Köra nivan långt! Tips?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av niva-2121 »

Sist, men inte minst, är mitt recept på mjuk gång utan vibrationer på en Niva:
15"-fälgar + 70 - 80 profildäck av åretrunttyp.
Skillnaden mot de bakelitdäck Niva levereras med är stor. ;)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av rid54 »

I knutkorsen ska det inte finnas något glapp (idealläget...). Nåt mikromalt glapp kan såklart "tolereras". Korsen får heller inte kärva, vilket ju inte går att undersöka utan att lossa dem från resp. medbringare. Man kan också passa på att kolla, att inte någon lagerskål i korset verkar röra sig i sitt "öra". Sen finns också splineskopplingen att undersöka, även det kräver losstagning. Den ska löpa hyfsat lätt och inte kärva, eller glappa nämnvärt. Tyvärr har vissa axlar en fastklämd ( i stället för skruvad) packbox/klämring för att hålla ihop delarna och då blir det enklast att jobba på en bänk. Splineskopplingen ska vara smord och för att kunna göra/kolla detta, kan man vara tvungen att dela axeln, men det finns vissa axlar med smörjnippel där. Även korsen ska ju ha en dos fett nångång, om de har en smörjnippel... annars får man låta det vara om det inte är nåt fel på korsen. OM man tar isär axeln, måste man sätta ihop splineskopplingen precis som den satt. Missar man det, får man nöja sig med att se till att de fasta gafflarna i axeländarna är i samma plan (alltså parallella), annars har man skapat vibrationer även om det inte fanns innan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

niva-2121 skrev: 08 nov 2020 12:03 Sist, men inte minst, är mitt recept på mjuk gång utan vibrationer på en Niva:
15"-fälgar + 70 - 80 profildäck av åretrunttyp.
Skillnaden mot de bakelitdäck Niva levereras med är stor. ;)
Det låter inte helt oroligt, snart är det dags att byta till vinterdäck, vem vet kanske blir en helt annan bil?

rid54 skrev: 08 nov 2020 13:36 I knutkorsen ska det inte finnas något glapp (idealläget...). Nåt mikromalt glapp kan såklart "tolereras". Korsen får heller inte kärva, vilket ju inte går att undersöka utan att lossa dem från resp. medbringare. Man kan också passa på att kolla, att inte någon lagerskål i korset verkar röra sig i sitt "öra". Sen finns också splineskopplingen att undersöka, även det kräver losstagning. Den ska löpa hyfsat lätt och inte kärva, eller glappa nämnvärt. Tyvärr har vissa axlar en fastklämd ( i stället för skruvad) packbox/klämring för att hålla ihop delarna och då blir det enklast att jobba på en bänk. Splineskopplingen ska vara smord och för att kunna göra/kolla detta, kan man vara tvungen att dela axeln, men det finns vissa axlar med smörjnippel där. Även korsen ska ju ha en dos fett nångång, om de har en smörjnippel... annars får man låta det vara om det inte är nåt fel på korsen. OM man tar isär axeln, måste man sätta ihop splineskopplingen precis som den satt. Missar man det, får man nöja sig med att se till att de fasta gafflarna i axeländarna är i samma plan (alltså parallella), annars har man skapat vibrationer även om det inte fanns innan
.
Jag testade att lossa några muttrar till den bakre kardanaxeln men dem flesta va så rostiga att jag inte fick något grepp, gav sedan upp på den tanken. Men jag såg att det fanns en smörjnippel på sidan nära knuten. Vad gör man med den, kan jag använda mig av den och isåfall hur samt vad ska man pumpa in?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av rid54 »

Själva knutkorsen kan ha en smörjnippel, den brukar sitta ]Æ&%#t illa till för ett normalt munstycke, men kommer man åt ska man dra i ett par tag med "vanligt smörjfett". Om splineskopplingen har en nippel, gäller samma där (fast det brukar vara enklare att komma åt).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 08 nov 2020 16:29 Själva knutkorsen kan ha en smörjnippel, den brukar sitta ]Æ&%#t illa till för ett normalt munstycke, men kommer man åt ska man dra i ett par tag med "vanligt smörjfett". Om splineskopplingen har en nippel, gäller samma där (fast det brukar vara enklare att komma åt).
Ett tips är att SWEDOL har ett munstycke som är mycket smalare än de som finns original på fettsprutor som t ex Tecalemit m fl.
Det är precis lika svårt att komma åt fettnipplarna i knutkorsen på nästan alla bilar.
I vissa fall får man rulla fram bilen för att nipplarna ska hamna i rätt läge för sprutan - eller palla bilen så kardanaxlar kan roteras.
Och då behöver man i regel 3 händer för att manövrera fettsprutan. :evil:

