Låg motortemperatur

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
janno
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 feb 2017 17:44

Låg motortemperatur

Inlägg av janno »

Hej!
Har en Niva modell typ 2015 som gått problemfritt, ca 4000 mil. Servad senast i vintras. Idag tändes plötsligt motorlampan vid start efter kortare stopp. Går precis som vanligt men motortemperaturen når inte upp till normal, utan ligger alltså lite lågt. Typiskt nog på Fårö och beroende av bil hela veckan, tror inte att det finns någon verkstad här. Någon som har tankar om vad som skulle kunna vara fel? Vad tror ni, vågar jag köra bilen några dagar innan en verkstad kan titta på den, förutsatt att inget annat tillkommer?

Janne
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Låg motortemperatur

Inlägg av Zphinx »

Termostaten kan ha hängt sig i öppet läge. Då kommer motorn inte upp i temp. Ingen fara att köra med.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Låg motortemperatur

Inlägg av SA4AQS »

Hejsan Janne!

Kolla att det är fullt med kylvätska i kylaren och ca halva expansions kärlet, har varit med om instrument som visat låg temp pga avsaknad av kylvätska :shock:
Sen är temperatur instrumentet inte den mest noggranna, Instrumentet och motorstyrningen har egna givare så kan vara att en givare är defekt också.

Hur går motorfläktarna?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
janno
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 feb 2017 17:44

Re: Låg motortemperatur

Inlägg av janno »

Tackar för initierade svar!
Faktum är att kylarvätskan är åt det låga hållet. Börjar med att fylla på den i morgon och ska då också kolla fläktarna. Återkopplar efter det!

Janne
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Låg motortemperatur

Inlägg av rid54 »

Du har fått bra idéer här, men jag lägger en kommentar ändå.

Om modell 2015 inte är helt annorlunda kopplad, så är det en givare i topplocket som styr mätaren, och en i kylvätskan, vid vattenpumpen, som ger info till ECU. I och med att du har en felkod, kan man tänka sig att ECU har nån form av reaktion på antingen tempen, eller givaren. Men i och med att du också läser av en låg temp, så är det nästan troligast att tempen faktiskt är låg. Det allra bästa vore ju om du kunde få fram felkoden, den borde ge en ledtråd.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
janno
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 feb 2017 17:44

Re: Låg motortemperatur

Inlägg av janno »

Hej igen!
Stort tack även till Rickard för svar!
I brist på verkstad som kan ta fram felkod gjorde jag vad jag kunde, fyllde på kylarvätska som låg strax under min. Och, peppar peppar, idag har lampan slocknat och arbetstemperaturen är normal. Framtiden får utvisa om det bara var det som var felet men bilen går nu i alla fall som vanligt.

Janne
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Låg motortemperatur

Inlägg av rid54 »

Det är en bra idé att även kolla kylvätskenivån i själva kylaren, med kall motor. Där ska vara tvärfullt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar