Kamkedja problem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Kamkedja problem

Inlägg av Yoyo »

Skit också...

Fick rassel från motorn på hemvägen och det visade sig att släpskon för kamkedjan smulats sönder? Kan iaf inte se någon efter att jag plockat bort topplocket och kedjan är rejält slapp. Hittade en del små plastbitar på toppen dock. Min niva är ganska ny. 2016 som gått 4700 mil så den har hydraulisk kamjedjesträckare

Vad behöver jag byta ut utöver släpskon och kamkedjesträckaren?

Hur kunde det hända? Skall ju vara självjusterande spänn på kedjan på denna.

Är det något mer jag behöver oroa mig för och kontrollera innan jag beställer delar?

All hjälp mottages tacksamt!
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Re: Kamkedja problem

Inlägg av Yoyo »

Okej, beställt kamkedje kit från Umeå offroad nu. Det ingick visst lite mer i kitet än vad jag trodde men de kontaktade mig bara någon timme efter lagd beställning för korrigering. Eloge till dem...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Kamkedja problem

Inlägg av ahlberg »

Jo, Umeå är riktigt bra att ha och göra med.

Det är definitivt inget vanligt fel du råkat ut för. De hydrauliska ventillyftarna har vi hört att det är problem med, men att kedjesträckaren fallerar är nytt.

Vad ingår i kitet, det vore intressant att veta..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Re: Kamkedja problem

Inlägg av Yoyo »

Allt ingår. Drev, kedjesträckare, släpsko?, låsbrickor, kedja och packningar. Vet inte om själva kedjesträckaren slutat fungera men byter den ändå. Det är iaf prylen/glidskenan på andra sidan som har smulats sönder. Har för mig att den kallades för släpsko här någonstans på forat? Hur som så skall det bli intressant att öppna upp och ta en titt på förödelsen.

Någon som har något tips på vad man bör tänka på inför detta jobb? Tänker byta rubbet när jag ändå håller på.

Här är kittet som är på ingång...

https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=314
Yoyo
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 sep 2017 15:23

Re: Kamkedja problem

Inlägg av Yoyo »

My bad... Hittade inlägget/bilden och jag har blandat ihop det. Det är prylen som kallats "Kedjesläpa (Chain damper)" här på forat jag menar. Den är numera pulveriserad och ett minne blott. :D
Skriv svar