Lite sorgesamma frågor

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Lite sorgesamma frågor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Hej igen nivavänner

Har inte skrivit på väldigt länge eftersom min älskade pappa blev sjuk. Tyvärr så sjuk att han inte tog sig ur det utan blev besegrad av den förbannade cancern #fuckcancer

Nu står alltså jag som ägare till både hans och min lilla Niva. Det efter lång process med kronofogde och en massa krav. Inte lätt att avlida lugnt i sverige..

Nu börjar dock problemen hopa sig och eftersom jag inte har min älskade pappa till råd och hjälp vänder jag mig till er.

Fråga 1
Batteriet var heldött när jag skulle starta bilen efter att den stått i nästan ett halvår, inte konstigt, det har också varit svårt att få det att ta laddning, något jag misstänker beror på den trasiga kilremmen, den är nu bytt och förhoppningsvis ska det gå bättre, dock var det idag en som såg batteriet och hävdade att kablarna är korsade (?) och att det är därför den inte funkar som den ska..
Kan detta (vad nu detta är) stämma?

Fråga 2
Den har gått oerhört ryckigt och hackande och jag misstänker att den stillastående episoden kan ha lett till avlagringar i bränslet, det blev bättre av en avgasrengöring och byte av luftfilter, men jag tänkte byta bränslefiltret också. Finns det något mer jag borde prova?

Fråga 3
För några år sen, när pappa fortfarande var pigg och vid liv, berättade han att bilen börjat vibrera som en galen gasell ute på vägen, han fick då tips av en bekant från ryssland om en bult/mutter som höll något med kardan (?) på plats. En enda stor sak liksom..vad är det? Jag misstänker att den kan behöva dras åt på min andra Niva men jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Uppenbarligen funkade det eftersom pappas Niva slutade skaka...

Hoppas ni kan hjälpa mig, jag kommer skriva om mer problem..

Många varma hälsningar
Cajsa
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av rid54 »

Trist situation, du har min medkänsla.

Det tekniska:

Batteriet har olika stora poler, den positiva (+) är lite större och det bör gå att se att polskorna har lite olika stora hål. De bör dessutom ha en inpräglad symbol, + eller - för att de ska sättas rätt. Den negativa polskon är ansluten till chassi/motor med en kabel, den positiva brukar ha ett par tre olika stora kablar anslutna; den största går till startmotorn. Det är avgörande viktigt att batteriet är rätt inkopplat.

Ett batteri som dragit ur och stått ett halvår kan mycket väl vara obrukbart. Jag undrar om det inte är enklast att skaffa ett nytt eller iallafall ett som du vet är OK, annars får du ägna mycket energi åt att trassla med ett uttjänt batteri.

Om kilremmen som driver generatorn är dålig, kan batteriet ha gått med dålig laddning en längre tid innan bilen ställdes, inte ett bra scenario.

Vad är det för årsmodell? Det är viktigt för rådgivning att veta, om det är förgasare, äldre instprutningssystem eller nyare.

Vibrationer kan uppstå om den s.k. Hardyskivan går sönder. Det är en sorts elastisk kopplingsfläns mellan den vanliga växellådan och fördelningsväxellådan. Dessa flänsar/skivor kan ibland kasta ifrån sig en del av gummit och det märks kan jag intyga. Den går att byta, men det är rätt pyssligt om man inte har övat, och det enda sättet är att ha tålamod och ligga bekvämt under bilen. Det KAN såklart vara nåt med att fördelningslådan har förskjutits lite, då måste den placeras rätt och dras fast.

Hoppas detta var till hjälp och att du får fart på biarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Det gamla batteriet är redan kasserat och ett nytt är inköpt, likaså kilrem. ☺️

Minus på minus och plus på plus är en självklarhet även för mig.. Men han svamlade nåt om att kablar inte får ligga bredvid varandra...

Det är en 2006 bensin. ☺️
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av rid54 »

Hur man drar kablarna är helt ovidkommande, faktiskt, så länge isoleringen är OK. Beklagar om jag lät lite överpedagogisk, det var inte avsikten och just fysiskt korsande av kablarna hade jag inte ens tänkt på; jag missförstod dig :shock:

En 2006 har en fungerande OBD2 anläggning och felkoder kan läsas ut via uttaget till vänster om förarens vänsterknä. Om motorn går "dåligt" är det nog första åtgärden. Man kan givetvis kolla tändstift, tändkablar och lite annat, men om det finns fel i nån givare är det enklare att försöka få fram vilken genom felkod, än att byta i blindo, billigare också, skulle jag tro.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Överpedagogik jobbar jag med själv dagligen i och med att jag är mellanstadieärare så det är helt ok ☺️

Anade att kabeldragningen inte spelade nån roll, men jag ville dubbelkolla.