Som kuriosa kan jag berätta att Mercedes Geländevagen har pluggar i stället för smörjnipplar.
Detta för att undvika att järn- och taggtråd ska spolas upp på kardanaxlarna.
När man ska smörja skruvar man ur pluggen och ersätter den med den i verktygsutrustningen medföljande smörjnippeln.
Även fettspruta medföljer. Men den är inte så bra. En liten spruta endast för fältmässigt bruk.

Att metalltråd spolas upp på kardanaxeln är verkligen ett problem när det händer.
Har flera gånger fått tillbringa runt timmen med sidavbitare för att befria kardanaxlar.

B t w så är verktygsuppsättningen till Mercedes Geländewagen ungefär lika omfattande som till äldre Lada Niva.
Skillnaden är att verktygen är så fina att de skulle ha kunnat tillverkats av Kamaza - inte stansade ur tjock plåt.
Enbart förbandslådan/boxen är imponerande. Storlek nästan som en skokartong.
Som till Land Rover Defender medföljer en hydraulisk s k flaskdomkraft av rejälare modell.

B t w 2 så var jag till min Niva tvungen att medföra hydraulisk flaskdomkraft.
Domkraftfästena rymmer med tiden inte ens ett knivblad. :cry:

Ursäkta o t. :oops:
Forumsponsor
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Bra kuriosa där! Ofta man kör över taggtråd :shock:

Ska försöka pumpa in lite fett och se om något händer.

Har en annan tanke om varför det vibrerar, kan det vara så att jag kör i för hög växel helt enkelt. Jag brukar ligga i femman som standard när jag kör 70/80 km/h, å sedan växla ned när jag behöver lite kraft.

Det roligaste med att försöka få bilen tyst är ju ändå att när något ljud försvinner hör man något annat tydligare :cry:
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av niva-2121 »

Lada-Vilgot skrev: 09 nov 2020 11:34 Bra kuriosa där! Ofta man kör över taggtråd :shock:

Ska försöka pumpa in lite fett och se om något händer.

Har en annan tanke om varför det vibrerar, kan det vara så att jag kör i för hög växel helt enkelt. Jag brukar ligga i femman som standard när jag kör 70/80 km/h, å sedan växla ned när jag behöver lite kraft.

Det roligaste med att försöka få bilen tyst är ju ändå att när något ljud försvinner hör man något annat tydligare :cry:
På den gamla goda tiden, för mer än 15 år sedan, fick vi köra på militära skjut-/övningsfält.
Inte lätt att se nerkörda taggtrådar och annat med metalltråd instängslat. :oops:
Om det är några som är fena på att "spola upp" metalltråd så är det kardanaxlarnas smörjnipplar. :shock:
Forumsponsor
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Oj, det visste jag inte. Synd att dom ändrade det, nu är det allt svårt att få tag på nån liten offroad runda
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av niva-2121 »

Lada-Vilgot skrev: 10 nov 2020 09:46 Oj, det visste jag inte. Synd att dom ändrade det, nu är det allt svårt att få tag på nån liten offroad runda
Hej Lada-Vilgot.
Vet inte var du bor?
Ett tips är att lägga in var du har bopålarna nedslagna.
Bor du i Mälardalen så har du inte så långt till Sandlycke offroadområde.
En mil norr om Strängnäs utefter E20.
Körning varje sista lördagen i månaden.
Brukar alltid finnas minst en Niva du kan mäta dig med i spenaten.
Välkommen.
Forumsponsor
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Jag bor öster om Stockholm i Nacka men sandlycke är inte en så lång resa ändå. Ska definitivt åka dit någon gång och testa ut offroadbenen, tack för tipset!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

En annan fundering jag haft var huruvida nya motorskyddet etc skulle kunna minska vibrationerna från drivlinan. Det är svårt att hitta kuddar till fördelningslåda etc som inte är original men tänkte testa med någon hydraulisk till motorfästena, är detta något som nån har testat förut? Och isåfall är det värt det? Samt om nån kanske har något tips på vart man kan hitta dessa grejor så skulle jag vara tacksam!
Mvh
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Skriv svar