Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Inlägg av Grinolle »

Jo, nu har Urban stått oanvänd i ett par månader. Tänkte rasta den en tur idag, men då var batteriet helt stendött. Dioden för stöldskydd blinkar inte och innerbelysningen inte så mycket som flämtade, inte ens ett klick från solenoiden när jag vred på nyckeln.
Fram med smartladdaren, som började försöka ladda lite förstrött, men sen avbröt laddningen efter ett par minuter och visade symbol för avlidit batteri.

Vad för batteri från Biltema passar, med avseende på både yttermått och polstorlek/polplacering?

Rekommenderar ni något särskilt batteri? Jag är inte nödvändigtvis ute efter billigaste möjliga, utan mer ett enkelt byte och något vettigt.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Inlägg av niva-2121 »

Hej.
Jag tycker du ska mäta spänningen på ditt nuvarande batteri.
Om spänningen är nere på 7 á 9 volt kan vissa moderna laddare "inte ta sig an" batteriet.
Du får då börja med en "gammal hederlig analog" batteriladdare tills du fått upp spänningen till närmre 10 volt.
Därefter kan du fortsätta laddningen med en CTEK eller motsvarande laddare.

Om du köper nytt batteri så tänk på polplaceringen.
Niva har INTE VOVO-placerade poler.
Det GÅR att stretcha batterikablarna(i alla fall för mig) så att de räcker(på en Niva 2011).
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Inlägg av niva-2121 »

niva-2121 skrev: 07 nov 2020 08:32 Hej.
Jag tycker du ska mäta spänningen på ditt nuvarande batteri.
Om spänningen är nere på 7 á 9 volt kan vissa moderna laddare "inte ta sig an" batteriet.
Du får då börja med en "gammal hederlig analog" batteriladdare tills du fått upp spänningen till närmre 10 volt.
Därefter kan du fortsätta laddningen med en CTEK eller motsvarande laddare.

Om du köper nytt batteri så tänk på polplaceringen.
Niva har INTE VOVO-placerade poler.
Det GÅR att stretcha batterikablarna(i alla fall för mig) så att de räcker(på en Niva 2011).

B t w så blev jag tvungen att byta batteri i min Jimny -06 för några veckor sedan. :?
Lite speciellt batteri. :cry:
Autodelar var prisbilligast. :o
41 % billigare än Mekonomen, som hade den landsdelens dyraste bilbatterier. :shock:
Forumsponsor
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Inlägg av Grinolle »

niva-2121 skrev: 07 nov 2020 08:32 Hej.
Jag tycker du ska mäta spänningen på ditt nuvarande batteri.
Om spänningen är nere på 7 á 9 volt kan vissa moderna laddare "inte ta sig an" batteriet.
Du får då börja med en "gammal hederlig analog" batteriladdare tills du fått upp spänningen till närmre 10 volt.
Därefter kan du fortsätta laddningen med en CTEK eller motsvarande laddare.

Om du köper nytt batteri så tänk på polplaceringen.
Niva har INTE VOVO-placerade poler.
Det GÅR att stretcha batterikablarna(i alla fall för mig) så att de räcker(på en Niva 2011).
Tack!
Visserligen skulle jag kunna prova, men batteriet lär ju inte ha mått bra av att bli helt utdraget. Så det blir nog ett nytt batteri i alla fall.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Inlägg av rid54 »

Jag köpte ett "vanligt batteri" på OKQ8, så stort som fick plats (åtminstone 60 Ah). Enda problemet var att det var lite högt, så fastsättningsanordningens muttrar fick inte mer än jäms med av pinnbultarna när de skruvades på. Men det räcker ju. Jag skulle nog helst undvika kabelstretch, så kolla att polerna sitter rätt.

Det som drar lite när bilen står är ju immobilizern och (antar jag) minnesfunktionen i ECU, samt radion om du har en sån (även där minnet, för stationer/frekvenser). Ett par månader räcker nog för att tömma ett batteri. Kolla om möjligt vad du har för spänning i systemet med motorn igång och halvljuset på, det bör vara minst 13,7 V. Ett fulladdat batteri tål att stå längre än ett halvladdat... En dos med en bra laddare varje månad är rekommenderat om bilen inte går så mycket.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Inlägg av Grinolle »

rid54 skrev: 07 nov 2020 22:21Ett fulladdat batteri tål att stå längre än ett halvladdat... En dos med en bra laddare varje månad är rekommenderat om bilen inte går så mycket.
Jo, undrar hur många gånger under tiden bilen stått still som jag tänkt "vore nog läge att koppla på en batteriladdare"... :roll:

Nåja, värre saker har ju hänt i mänsklighetens historia. :lol:

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Batteri från Biltema, Niva Urban -15

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 07 nov 2020 22:21 Jag köpte ett "vanligt batteri" på OKQ8, så stort som fick plats (åtminstone 60 Ah). Enda problemet var att det var lite högt, så fastsättningsanordningens muttrar fick inte mer än jäms med av pinnbultarna när de skruvades på. Men det räcker ju. Jag skulle nog helst undvika kabelstretch, så kolla att polerna sitter rätt.

Det som drar lite när bilen står är ju immobilizern och (antar jag) minnesfunktionen i ECU, samt radion om du har en sån (även där minnet, för stationer/frekvenser). Ett par månader räcker nog för att tömma ett batteri. Kolla om möjligt vad du har för spänning i systemet med motorn igång och halvljuset på, det bör vara minst 13,7 V. Ett fulladdat batteri tål att stå längre än ett halvladdat... En dos med en bra laddare varje månad är rekommenderat om bilen inte går så mycket.
Håller heeeelt med om att man ska undvika kabelstretch.
Ville bara upplysa om att det gåååår - men det blir inte bra.
Var i en nödsituation *) och lånade "Volvobatteriet" från en annan bil(INTE Volvo :evil: ) temporärt, och bytte sedan tillbaka.
(Till originalbatteriet, som höll 7 volt, som jag först laddade med en analog laddare till 10 volt innan CTEK:en fick fortsätta att ladda)

*) Skulle ut i spenaten och leka. :lol:

B t w så kan man undra varför Lada valt en sådan ovanlig batteripolplacering? :roll:
Forumsponsor
Skriv svar