Bensinläckage inne i bilen

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Bensinläckage inne i bilen

Inlägg av SweSweetCheeks »

Detaljer om hur det gick till behöver vi inte gå in på, men tanken har fått några små hål och det har läckt in bensin på golvet, isoleringsmattan (antar jag) har blivit en svart smet...
😥
Vad ska jag göra?
Förutom att skrota...

Nu börjar orken tryta...
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bensinläckage inne i bilen

Inlägg av rid54 »

Skrota? Det låter drastiskt! Säkert finns nån entusiast som vill fortsätta förbättringsarbetena...

Att göra:
Jag har också fått bensinspill inne i bilen, dock från en läckande reservdunk. "Mattan" närmast plåten blev väldigt mjuk, men jag hade tur att kunna låta bilen stå öppen ute några dagar, så stabiliserade sig det hela när bensinen dunstade. Det luktade dock ett bra tag efteråt. Så: vädra tror jag är enda modellen, kanske med forcerad luftström med hjälp av en värmefläkt (utan värmen på kanske). Låt stå ett par dar.

Hålen i tanken kan vara lite jobbigare. Beroende på var de sitter och hur stora de är, kan ju en lagning vara olika svår. Temporärt för små hål kan man ju tänka sig plåtskruv, bricka och gummibricka, om ytan inte är för svängd. Om man kan ta ur tanken och rengöra/ventilera den ordentligt, kan man tennlöda plåt över små hål, men man måste ju vara helt säker på att det inte är bensinångor kvar innan man börjar värma. Troligen kan man lämna bort sånt. Om det är plåttank, förstås... Annars vet jag inte hur man går tillväga.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bensinläckage inne i bilen

Inlägg av niva-2121 »

SweSweetCheeks skrev: 04 okt 2020 12:16 Detaljer om hur det gick till behöver vi inte gå in på, men tanken har fått några små hål och det har läckt in bensin på golvet, isoleringsmattan (antar jag) har blivit en svart smet...
😥
Vad ska jag göra?
Förutom att skrota...

Nu börjar orken tryta...
MIN tolkning av det ovan kursiverade är att "någon" missat med borrning eller att eventuell självborrande skruv varit "lite för lång".
Har drabbat mig och mina bilar allt för många gånger. :oops:
Om mitt antagande är rätt så är hålen i tanken i frisk plåt, d v s ej korroderad, och därför relativt lätt att täta.
Har lagat flera bränsletankar av plåt.
Ur med tanken, inte det lättaste på en Niva. :cry:
Spola ren ett antal gången med vatten.
Löd igen hålen med silverlod.
Silverlod behöver inte ha så hög temperatur som mässingslod.
Tennlod är, enligt min erfarenhet, svårare att få att fästa. Kräver bl a ett speciellt betningsmedel(heter det så) som man använder vid tennspackling av karosser(innan PP slog igenom).
Silverlod (tror, och har jag läst) smälter redan vid användandet av gasolbrännare. Själv har jag dock begagnat gassvets, eftersom jag har det.

Har svetsat flera plåttankar som varit tunna som ett höstlöv.
Gör inte det.
Sprickorna blir bara fler och fler. :(
Till slut ser tanken ut som ett spindelnät. :oops:

Silverlod är min absoluta rekommendation. 8-)

Beträffande mattan - byt den - lukten går "aldrig" ur. Avklingningstiden för doften är lång, mycket lång. Speciellt om du har hund i bilen.
Forumsponsor
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Bensinläckage inne i bilen

Inlägg av SweSweetCheeks »

Tack för era svar.
Skönt, väldigt skönt, att se att det inte bara är jag...

Meka med fyraåring när man redan är sönderstressad och utbränd är inte världens bästa idé..

Tanken plockades ut och har nu svetsats ihop. Ska monteras på plats imorgon.

Har haft lite för mycket motgångar på sistone och det här blev liksom lite för mycket för att jag skulle orka.
Men några dagars paus och några tankar till älskade pappa uppe i Valhall så är jag tillbaka i rätt spår igen.

Fått kontakt med en ny besiktning och en trevlig person där som förstod sig på nivor. Så nästa vecka bär det av till ombesiktning.

Men först... Få tillbaka tanken.

Hpll tummarna för mig!
Mera mjöd i glasen!
Skriv svar