Motor balans

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Hallo! ny här på forumet🥸
Är det nån som vet hur 1,7 mpi motorn är balanserad? Om det är internt eller externt ? Har nämligen problem med balans rem skivan fram. Kam man byta den hur som helst🙃
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor balans

Inlägg av ahlberg »

Ja, du kan byta remskiva hur som helst. Får man fråga hur du kommit fram till att det är obalans i motorn? Obalans är vanligt hos Niva, men orsaken brukar ligga efter utgående axel på växellådan.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Motor balans

Inlägg av IvaniNivan »

Jag har skruvat med och trimmat några lada motorer och min erfarenhet från det är att veven är internt balanserad och ganska bra också. Stakar kan skilja några gram på strorända och på lillända så där kan det löna sig att vikta in. Kolvarna likaså några gram. Svänghjul och tryckplatta ganska bra. Remskivan däremot en hel del obalans. Men den totala obalansen är inte så stor att den märks vid normal körning. Så jag tror inte obalansen kommer från motorn utan kanske från drivlinan eller kanske från misständningar från tändning, otäta ventiler eller förgasarfel. Varför tror du att obalansen kommer från Remskivan?
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Inte i form av obalans utan att axeln på skivan är skadad å kommer förmodligen inte va tätt med byte av packbox! Har en beg från en gamm motor. Tänkte ta den men den såg lite ”annorlunda ” ut, tänkte då att den va balanserad!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor balans

Inlägg av ahlberg »

Den lär ju behöva ha hacket för hallgivaren, men i övrigt tror jag inte det blir några bekymmer med en annan remskriva. Den är ju inte speciellt högvarvig, ladamotorn.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Skönt😅 tack för dom tröstande orden behövde dom👍
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Förresten om jag får besvära med en fråga till!
Om ni har/vet nåt om stabiliteten på blocken. Har blåst topplockspackningen två ggr trots planing att topplocket. Rädd att det är nästa bekymmer 😔
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor balans

Inlägg av rid54 »

Planing av topplocket är ju ibland lite av en hasardverksamhet. Själva enheten (topplocket) kan ju vara lite "skevt", men man brottar ner det till att vara plant när man fäster det vid blocket. Om man planar ett topplock, som är en smula skevt när det är losstaget, så riskerar man att skapa spänningar i kamaxeln, eftersom dess lagerlägen är beroende av topplockets form när man en gång borrade för kamaxellagringarna. Det är kanske svårt att förklara, men om man tänker lite på situationen så bör den vara klar efter en stund.

Om topplockspackningen går sönder ett par gånger efter varandra, skulle jag nog börja fundera över packningens kvalitet, och om huruvida åtdragningen är som den ska. Det kan vara läge att efterdra skruvarna när man kört motorn varm ett par gånger, för att säkerställa att det finns spännkraft kvar i skruvförbandet. Allt bygger ju på att skruvarna sträcks vid åtdragningen. Om de har en längd som överskrider maxlängden ska de bytas.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor balans

Inlägg av ahlberg »

Undrar om jag inte läste nånstans att man alltid skall använda nya topplocksbultar till ladamotorn. Jag har aldrig gjort det, och har heller inte haft problem, men ändå.

Vanligare anledning till problem med toppen är att man underskattar hur lätt det är att det blir luftfickor kvar när man luftar kylsystemet. Dessa orsakar sedan överhettning. Men Ari06 har nog koll på det. Som svar på frågan om blockets stabilitet = superstabilt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Oki,förstår hur du menar med lagersätet å håller med, hoppas att firman jag lejde åxå gör det! Har alltid använt nya bultar (misslyckas å lär). Luftningen är ju alltid tricky! Just det, har hittills fått original topplocks packning men kanske ingen garanti men ändå 🙃
Då smäller jag nog ihop den med nya grejor , går ju alltid att göra om det 🥸
Tackar ödmjukast för tips å info
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Motor balans

Inlägg av rid54 »

Skriftens (verkstadshandboken) ord om topplocksskruvarna, är att om de är längre än 120 mm ska de kasseras.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Motor balans

Inlägg av ahlberg »

Amen. :D
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Dax att skaffa en ny bok till nattduksbordet hör jag 😂
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Motor balans

Inlägg av SA4AQS »

Länkarna här på forumet som går till rephandböcker fungerar tyvärr inte längre.
https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=843
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Umeåoffroad! Det är där jag sätter in min lön 😉
Skriv svar