Frågor kring LADA

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Mumrik
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jun 2020 19:15

Frågor kring LADA

Inlägg av Mumrik »

Hallåj!

Jag är (för tillfället) en SAAB-förare som funderar på att lite längre fram skaffa mig en LADA (Niva), antingen en "2131" eller en "2329". Men jag har en del funderingar kring LADA, det är ju inte den vanligaste bilen i Sverige.

1.) Stryktålig?
Jag bor ute i den Värmländska landsbygden och måste ha en bil som klarar av att ta lite stryk och som kan köra på väg som inte är asfalterad... eller för den delen grusbeläggd heller. Är LADA (Niva) en bra bil för Landsbygden? Går den lätt sönder? Har hört att den ska vara en robust bil men tänker ändå fråga.

2.) Reservdelar?
Om olyckan skulle vara framme, är det dyrt att få tag på reservdelar? Gissar att en del grejer måste importeras. Finns det kompatibla delar från andra bilar man kan trycka in istället?

3.) Rost
Är LADA:n en bil som gärna rostar.

4.) Ljud
Är LADA:n bra ljudisolerad?

5.) Ljud 2
Går det att byta ut standard-högtalarna i bilen? Det måste ju vara hög kvalité på ljudet när man lyssnar på Sven-Ingvars!

..och så sista frågan!

6.) Etanol
Är lite av en miljömupp och kör helst på Etanol, är det någon som har Etanolkonverterat sin LADA? Hur gick det? Fungerar det bra?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Frågor kring LADA

Inlägg av ahlberg »

1.) Stryktålig?
Jag bor ute i den Värmländska landsbygden och måste ha en bil som klarar av att ta lite stryk och som kan köra på väg som inte är asfalterad... eller för den delen grusbeläggd heller. Är LADA (Niva) en bra bil för Landsbygden? Går den lätt sönder? Har hört att den ska vara en robust bil men tänker ändå fråga.
Ja, den är bra för landsbygden, med 4-hjulsdrift och bra markfrigång. Ja, den går lätt sönder om man inte pysslar om den. Det krävs ganska mycket kärlek och bra handlag. Robust, nja..
2.) Reservdelar?
Om olyckan skulle vara framme, är det dyrt att få tag på reservdelar? Gissar att en del grejer måste importeras. Finns det kompatibla delar från andra bilar man kan trycka in istället?
Reservdelar är billiga, lätta att få tag på och finns ingen anledning att leta kompatibla delar
3.) Rost
Är LADA:n en bil som gärna rostar.
Ja.
4.) Ljud
Är LADA:n bra ljudisolerad?
Nej
5.) Ljud 2
Går det att byta ut standard-högtalarna i bilen? Det måste ju vara hög kvalité på ljudet när man lyssnar på Sven-Ingvars!
Vilka standardhögtalare? :)
6.) Etanol
Är lite av en miljömupp och kör helst på Etanol, är det någon som har Etanolkonverterat sin LADA? Hur gick det? Fungerar det bra?
Jo, åtminstone en TBI-Niva vet jag som gick bra på etanol med ett universalkit. Hittade en tråd här, finns troligen fler: viewtopic.php?f=15&t=3759
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Frågor kring LADA

Inlägg av SA4AQS »

Min ettåriga erfarenhet av min lada niva, och tankar.

1.) Det beror på hur man kör, man kan inte förvänta sig att en bil ska gå som en stridsvagn och plöja ner skog framför sig.
Utan det är en bil som tar sig fram lätt, där jag har vågat prova att köra. Bilen har ju inte direkt förändrats sen historien början, då var underhåll något man gjorde regelbundet, så till skillnad från dagens bilar så måste man se över bilen lite då och då.

2.) Jag har beställt hem delar från både Umeå offroad och LadaWorld utan problem och där finns det mesta man behöver.

3.) Kanske min är en 2006 och jag tycker inte den är rostig.

4.) Nej!

5.) Trodde det bara gick att spela rysk musik i dessa bilar?

6.) Borde gå om man hittar rätt kitt för rätt motor.

Här finns massor att läsa också om man funderar på något.
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/NivaMainPage.htm
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Frågor kring LADA

Inlägg av rid54 »

Hej. Min erfrenhet efter 8 år med en 2011:a är följande:
1. Bilen är rätt välplanerad under, tycker jag, och att köra bland lite kvistar etc är inte så skrämmande. Ojämn väg går såklart utmärkt, men man måste anpassa hastigheten... man kan säkert få vliken bil som helst att skaka sönder beroende på var och hur man kör. Lågväxeln finns ju av ett skäl.

2. Som sagts; originaldelar lätta att få tag i och inte dyra.

3. Ja. den rostar. Min har dock "Sverigepaketet" som det kallades: extra rostskydd, innerskärmar, radio och dragkrok, plus att jag gjorde (lät göra) extra rostskydd hos en firma som också kompletterats ett par gånger under åren. Verkar rätt bra än så länge. Dock är lacken tydligen inte stryktålig alls och även milda stenskott ger skador som efterhand bubblar upp och här o var finns nog brister i täckningen (runt fönster...).

4. Nej, som nämnts. Man får komplettera lite. Vissa fördelningslådor låter mer än andra (kugghjulssång).

5. Min har högtalare i dörrarna och det är väl nån form av förberett montage. Det är inte "bra ljud", men man kan nog montera bättre högtalare nånstans baki skulle jag tro.