Ska kolla om jag kan skaka fram en obdläsare.
Vet att jag köpte en till min gamla golf... Om det nu är samma..

Tack för din hjälp och sympati. ☺️
Mera mjöd i glasen!
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av SA4AQS »

Han menade inte tändkablarna då? För dom bör man inte korsa har jag hört någonstans.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av rid54 »

Tändkablar kan ju ha varit det som åsyftades. Min personliga uppfattning är ju att om isoleringen är bra, spelar det inte nån roll där heller. Om däremot isoleringen är dålig, kan det ju kanske slå över mellan kablar som ligger mot varandra, och det kan inte göra nåt bra för motorgången.

Nivan har ju såvitt jag vet standard "wasted spark" -koppling, dvs att två tändstift gnistrar samtidigt och de är kopplade i varsin ände av en egen högspänningsspole. De är kopplade 1-4 och 2-3 och spänningen mellan de två aktiva kablarna är ju då i princip dubbelt så hög som spänningen mellan resp kabel och jord/motor. Så att hålla tändkablarna ifrån varandra är inte en dum idé.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av SweSweetCheeks »

På bilden han såg syns inte tändkablarna så det tror jag inte.. Men jag ska dubbelkolla det också.

💕
Mera mjöd i glasen!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av ahlberg »

Jag kör min standardfråga: Fungerar CheckEngine-lampan? Skall tändas när du slår på tändningen och slockna när motorn startat . Om den lyser när bilen hackar finns det information att hämta i OBD. Hade inte VW en egen variant av ODB? Annars kostar en OBD-läsare för Blåtand inte mer än nån hundring.

Vibrationer kan vara Hardyskivan. Brukar gå att konstatera underifrån. Ganska vanligt och kräver att man plockar ner fördelningslådan. I samband med detta kollar man även den berömda muttern som sitter typ mitt i Hardyn

Ett tips för framtiden, kolla på hur du kan ladda upp bilder så får du ännu bättre hjälp.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av SweSweetCheeks »

Bara ni kan förstå..

Nu är Rurik godkänd på besiktningen. :)

Enda som är lite kvar på är att kolla hackandet. Misstänker lambda.
Ska låna hem en polare och hans kodläsardator från verkstan. :)

Men asså...jag klarade det!!!

:D
Mera mjöd i glasen!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av dea »

Det var ju ett trevligt besked :)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av rid54 »

Det måste kännas skönt. Grattis!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lite sorgesamma frågor

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 10 aug 2020 19:13 Tändkablar kan ju ha varit det som åsyftades. Min personliga uppfattning är ju att om isoleringen är bra, spelar det inte nån roll där heller. Om däremot isoleringen är dålig, kan det ju kanske slå över mellan kablar som ligger mot varandra, och det kan inte göra nåt bra för motorgången.

Nivan har ju såvitt jag vet standard "wasted spark" -koppling, dvs att två tändstift gnistrar samtidigt och de är kopplade i varsin ände av en egen högspänningsspole. De är kopplade 1-4 och 2-3 och spänningen mellan de två aktiva kablarna är ju då i princip dubbelt så hög som spänningen mellan resp kabel och jord/motor. Så att hålla tändkablarna ifrån varandra är inte en dum idé.
Sen, mycket sen, kommentar.
Finns "tändkabelspridare" på vissa bilar.
INTE på Citroen GS.
I mörker med öppen motorhuv kan man se ett sällsamt skådespel.
Det blixtrar mellan tändkablarna samt mellan tändkablar och metalldelar.
Åtgärd: "Tändkabelspridare" på flera ställen.
Som sniken Citroenägare så uppsökte jag naturligtvis min hovleverantör av begagnade bildelar = bildelsplockskroten (i Malmby).
Den bästa modellen, tycker jag, är den som består av en cirka 5 cm i diameter rund plastskiva med 4 urtag för tändkablar.
Minns inte vilken bilmotor som hade den utrustningen.
Har dylika plastskivor på min skattesmitare = Citroen 2CV.
Förbättrar tomgången betydligt(tror/tycker jag :lol: )

Annars är ju det primära att torka av kablarna och det sekundära att sprida dem.
Forumsponsor
Skriv svar