Hur mycket ström är rimligt att bilen drar när den bara står?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Hur mycket ström är rimligt att bilen drar när den bara står?

Inlägg av Faniskogen »

Hej! Hade tidigare problem med att batteriet drar ur när bilen bara stått. Har räckt med en helg för ett helt nytt friskt batteri som direkt fick kasseras..
Mäter nu och har en strömåtgång som pendlar mellan ca 7 och 19mA med någon sekunds intervall.
Funderar på om det har med den lilla röda lampan som blinkar till vänster om ratten, den för startspärren?

Är det här rimlig ström för denna, eller är det för mycket?

Till saken hör att jag jobbat mycket med elsystemet efter batteriproblemen. Kollat jordpunkter, bytt lite tveksamma kopplingar osv. Även bytt generatorn efter att den gav upp, och denna kan vad jag förstått dra ström om den blir dålig?

Har även haft för vana att ta av batteripolen, så vet inte om problemet är kvar eller inte, men vill ju heller inte prova.

Så vad tror ni? Är strömåtgången på 8-18mA rimlig eller har jag kvar mitt tjuvströmsproblem?

Liten film på multimeter samt startspärrens lampa:
https://youtu.be/xoELpGR0mBg
Niva - 05
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hur mycket ström är rimligt att bilen drar när den bara står?

Inlägg av rid54 »

Ett vanligt bilbatteri har en kapacitet på runt 55.000 mAh, så den ström du mätt upp (<20 mA) lär inte dra ur batteriet på mindre än en månad. Gissar att det är normalt uttag för startspärr, ECU, och kanske radions minne och sånt. Tror du kan vara lugn.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Faniskogen
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 mar 2020 07:27

Re: Hur mycket ström är rimligt att bilen drar när den bara står?

Inlägg av Faniskogen »

Tack!!
Då har nog allt mitt ryckande och bytande I elsystemet gett resultat. Kanske var den den döende generatorn också då som tjuvdrog lite.
Niva - 05
Skriv svar