Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av SA4AQS »

valpowner skrev: 02 apr 2020 18:49 Nu har jag kollat upp detta med hjälp av startgasmetoden. Det indikerade att spjällägesgivaren var inte tät, lösa skruvar. åtgärdat men tendensen finns fortfarande kvar.
Finns det någon tomgångsmekanism? Och var hittar jag den? Jag hade en Ford Explorer tidigare och där kunde jag identifiera prylen och åtgärda den.
Men i den här motorn så hittar jag inte så bra......

Tips ev bild tack.
Mvh
Kolla på videon jag länkade så ser du hur den ser ut, och den sitter under spjällägesgivaren, ganska trångt mot ventilkåpan.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av SA4AQS »

Hände igen i fredags bytte då tomgångsventilen och spjäll lägesgivaren, men felet fanns kvar,av en slump petade jag till kablaget till styrenheten med foten och den gick ner lite i varav, någon har ju varit där förut och dragit ut kablar för att två stift i styrenheten hade ärgat av, och när jag testade så tyckte jag att mitt test stift glappade i ett par anslutningar så jag tog lös varje kabel ur kontakten och försiktigt klämde ihop dom så att det skulle bli bra kontakt igen.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av ahlberg »

Gott att du ringat in felet.

Funderar på om vi skall rekommendera att man guggar in kontaktstyckena med vaselin, eller något? Bosse Bildoktor sa ju att
med våld och vaselin går det mesta
Vad tror forumet?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

ahlberg skrev: 14 okt 2020 14:42 Gott att du ringat in felet.

Funderar på om vi skall rekommendera att man guggar in kontaktstyckena med vaselin, eller något? Bosse Bildoktor sa ju att
med våld och vaselin går det mesta
Vad tror forumet?
Vaselin är ju rätt bra på att hålla fukten borta... våld, däremot, är kanske tveksamt.. :D
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Jag har haft liknande problem, motorn har bra och låg tomgång när man startar den men när den kommer upp i temp så blir varvtalet ganska högt. Min varvmätare är trasig men jag kan höra att den är betydligt högre, kanske ca 1500 rpm. Någon som vet vad detta kan bero på?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Det du nämner kanske förtjänar en egen tråd, men rent spontant låter det ju bakvänt. Motorer i den "årsklassen" styrs ju oftast upp på lite högre tomgångsvarv när de är kalla (1000+ rpm) för att gå ner till 800-900 när de är varmare. Troligen är det "tomgångsventilen" eller vad den nu kallas som inte lirar som den ska. Funkar din "motorfelslampa" som den ska? Har du hittat nån felkod?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,

Ja det kanske den gör, var lite osäker på om det var nogurlunda samma problem så skrev det här, vill inte stjäla någon annans tråd :?

Hela mitt mätarhus lever sitt eget liv och felkoder kan jag tyvärr inte läsa av, men lampan är inte tänd.

Värt att nämna är att jag bytte spjällgasgivaren nyligen då jag hade samma problem som de ovannämnda. Tomgången rusade iväg ibland. Det problemet fixades men nu har jag detta istället.
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Motorfelslampan ("CE-lampa") ska tändas när tändnignen slås på och slockna när motorn startar. Är den alltid släckt är det ett problem. Det finns trådar om mätarhuset - även om det verkar helknas är det oftast inte omöjligt att fixa.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Ett tillägg är att det alltid finns risk för tjuvluft, och det kan störa tomgången. Tjuvluft kan komma in via slangen till bromsservot, exempelvis - den kan vara sprucken och torr. Kan vara bra att ha i åtanke vid vidare felsökning.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 04 nov 2020 17:45 Ett tillägg är att det alltid finns risk för tjuvluft, och det kan störa tomgången. Tjuvluft kan komma in via slangen till bromsservot, exempelvis - den kan vara sprucken och torr. Kan vara bra att ha i åtanke vid vidare felsökning.
Instämmer med rid54.
Många missar läckage mellan bromsservo och insugsrör.
Möjligen kan man felsöka med startgas.
Forumsponsor
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av Lada-Vilgot »

Ska kolla igenom alla slangar som går mot insugsidan efter några sprickor och testa med startgas.

Har även nu kommit fram till att mätarhuset nästan är helt ur funktion, verkar vara en krets som är paj den som har varvräknare och några kontrolllampor. Finns det något elevhems för mätarhuset här på forumet?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av rid54 »

Re: mätarhuset

Det finns två huvudgrupper av kontrollampor. Dels de som matas med + inifrån mätarhuset och jordar i sin kontrollkrets. Dessa är lamporna för P-broms, diffspärr, oljetryck, låg bränslenivå och säkerhetsbälte.

Sedan finns gruppen som är jordade i mätarhuset och får +utifrån sin kontrollkrets, som positionsljus, halvljus, helljus, körvisare, dimljus och bakrutevärme.

CE-lampan är matad i en egen separat krets.

+12 V som matar första gruppen av lampor, matar även en spänningsregulator, som i sin tur matar varvräknaren, samt mätarna för motortemp och bränslenivå. Den här plusen påstås komma från säkring nr. 2, men om den säkringen inte har kontakt är det flera andra saker som borde lägga av, såsom körvisare och vindrutetorkare, så det är troligen inte säkringen. Jag skulle nog misstänka själva matningsledaren till mätarhuset, eller snarare dess kontakt i multikontakten till mätarhuset, eller ett avbrott i nån lödning eller strömbana inuti mätarhuset.

Det är inte jättejobbigt att ta loss mätarhuset, det värsta är nog vajern till hastighetsmätaren, men om man tar det lugnt bör det gå att ordna utan trassel.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Insprutningsmotorn har svårt att gå ner på tomgång.

Inlägg av Lada-Vilgot »

Tack för många bra tipps.

Av och påtaglig har jag gjort så många gånger så att man blivit något av en mästare på det :)

Men det du skriver verkar troligt. Första stycket du skriver om p-broms etc dem lyser inte alls så den kretsen är nog paj.

Gruppen men lamporna för strålkastare etc dem fungerar så det stämmer också.

CE lampan fungerar inte och inte varvräknaren heller. Men det du skriver om en spänningsregulatorn verkar troligt för att bränslemätaren samt motortempmätaren går bägge upp till Max när man kör.

Körvisare och vindrutetorkarna fungerar som dem ska så säkringen borde alltså det alltså inte vara något fel på.

Ska ta isär den någon gång och kolla baktill nu när jag vet lite mer om hur allt ska fungera. Grejen är att jag tror allt gick åt fanders när jag råkade bryta den lilla visaren till motortempen. Jag bytte sedan ut hela den lilla ”motorn” mot en från Biltema men den visade sig ha omvänd polaritet. Så när jag satte igång strömmen så rök det lite från mätarhuset. Vände sedan på polariteten genom att dra om elen precis närmast mätaren och sen var allt lite knasigt efter det
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Skriv svar