Byte av trumbromsplatta bak.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Byte av trumbromsplatta bak.

Inlägg av DaSmisker »

Hej, jag har precis köpt dessa:
https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... ts_id=1079

och ställde bilen hos mekanikern som skulle fixa detta. Han menar att detta är en jättekomplicerad operation då han måste lossa drivaxel med allt vad det innebär. Min fråga, är det någon av er här på forumet som gjort det någon gång? Finns det en lätt metod eller blir det krävande?

Tack på förhand!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byte av trumbromsplatta bak.

Inlägg av ahlberg »

Om mekanikern använder uttrycket "jättekomplicerad" skall du nog fundera på att ta bilen någon annanstans.

Däremot har han han möjligen rätt i den meningen att det är riskabelt då det är mycket som kan gå åt skogen i samband med att man drar ut drivaxeln. Hjullager, packbox, fastrostade bultar, bromsrör som går av, handbromsvajrar brukar ha skadade höljen mm mm.

Det är alltid en avvägning. Får man fråga varför du vill byta hela bromsskölden? Är det bara en bromsrenovering du behöver finns det enklare metoder.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Byte av trumbromsplatta bak.

Inlägg av DaSmisker »

Tack Ahlberg, då förstår jag. Köpte trumman då den var komplett, så vart jag säker på att jag fick med allt.
Kanske bäst att låta mekanikern använda trumman som ett smörgåsbord och byta delarna istället för att lossa trumman. Är det vad du skulle rekommendera också?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Byte av trumbromsplatta bak.

Inlägg av ahlberg »

Smörgåsbord låter bra. :D
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Byte av trumbromsplatta bak.

Inlägg av DaSmisker »

:mrgreen:
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byte av trumbromsplatta bak.

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev: 05 aug 2020 08:04 Om mekanikern använder uttrycket "jättekomplicerad" skall du nog fundera på att ta bilen någon annanstans.

Däremot har han han möjligen rätt i den meningen att det är riskabelt då det är mycket som kan gå åt skogen i samband med att man drar ut drivaxeln. Hjullager, packbox, fastrostade bultar, bromsrör som går av, handbromsvajrar brukar ha skadade höljen mm mm.

Det är alltid en avvägning. Får man fråga varför du vill byta hela bromsskölden? Är det bara en bromsrenovering du behöver finns det enklare metoder.
Undrar även jag varför du behöver byta kompletta bromssköldar?
Jag har också bytt(låtit byta) bromsköldar på min Niva.
Men det var efter Nivan:s besök hos "generalagenens" verkstad i Eskilstuna.
Helt utan orsak försökte mekanikern där demontera bromssköldarna och packboxarna i banjon med hjälp av huggmejsel.
Som tur är finns en kompetent bilmekaniker i Fogdö, utanför Strängnäs, som kunde "återställa" skadorna efter Eskilstunaverkstadens åverkan.
Orsaken till min Niva:s besök i Eskilsunaverkstaden var ett maskinskadeärende efter att "diffen hade exploderat"(på vårdslös svenska).
P g a ett "mellanbesök" på ännu en verkstad, som glömde montera packboxarna i banjon, så "åkte jag på" att även, förutom bromsbackar och hjulcylindrar även byta bromstrumma p g a a den blivit "dränkt" av transmissionsoljan i banjon.

Sens moral, gör allt själv eller lämna till bilmekanikern i Fogdö (som själv åker Niva i spenaten).
Forumsponsor
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Byte av trumbromsplatta bak.

Inlägg av DaSmisker »

Tack för stalltips, ska kolla mekanikern!
Skriv svar