Ingen kontakt med obd2

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Ingen kontakt med obd2

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Jag har en motorbana som lyser och en tomgång som ibland rusar något. Idag köpte jag en felkodsläsare, Biltema PRO, men nu när jag kopplar in den så får den ingen kontakt. Vad kan detta betyda? Jag har aldrig använt en sån här så om ni kommer på något så är all hjälp välkommen!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av Lada-Vilgot »

Har luskat lite nu och kommit fram till att den kanske är intrikatas för vag bilar främst å ladan hamnar inte under ”i princip alla bilar”. Då är frågan vilket protokoll ladan har. Verkar som att det är vad som måste överensstämma. Om någon har en Biltema läsare vilken modell fungerar för er?
Kanske blev ett felköp.
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av rid54 »

Felkodsavläsning ska kunna göras av bilprovningen på alla bilar efter nåt visst år. Protokollet som används för de viktiga värdena/felkoderna, ska vara standardiserat. Många bilmodeller har egna protokoll för att kunna överföra en massa annan info, som tempen i handskfacket och annat viktigt, men där spelar det ju ingen roll om de kör ett eget språk. Jag köpte BT's enklaste kodläsare och den funkar på min Niva, för att få ut de relevanta koderna.

Om det inte går att få ut koder, så kan det vara att läsaren inte kan komma överens med ECU om vilket protokoll som ska användas, och då blir det ju inget gjort. Möjligen att det går att koppla upp läsaren till en dator och tvinga den att köra på nåt viss protokoll? Hur har det gått vid besiktning, har de kunna läsa ut koder?

Vilken årsmodell är det fråga om här? Har bilen startspärren inkopplad? (dvs inte nödvändigtvis aktiv, men om den är på plats och dioden lyser och blinkar lite)?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, bilen är en 05,a utan startspärr då jag köpte en ny ECU och kopplade aldrig in den. Sedan är den besiktigad för ett halvår sen utan problem så hela felkodsläsandet är självvållat :D vilken läsare har du, artikelnummer? Vill inte lägga ut mer pengar till något som ej fungerar!
Tack för all hjälp!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av rid54 »

Hej,

Jag har en gul sak som inte saluförs längre. Det var deras billigaste och den som verkar mest likna min är:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040054

Det finns en sida på tyska som avhandlar Niva-teknik. En sida handlar om felkoder:
https://ladawiki.de/index.php?title=Fehlercode_Euro3/5

Där nämns, att om man inte har startspärren inkopplad (alltså, rent elektriskt ansluten), kan det inte läsas ut felkoder. Man ska då bygla två kontakter i startspärrens multianslutning, för att återställa datalinan. Kan vara där skon klämmer...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Det där låter som något väldigt vettigt! Jag ska börja med det innan det ska reklameras å köpas nytt.

En fråga dock, är lite osäker på vilken kontakt de menar. Är det in i ECU eller pluggen till immoboxen eller är det obd2 porten?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av rid54 »

Jag tror att det är den plugg, där immon en gång var ansluten (eller som pluggades in i immon), där man sätter bygeln.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av SA4AQS »

Lada-Vilgot skrev: 04 apr 2021 08:55 Hej,
Det där låter som något väldigt vettigt! Jag ska börja med det innan det ska reklameras å köpas nytt.

En fråga dock, är lite osäker på vilken kontakt de menar. Är det in i ECU eller pluggen till immoboxen eller är det obd2 porten?
Kontakten som satt i immoboxen, bygla sitft 9 och 18 så ska K-linan fungera till motorstyrningen från obd kontakten.

Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, tack för all hjälp nu fungerar det att läsa koderna! Problemet var att immun var urkopplad men det fixades av denna bypass. Dock fanns inga felkoder lagrade men får vara redo med läsaren nästa gång motormannen tänds!
Tack!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen kontakt med obd2

Inlägg av rid54 »

Bra att det löste sig! Kör lugnt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar