motor. :lol: Därför mycket stora problem med att reda ut stölder. 8-)
Forumsponsor
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: chassinummer.

Inlägg av johan.115 »

Tack för utförligt svar!
Får nog lägga ned identitetsändringen för det verkar inte gå utan att röra sig utanför lagens råmärken och det vill jag inte.

// Johan
Skriv svar