Hej
Efter att min 2010 år modell har gått som en klocka i 10000mil har den nu börjat misstända vid kallstarter. Om jag släcker koden och startar om när den har blivit varm går den som den ska. Koden indikerar fel på insprutningen eller avbruten kontakt med insprutaren men det går som sagt över när den blir varm. Ska man då misstänka själva insprutaren eller kan det vara något annat?
Felkod p0201 / p0301 vid kall motor
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
- Ort: Nora
Re: Felkod p0201 / p0301 vid kall motor
Rent "formellt" ska det (P0201) väl tolkas som att kretsen är "öppen", dvs avbrott i kretsen till spridare nr 1 och då blir det misständning i cylinder 1 (P0301). Borde väl kunna vara allt mellan ECU och insprutare, dvs kontakter och kablage likaväl som själva insprutaren. Det kanske går att kolla kontakten på insprutaren. Sen har jag hört diverse skräckhistorier om att det kan komma in lite vatten på ECU och orsaka lite ärg etc på kontaktdonen, kan kanske vara värt att kolla.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
- Ort: Nora
Re: Felkod p0201 / p0301 vid kall motor
Felet hittat.
Ett stift i kontakten i den skarv som sitter på kabeln till insprutarna hade ärgat av.
Ett stift i kontakten i den skarv som sitter på kabeln till insprutarna hade ärgat av.
Re: Felkod p0201 / p0301 vid kall motor
Skönt att du hittade felet och bra att du berättade vad felet var.