Bromspedalen tar långt ner

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av jordmannen »

Efter att ha renoverat bromsoken fram, bytt bromsslangarna och luftat ordentligt så tar bromspedalen långt ner.
Den bromsar bra där den tar, men man måste trycka ner den ordentligt djupt.
Samtidigt så har också den röda varningslampan (bredvid differentialspärrslampan) börjat lysa konstant.

Vad kan detta bero på?
Jag luftade som sagt ordentligt runt om...
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av einar- »

Lampan lyser nog för du har trampat pedalen i bott så du får dra upp pinnen manuellt som sitter vid pedalen. Undrade länge jag också varför bromsvarningslampan aldrig slocknade fast jag fyllt på bromsvätska :mrgreen:
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av jordmannen »

Tackar! Ett problem löst.
Återstår dock varför den bromsar så lång ner.
Den liksom börjar ta på normal nivå, men biter inte fören man trycker ner den nästan i botten.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av rid54 »

Bromspedalens rörelse motsvaras i princip alltid av mekanisk rörelse nånstans i systemet. Skivbromsar har ju minimal kolvrörelse, när de väl har "satt sig", men trumbromsar har ju potential för mer "dödgång". Har du justeringsmekanism på dina bakbromsar? Annars är det tydligen så, att man ska bygga tryck i systemet (pumpa med bromspedalen) och sedan mer eller mindre stå på pedalen för att bakcylindrarna ska sätta sig och sedan ska det vara fixat vad gäller justering. Är handbromsen rätt justerad? Det tycks också ha betydelse.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av jordmannen »

Jag har de med justeringsmekanism, har dock aldrig justerat dem.
Grejen är att den bromsade perfekt innan jag rörde frambromsarna, jag renoverade dem eftersom de låg an på skivorna.

Kan symptomen bero på att huvudbromscylindern gått sönder när jag trampade ut kolvarna ur oken före renovering?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av ahlberg »

Om bromsvätskan var svart eller mörkt brun före bytet är det nog risk att att även huvudcylindern är skadad av rost.

När det gäller bakbromsar så behöver man oftast (trots justering av backarna) även spänna upp handbromsen så att den bottnar i 3-4:e hacket för att pedalvägen skall bli rimlig.

Ett gammalt husmorsknep för att hitta anledningen till svampig bromspedal är att knipa åt en bromsslang i taget (4 fram 1 bak) tills man märker en förbättring. Använd en bromsslangstång, svetstång eller skruvtving (inga vassa kanter).
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av niva-2121 »

Kanske lite långsökt, men jag har på andra "ickenivor" råkat ut för att fenomenet med att bromspedalen "tar längre ner" berott på att bromsservot varit defekt = läckande membran eller läckande ledning från insugsrör.
Prova att med avstängd motor trycka ner bromspedalen.
Efter några bromsningar blir pedalen "hårdare".
Starta motorn och trampa ånyo på bromspedalen.
Tar pedalen inte högre kan det vara bromsservot som är boven i dramat.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av ahlberg »

Inom avdelningen mera långsökt finns även ålderstigna bromsslangar som kan fungera som ballonger. Finns mycket som kan jäklas i ett bromssystem! :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av jordmannen »

Nu komdet sig som så att jag köpte en Niva med skuren motor från en medlem på forumet, som reservdelsbil, så jag fick tillgång till bla. helt nya bromsdelar.

Jag började med att byta huvudbromscylindern, men det gjorde ingen skillnad, så det var inte den.
Sen upptäckte jag att det fuktade runt luftningsnipplarna på mina renoverade ok. Jag kanske hade dragit åt dem för hårt eller så var de bara dåliga.
Så jag bytte till splitt nya ok från den nya Nivan samt luftade ännu en gång, mer noggrant. Det hjälpte.

Min slutsats är alltså att det berodde på mindre läckage vid oken samt luft i bromsledningarna.
Kurre86
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jul 2020 22:19

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av Kurre86 »

Skönt att höra att bilen kommer till nytta!
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Bromspedalen tar långt ner

Inlägg av jordmannen »

Jag är jättenöjd!
Har även tagit bromsskivor och belägg, nu bromsar den som ny.
Skriv svar