Höga avgasvärden

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Osko
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2018 19:14

Höga avgasvärden

Inlägg av Osko »

Jag har en Niva 2008 MPI som inte vill gå igenom besiktning.

CO 0.7 [0.5] and HC 353 [200] Lambda 1.02 [0.97-1.03]

Inga felkoder. Går normalt. Inget som ser uppenbart knasigt ut när jag kollar med OBD som temp, luftmassemätare eller liknande.

Den är nyservad med filter, olja, stift osv. Hela avgasröret från downpipe inkl kat bytt förra sommaren med delar från ladapower.com.

Finns det nån som har en idé om var jag kan börja?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Höga avgasvärden

Inlägg av ahlberg »

Gjutet eller svetsat grenrör? De svetsade har skapat problem för vissa om luft dras in och lurar lambdan att motorn går snålt. Men, dina värden ser ju inte helt galna ut, och hög HC borde nästan katten kunna hantera om den är riktigt varm. Testat att varmköra på landsväg en halvtimme innan du åker in?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Höga avgasvärden

Inlägg av rid54 »

Om jag inte misstar mig är ett lambdavärde >1 ett tecken på att det är lite väl mycket syre kvar i avgaserna, dvs motorn går snålt, eller det kommer in syre (luft) i avgaserna efter motorn. Nu är ju ditt värde inom gränserna, men tendensen är väl att det är lite snål blandning eller tjuvluft i avgasröret. Då är det lite oväntat, att det samtidigt finns oförbränt HC och CO i avgaserna.

Om motorn haft fina värden tidigare (innan bytet av avgasdelar), så skulle jag nog koncentrera mig på att kolla skarvar som man jobbat med, dvs efter downpipe och bortåt.

Annars kan det vara en dålig kat, eller att motorn helt enkelt går dåligt, dvs förbränningen i en eller flera cylindrar är inte bra. Detta kan ju bero på många saker, som dålig komp eller nån defekt i tändningen.

Tjuvluft i insugsröret kan också ställa till konstiga saker, så kolla alla slanganslutningar till insuget och kolla själva slangarna... om det finns de klassiska som är omspunna med röd textil, så kan de vara rätt slut under det dekorativa ytskiktet. Typexempel är att slangen till bromsservot inte är så fräsch längre och läcker in luft som inte är reglerad i luftmängdmätaren.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Osko
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2018 19:14

Re: Höga avgasvärden

Inlägg av Osko »

Tack för svaren.

Hörde av mig till Lada Power och de medgav direkt att jag inte var först med problemet. Fick tillbaka pengarna för den katalysatorn och svetsade dit den gamla som jag turligt nog inte slängt ännu. Bytte egentligen bara för att jag ville slippa svetsa eftersom det ändå var ganska billigt med hela röret med katalysator. Efter tips från Umeå Offroad så blev det även lite avgaslinda för att få upp temperaturen.

Efter det gick den igenom med strålande värden.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Höga avgasvärden

Inlägg av rid54 »

Fint med återkoppling, tack för det!

Kör lugnt!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar