Intervallsteget på min vindrutetorkare har aldrig fungerat något vidare och jag misstänker att det kanske är reläet som behöver bytas ut. Jag har beställt hem ett nytt, men var sitter det?
Jag har sökt både här och på andra ställen, men kan inte hitta någon beskrivning. Tänkte att det var lika bra att höra om någon viste innan jag börjar riva i inredningen...
Tack!
Relä Vindrutetorkare
Relä Vindrutetorkare
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
Re: Relä Vindrutetorkare
Jag har samma problem. Har dock bytt relät utan framgång.
På min -97:a sitter relät på vänstersida innanför spaken till motorhuven. Lååångt in. Lite jobbigt o byta men det går allt med lite tålamod.
Hör av dig om det löste problemet.
På min -97:a sitter relät på vänstersida innanför spaken till motorhuven. Lååångt in. Lite jobbigt o byta men det går allt med lite tålamod.
Hör av dig om det löste problemet.
Re: Relä Vindrutetorkare
Tack för hjälpen att hitta reläet! Jag bytte det, men precis som för dig så fungerar det ändå inte
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
Re: Relä Vindrutetorkare
Även jag bytte "intervallrelät" för några år sedan utan att det blev bättre funktion.
Torkarna stannade ibland uppe på rutan.
Inte samma ställe varje gång.
Föregående ägare hade bytt vindrutetorkaremotor p g a "vattenskada".
Efter detta vattenskyddades motorn med gummiduk.
Ett tips till andra att ta efter.
Torkarna stannade ibland uppe på rutan.
Inte samma ställe varje gång.
Föregående ägare hade bytt vindrutetorkaremotor p g a "vattenskada".
Efter detta vattenskyddades motorn med gummiduk.
Ett tips till andra att ta efter.
Forumsponsor
Re: Relä Vindrutetorkare
Om torkarna går normalt på "heltidsläget" men inte bra på intervall, så kan det vara motorns "hållkrets" som strular. Torkarna startas ju av en impuls från reläet och går sedan ett helt slag pga att det finns en strömbana genom en sorts lägeskontakt i motorn/drivet, som bryts först i viloläget. Om den kretsen "släpper" innan torkarna är hemma, så stannar de ju i vilket läge som helst. Om det går att få hem torkarna med normalläget men de inte funkar som de ska på intervall, skulle jag försöka undersöka den hållkretsen (om man nu har bytt reläet utan förbättring).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Relä Vindrutetorkare
Jag har mätt o kollat på motorn med. Men jag kan inte hitta något som är trasigt där heller. Nu har jag fått för mig att det är spaken som är fel. Har en ny enhet som jag skall byta vilken vecka som helst.
Re: Relä Vindrutetorkare
Eftersom min intervalltorkare successivt blivit långsammare och långsammare för att nu vara helt död gjorde jag en liten undersökning.
Två stora kontaktpar vars spole styrs av ett mindre kontaktpar i framkant på bilden. De mindre kontakterna är normalt slutna med hjälp än en temperaturkänslig bimetallfjäder. När man lägger på spänning i intervallläge går det ström direkt till spolen vilken sluter reläet och startar torkarna, men det går även ström genom en liten värmeslinga som värmer upp bimetallen så att den böjer sig nån millimeter. Kontakterna öppnar, reläet faller och värmespolen blir spänningslös. Torkarna fortsätter att gå tills de hittar sitt parkeringsläge. Efter några sekunder har bimetallen svalnat och kontakterna sluts igen. Repeat.
På min behövde jag justera grundläget på bimetallen och putsa kontakterna lite. Funkar fint igen.
Har man problem med sin intervallfunktion kan det ju vara värt att ta fram reläet, pilla upp locket och testa att trycka på ankaret. Om torkarna startar då kan man ju kolla om kontakten vid bimetallen sluter.
Två stora kontaktpar vars spole styrs av ett mindre kontaktpar i framkant på bilden. De mindre kontakterna är normalt slutna med hjälp än en temperaturkänslig bimetallfjäder. När man lägger på spänning i intervallläge går det ström direkt till spolen vilken sluter reläet och startar torkarna, men det går även ström genom en liten värmeslinga som värmer upp bimetallen så att den böjer sig nån millimeter. Kontakterna öppnar, reläet faller och värmespolen blir spänningslös. Torkarna fortsätter att gå tills de hittar sitt parkeringsläge. Efter några sekunder har bimetallen svalnat och kontakterna sluts igen. Repeat.
På min behövde jag justera grundläget på bimetallen och putsa kontakterna lite. Funkar fint igen.
Har man problem med sin intervallfunktion kan det ju vara värt att ta fram reläet, pilla upp locket och testa att trycka på ankaret. Om torkarna startar då kan man ju kolla om kontakten vid bimetallen sluter.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se