Finns det någon metod att överlista startspärren?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av valpowner »

Hej,
Nu har det hänt. Dongeln som ska avaktivera startspärren har delat på sig och det nödvändiga chippet befinner sig nog i omloppsbana.
Tyvärr så visar det sig att min reserv inte funkar och nu står bilen här.

Då är frågan kan man "lura" Nivan på något sätt att starta ändå?

Jag tänker beställa ett nytt set, men det tar några dagar.

Hälsningar
Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av valpowner »

OK, glöm ovanstående fråga. Efter att noga sollat ca 2 kvadratmeter snö, så återfanns chippet. Så nu fungerar det igen.
Men om någon har ett tips för framtiden så svara gärna.
Hälsningar
Rickard
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av dea »

Skönt att det löste sig 👍
Bästa tipset om du nu kommer att beställer nya grejor så aktivera inte startspärr.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av rid54 »

Om bilen har ett aktiverat system för startspärr, så kan det inte avaktiveras på något mänskligt sätt. Man kan lära systemet att acceptera nya svarta "pluppar" om man har en röd "plupp", så där finns ju en säkerhetsventil. Det dyra sättet är att köpa en ny ECU och inte aktivera startspärren.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av niva-2121 »

Rubricerade fråga har ventilerats i olika trådar här på forumet.

Enligt uppgift så satte UBBO i system att förbikoppla den elektroniska startspärren medelst ett 5-poligt mikrorelä, hängande i elledningarna under motorhuven invid vänstra A-stolpens "rot".

Ingen som har analyserat hur ett relä ska anslutas för att förbikoppla den elektroniska startspärren?
Ingen som känner någon som kan ha varit inblandad/ansvarig hos UBBO för förbikopplingen?

Hur många här på Svenska Lada Niva forumet har UBBO-importer med det nämnda reläet?

Ludmilla, som har reläet, är av 2011 års modell, tillverkad/uttagen hösten 2011.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av swelada »

niva-2121 skrev: 20 feb 2021 09:14
Ingen som känner någon som kan ha varit inblandad/ansvarig hos UBBO för förbikopplingen?

Kan det vara så att förbikopplingen av startspärren gjordes i Riga?

(Med tanke på att både innerskärmsmontering och rostskydd samt dragkroksmontering gjordes där).
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av niva-2121 »

Ja så kan det vara.
Tänkte inte så långt. :oops:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av rid54 »

Startspärrsystemet är från början inaktivt. Det ska aktiveras för att göra sitt jobb. Man kan få reda på systemets status genom att iaktta hur den röda lysdioden i läshuvudet beter sig vid olika händelser (dörr öppnas, tändning till etc) och, givetvis, om motorn inte startar utan att man låser upp systemet...

Min Niva 2011 har ett icke-aktiverat system (bilen köpt ny). Alltså systemet är inte förbikopplat, det har aldrig "startats upp". Jag fick med en röd och två svarta pluppar (transponders), men har inte aktiverat systemet. Jag har ibland funderat på att faktiskt aktivera det, men processen känns lite jobbig och nyttan tveksam (köpte en rejäl rattkrycka i stället). Något extra relä har jag inte noterat, förutom de som satt under instrumentbrädan för halvljusautomatiken.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Finns det någon metod att överlista startspärren?

Inlägg av SA4AQS »

Som jag har förstått det så är APS-4 styrenheten som läser av kod plupparna, den kommunicerar med motorstyrenheten över k-linan, nu är det så att det sitter eeprom (minnen) i båda styrenheterna, och det som händer när man har ett aktivt system är att APS skickar ett meddelande över k-linan och säger åt motorstyrenheten att låsa upp om koden i meddelandet stämmer med vad som är skrivet i minnet.
Skulle man då byta motorstyrenhet så skulle APS skriva in koden i det tomma minnet och man måste låsa upp med en plupp för att kunna starta.

Och som jag förstått det om styrenheten inte är upplåst så kommer den inte att starta varken bränslepump, spridare eller tändpulser till tändspolen.

Kopplar man däremot bort APS och byter motorstyrenhet som inte har varit låst så kan man starta, om man är elektronik kunnig så kan man öppna styrenheten och löda lös eeprom minnet och läsa av det och programmera om det och löda tillbaka. Man måste även bygla två kablar i APS kontakten för att k-linan ska fungera till diagnostik kontakten.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Skriv svar