Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Inlägg av valpowner »

Nu var jag glad i en månad med ny generator och allt fungerade (förutom tomgångsproblemet).
Efter att ha stått orörd i ett par veckor så uppstår ett nytt fel. Laddningslampan tänds inte när jag slår på tändningen. Lampan för handbromsen blinkar till. i övrigt är det svart i displayen förutom indikator för blinkers, halv/helljus. Motorlampan tänds innan start, indikator för bakrutevärme tänds.

Det går ingen startström till generatorn.
Jag har mätt säkring nr 2 och där finns det ström när nyckeln är i startläge. Men det verkar som det inte kommer vidare.

Finns det någon "multikontakt" längre in i maskinen som brukar krångla?

Tips mottages tacksamt för att dämpa en allt för omfattande felsökning.
Mvh
Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Inlägg av rid54 »

Vid tändning til, får du några utslag på instrumenten för temp eller bränsle? Tänds oljetryckslampan?

Instrumentklustret är ju inkopplat med två st multikontakter där det ska gå diverse signalströmmar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Inlägg av ahlberg »

Usch.. sådana fel är luriga. Det som man kan chansa på, som är relativt enkelt, är att något av de cirka 10 små svarta standard-reläerna som sitter under instrumentpanelen har lagt av. Vi har haft ett antal sådana fel här på forumet. De är identiska. Hitta ett som fungerar - t ex bakrutevärmen - och sen är det bara att testa med det i de övriga positionerna. De är inte märkta, så det är lite lotteri. Har du tur hittar du ett felaktigt relä.

Något annat som kan hända är att rattstången får fatt i kabelstammen till tändlåset och ställer till det. Lätt kollat.

Att ta ut centralinstrumentet är inte så farligt - det är ibland problem med att det går för höga strömmar över kretskortet så att banorna brinner av. När instrumentet är ute har du även åtkomst till i stort sett hela kabelhärvan och kan följa spänning mm med en testlampa.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Inlägg av valpowner »

Ok, bränsle och temp fungerar. Inte oljetrycklampan.
Jag har min lilla tjyvsladd kvar till generatorn så den kickar igång.

Jag ska prova rellätipset. Samt rota lite bakom centralinstrumentet så får vi se.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Inlägg av rid54 »

Det är ju liksom "två grupper" av indikeringslampor förutom de två specialarna "Check Engine" och laddvarningslampan. Den ena gruppen matas med plus ifrån en samlingspunkt i instrumentet (ex. oljetryck, centraldiffspärr, handbroms, bränslevarning) och jordar via resp, kontrollobjekt. Den "plus-punkten" matar också en spänningsregulator som i sin tur matar mätarna för temp och bränsle. Om inte batteriplus kommer in där, så bör inget av det uppräknade funka. Jag tyckte det såg ut som alltihop går på säkring 2. Om vissa lampor i gruppen funkar men inte andra, så kan det ju vara resp jordledning som har ett avbrott (om lampan är hel, vill säga...). Vad gäller laddlampan är det ju flatstiftkontakten på generatorn som är "jord" för laddlampan. Dålig kontakt där är inte helt okänt.

Den andra gruppen av indikeringar är sådana som är jordade i instrumentet och får plus från kontrollobjektet (ex. helljus, värmeruta, blinkers); de funkar så att säga oberoende av den första gruppen.

"Check Engine" har så vitt jag vet två egna trådar från ECU.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Inlägg av valpowner »

Men det är ju en Ryss, så kontrollampor är en värdslig sak. Motorn går och generatorn laddar så man får vara glad för det lilla.
Kan ju prova att dra egen ström och tända dom på kul ibland.....
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är det inte det ena så är det det andra med elsystemet.

Inlägg av rid54 »

Oljetryckslampan är inget jag skulle vilja leva utan :shock:
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar