Köra nivan långt! Tips?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Har sökt kring lite men hittade inga konkreta tips på om man vill köra långt i sin niva. Kanske någon som har något som funkar bra, tänker mig typ som vart man kan sätta extra isolering. Vad man kan göra för att hålla bränslekostnaderna någorlunda nere eller vilka däcktryck som är att rekommendera. Allt uppskattas! :D
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av rid54 »

Hej.
Jag har ju min som "endabil" (nästan...), dvs den är förstahandsvalet när biltransport krävs - den går alltså långt och ofta. Nu har den rullat 10.000 mil. Hit o dit i Sverige, Lettland runt mm. Långa etapper innebär att man tröttnar lite på kugg-ljudet från F-lådan, men annars sitter jag fint och tycker körningen inte är nämnvärt påfrestande.

Jag har jobbat med spakarna från F-lådan, i princip täckt över dem med ett par gamla lädervantar och en läderhuva (som man ju kan använda om det blir rysligt kallt...). Det tar bort rätt mycket av vinandet. Tilläggsisolering under plastkonsolen vid växelspakarna har monterats, extra gummimattor på golven likaså och jag hängde ett par gardiner i bakre sidofönstren. En bekant tyckte bilen såg ut som en mycket liten terränggående begravningsbil, men det har jag inte låtit störa mig; gardinerna tog bort lite ljud, de också.

Min '11 drar runt 0,8 - 0,85 liter/mil (vägmätaren verifierad). Då hör till saken att jag sällan marschar högre än 90-95. Det ger knappast nån tidsvinst att gå högre, men låter mer och kostar mer. Däcktryck 2,2 runt om (dubbfria vinterdäck i standarddimension året runt).

Motorolja byts oftast vid 1500 mil, växellådor och diffar har på nåt sätt hamnat i ett vartannatårsintervall avseende oljebyte, oavsett körsträcka. Då och då har jag låtit en verkstad pumpa igenom broms- och kopplingssystemen med ny bromsvätska.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, vilka bra och många tips.

Jag har tidigare tänkt på att ha gardiner mer för estetiken(tycker det ser så charmigt ut) men aldrig tänkt på att det dämpar ljudet, så nu blir det dags att montera dem.

Vinandet från fördelningslådan har jag lagt märke till och nästa gång jag är ute och kör ska jag testa å lägga något över!

Bränsleförbrukningen som du har är något jag endast kan drömma om, kör mest kortare sträckor dagligen på lite motorväg och sen ”stadstrafik” och landar på ca 1,0-1,2 L sen hjälper det inte med trasig bränslemätare ;)
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av rid54 »

Jo, stadskörning... usch. Tackolov behöver jag inte utföra sånt regelbundet. Så förbrukningssiffrorna är ju lite idealiserade iom att det är mest landsväg och till det kör jag rätt defensivt med Nivan. Jag hade en '06 några är - den drog lite mer än den nuvarande. Skillnaden är att det är E-gas på den senare och en annan styrbox (EURO 4 vs EURO 5), det kan nog påverka lite.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Ja det låter som en trolig förklaring, ska dock testa att inte köra snabbare än 80 ish, lite läskigt att köra snabbare ändå och om man sparar pengar så är det bara ett plus :)
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av SA4AQS »

Lada-Vilgot skrev: 29 okt 2020 17:57 Vinandet från fördelningslådan har jag lagt märke till och nästa gång jag är ute och kör ska jag testa å lägga något över!
Såg en lösning som jag tipsade om i en annan tråd.
viewtopic.php?f=15&t=4243&p=32964#p32964

Min är en -06 och jag har inte räknat på vad den drar men har tankat fullt varje gång och skrivit ner mätarställningen på varje kvitto, jag ser ju när jag tankar att det går i någon liter mer än vad trippmätaren står på.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Oj, det såg ju nästan lite för vettigt ut :o , dock lever man ju lite på budget :? men jag ska lägga den på listan över niva uppdateringar ;)
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av niva-2121 »

Lada-Vilgot skrev: 29 okt 2020 17:57 Vinandet från fördelningslådan har jag lagt märke till och nästa gång jag är ute och kör ska jag testa å lägga något över![/quoten]

O t - men vinande hör till ALLA bilar med fördelningslåda - såväl kugghjulsdrivna som kedjedrivna - mer eller mindre.
Beror inte bara på kuggflankspel och "slappa" kedjor utan även på interferens.
Alltid lättare att minska "vinandet" på en bil där man kan välja 2-hjulsdrift.
Har ägt 16 olika 4x4-bilar sedan 20 år tillbaka.

Unikt för Niva är att det verkar som om transmissionen inte intrimmas/linjeras vid sammansättningen av bilen.
Finns många goda tips hur man "linjerar" fördelningslådan.
Vissa konstruktionsegenskaper(fel?) är svåra att åtgärda.
Ut-/ingående vinklarna från fram- resp bakväxlarna stämmer inte exakt med motsvarande på fördelningslådan.
Höjer man en bil i fjädringen riskerar man att öka interferensen.
På många bilar med fördelningslåda som höjs i fjädringen kan man minska det oönskade ljudet genom att sänka fördelningslådan.
Provade själv, efter råd från annan kunnig Nivaexpert, att sänka fördelningslådan 10 mm = max vad pinnskruvarna tillåter.
Kanske skillnad, subjektivt, men hade nog behövt ljudtrycksmätare för att objektivt konstatera skillnaden.
Som inledningen - helt o t, men ändå inom ämnet. ;)
Forumsponsor
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Tack så mycket, bilen är ohöljd och känner mig inte tillräckligt kompetent för att sänka lådan, men bra tipps oavsett!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av rid54 »

Jag tror det kan finnas en tendens att underskatta konstruktörerna bakom Nivan, och den långa livslängden (=utvecklingstiden) hos konstruktionen. Bilen har rätt dålig detaljkvalitet och slutgranskningen kanske inte har gått till som man förväntar sig hos Mercedes eller så. Men mekaniken är sund och den har hängt med länge. "Barnsjukdomar" är nog inte jätteaktuella numera, exempelvis. Att växellådan kan få lagerljud efter 6000 mil kan ju endera bero på att lagren kommer från en dålig batch, eller att man inte gjort oljebyten i tid - eller bådadera. Det är inte ett konstruktionsfel, det är en annan form av problem. Drivlinan är ytterst vibrationsbenägen. Detta beror på flera saker, varav inlinjering av F-lådan är en, kardanaxlarnas vinkling en annan, och upphängningen av F-lådan en tredje. Det sistnämnda är ju känsligt att hantera, eftersom F-lådan hänger i tre punkter: sidofästena och mellanaxeln. Drivningen är alltså även en upphängningspunkt. Det innebär, att F-lådans position i förhållande till huvudväxellådans blir avgörande för huruvida vibrationer kommer att uppstå. Mellanaxeln har en CV-knut, så den ska kunna jobba i en liten vinkel utan problem. Men om man utsätter mellanaxeln för drag/tryck, kommer även Hardyskivan att få ta upp en viss vinkel, och där kan vibrationer lätt uppstå. Om man ändrar F-lådans höjd i förhållande till utgående axel från huvudlådan, så kommer det finnas risk att det blir både vinkel och drag/tryck i mellanaxeln, särskilt om man ska linjärisera det hela i längsled också. Jag menar bara, att man ska jobba försiktigt och med eftertanke om man vill modda något, samt att man inte ska utgå ifrån att grundkonstruktionen är "dålig".

Vibrationer kan motverkas med att byta ordinarie knutkorskardaner mot CV-kardaner. Dessa har dock en tendens att skapa ett litet bakgrundsmuller, som kan vara mer eller mindre irriterande. Har man oljud eller vibrationer i drivlinan, så bör man först av allt säkerställa att alla knutar (inkl mellanaxelns) är ordentligt smorda.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av niva-2121 »

Lada-Vilgot skrev: 30 okt 2020 09:58 Tack så mycket, bilen är ohöljd och känner mig inte tillräckligt kompetent för att sänka lådan, men bra tipps oavsett!
Att sänka fördelningslådan är inte komplicerat, men lite omständligt och tidskrävande om man inte förfogar över lämplig maskinpark, vilket jag inte gör.
Jag sågade ur 10 mm aluminium 2 bitar/distanser - "C"- eller "E"-formade. Mycket jobb, även med tigersåg.
"Öppna" skruvhål så att bitarna/distanserna kunde skjutas in mellan underrede och fördelningslåda, utan att demontera fördelningslådan.
Det blir inte 100% muttertag på pinnskruvarna. De borde varit någon mm längre.
Efter prov så demonterade jag distanserna, då jag tyckte att de inte påverkade vibrationerna på MIN bil.
Men mest demonterades distanserna för att fördelningslådan kom för när skydds-/hasplåten under fördelningslådan.
Skydds-/hasplåten sviktar ju lite för påtryckningar från naturens allt för fasta innevånare.
Marginalen blev för liten.
Alternativet var att sänka skydds-/hasplåten, men så blev inte av p g a a markfrigången då skulle reduceras.
Forumsponsor
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av jordmannen »

Jag vet inte hur mycket era Nivor låter. Men min 85a låter för bedrövligt högt på motorvägen.
Mitt bästa och enklaste tips är ett par riktigt bra brusreducerande hörlurar.
Mina Sony kostar för visso runt tre tusen kronor, men med de på så blir Nivan tyst som en elbil.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hahha sa jo det funkar ju något om man vill leva lite i dunklet.
Nu har jag kommit fram till att min niva får ett brummande ljud som kommer i intervaller( ca 1-2s mellan) när man ligger i femman. Vid både gaspådrag och utan. Någon som vet hur jag kan fixa detta? Värt att nämna är att jag inte har samma vibrationer vid samma hastighet i fyrans växel. Finns i hastigheter från typ 60+
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av rid54 »

Spännande...

Man kan kolla, att alla däck är likadana och att de har lagom tryck. Tom bil anges till 2,1 fram och 1,9 bak.

Det är också så, att motorvarvtalet kommer väldigt nära varvtalet på kardanaxlarna när man kör på femman, men på fyran är det en faktor 1,2 mellan varvtalen (F-lådans utväxling i högväxeln). Ett ljud som "kommer och går" med nån sekunds intervall kan vara pga små vibrationer i motor och kardanaxlar som ibland förstärker varandra. Svårt att veta vad att göra... kolla knutarna på kardanerna, så de mår bra och är väl smorda. Linjera F-lådan (finns trådar om detta på forumet). Säkerställ att det finns rätt mängd av rätt olja i alla växellådor (axelväxlar, F-låda, huvudlåda).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Köra nivan långt! Tips?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Däcktrycket har jag kört lite hårdare men ska testa att sänka ned det. Det där med kardanaxeln låter inte helt otroligt faktiskt, så det ska jag kolla in på. Frågan jag då måste ställa är hur gör man det :) antar att man ska kolla kring knutkorsen men hur ser jag om dem har kärvat ihop? Ska det finnas något spelrum eller ska det vara helt tajt?

Alla oljor bytte jag för mindre än ett år sedan så det borde inte ställa till några problem.
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Skriv svar