6. Den tråd som ahlberg länkade till var min om "Spritnivan". Det blev aldrig av för den bilen ("andranivan") såldes, men firman jag talade med hade ett passande kit. Dessa bygger bara på att förlänga spidarnas öppna-puls för att ge de extra procenten bränsle som etanoldriften kräver, sen reglerar den ordinarie styrboxen alltihop. Eventuella andra problem med drivmedlet som sådant är väl sånt som diskuteras rörande andra bilmodeller också. Som jag nämnde i tråden gick det bra att blanda in en viss mängd E85 i bensinen innan styrboxen larmade, men några andra problem upplevde jag inte.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Frågor kring LADA

Inlägg av niva-2121 »

Mumrik skrev: 10 jun 2020 19:45 Hallåj!

Jag är (för tillfället) en SAAB-förare som funderar på att lite längre fram skaffa mig en LADA (Niva), antingen en "2131" eller en "2329". Men jag har en del funderingar kring LADA, det är ju inte den vanligaste bilen i Sverige.

1.) Stryktålig?
Jag bor ute i den Värmländska landsbygden och måste ha en bil som klarar av att ta lite stryk och som kan köra på väg som inte är asfalterad... eller för den delen grusbeläggd heller. Är LADA (Niva) en bra bil för Landsbygden? Går den lätt sönder? Har hört att den ska vara en robust bil men tänker ändå fråga.

2.) Reservdelar?
Om olyckan skulle vara framme, är det dyrt att få tag på reservdelar? Gissar att en del grejer måste importeras. Finns det kompatibla delar från andra bilar man kan trycka in istället?

3.) Rost
Är LADA:n en bil som gärna rostar.

4.) Ljud
Är LADA:n bra ljudisolerad?

5.) Ljud 2
Går det att byta ut standard-högtalarna i bilen? Det måste ju vara hög kvalité på ljudet när man lyssnar på Sven-Ingvars!

..och så sista frågan!

6.) Etanol
Är lite av en miljömupp och kör helst på Etanol, är det någon som har Etanolkonverterat sin LADA? Hur gick det? Fungerar det bra?
Hej och välkommen till Sveriges trevligaste bilforum.
Lada Niva är inte världens bästa bil - men heller inte sämsta.
Valet av bil är avhängigt vilka egenskaper den har och hur man kan utnyttja dem.
I mitt tycke är en 2121 en av de optimala bilarna.
Här kommer verkligen det svenska uttrycket "lagom" till sin rätt.
Den i mitt tycke största bristen är att baksätets ryggdyna, som inte är delad, inte går att fälla fram samtidigt som man önskar rimligt utrymme bakom ratten för föraren. På min åtgärdades detta dock genom att montera två separata baksätesstolar från en Suzuki Samurai.
En kvalitetsmiss som jag råkade ut för var att dammskydden(damaskerna) på drivaxelknutarna inte höll speciellt länge.
Jag köpte min "Ludmilla", en 2121 M 2011, drygt 2 år begagnad och inte fullt 3 år gammal.
Förste ägaren hade gjort en ofantlig noga rostskyddbehandling på bilen både in- och utvändigt/under.
Därtill hade han justerat in drivlinan så att den praktiskt taget inte hade några transmissionsvibrationer.
Även lösa karossdelar såsom dörrar var noga injusterad så att inget "vissel" trängde in och dörrarna var ändå lättstängda liksom baklucka.
Som grädde på moset hade han bytt ut de stenhårda bakelitdäcken mot Michelin på 15"-fälgar.
De problem jag hade med "Ludmilla" var orsakade av mig själv i form att yttre våld i samband med tuff terrängkörning.
Tävlade bland annat mot Land Rover Defender och vann minst 1 gång, samt placerade mig bra övriga gånger.

För att besvara dina frågor så är min erfarenhet:

1. Mycket stryktålig om man utrustar den med stor hasplåt från front till sista knutkors och "rocksliders"(5 mm aluplåt på "trösklar"(sidobalkar) samt förstärker bakre undre länkarmar och panhardstag.

2 .Mattias hos Umeå Offroad är både snabb och trevlig samt kunnig när det gäller att leverera rätt delar till facilt pris.

3. Ludmilla rostade inte under, p g a förste ägarens omfattande rostskyddbehandling, som jag bättrade på då jag omsorgsfullt tvättade bilen under.
Dock rostade hon i de flesta synliga karrosskarvarna "ovanpå".

4. Svar NEJ - trots mycket tjocka mattor på golv både fram och bak. Men enligt min mening är INGEN modern bil ljudisolerad tillräckligt. Moderna nyare bilars stora fälgar med lågprofildäck bullrar ÄNNU mer. Montera "tjockare" Michelin är mitt receptet.

5. Förutom relativt stora dörrhögtalare så hade jag så stora högtalare som fysiskt fick plats i "hatthyllan". Biltemastereo och dito högtalare fyllde mina krav på ljudåtergivning.

6. Är ingen så stark "miljömupp" att jag ens tänkte på att konvertera till Etanol.

Min erfarenhet och mina synpunkter på Lada Niva 2121 M 2011 och 3 år.

Inte för att det tillför något om själva bilen, men jag har mycket mycket dålig erfarenhet av dåvarande importören av Lada. Finns mycket att läsa om detta, som nu är historia.
Forumsponsor
Mumrik
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jun 2020 19:15

Re: Frågor kring LADA

Inlägg av Mumrik »

Tackar allihopa för bra och seriösa svar! Har en del att kolla upp nu utefter vad ni sagt och rekommenderat!
Skriv svar