Tjena.
Generatorn på min 1700 mpi 2010 lada laddar för mycket.
Den laddar kring 14,4 på tomgång och kring 15-16 volt på 2000 varv.
Laddningslampan lyser svagt och försvinner när jag varvar.
Den var likadan för nån månad sen men de gick till sig, sen har den blivit likadan igen. Nån som har tips vad som spökar?
Generator laddar för mycket!
Re: Generator laddar för mycket!
På en av mina nuvarande hobbybilar hade jag samma problem.
Orsaken var att spänningen till EXC(eller motsvarande) var för låg.
Generatorn "trodde" då att batterispänningen var för låg.
Kompenserade då genom att öka/höja laddningsspänningen.
Resultatet blev att batteriet kokade - men att lyset blev starkare .
Åtgärdade jag genom att "reläa" och på så sätt öka spänningen/minska spänningsförlusten till "EXC" (eller motsvarande).
En "tattarlösning".
Orsaken var att spänningen till EXC(eller motsvarande) var för låg.
Generatorn "trodde" då att batterispänningen var för låg.
Kompenserade då genom att öka/höja laddningsspänningen.
Resultatet blev att batteriet kokade - men att lyset blev starkare .
Åtgärdade jag genom att "reläa" och på så sätt öka spänningen/minska spänningsförlusten till "EXC" (eller motsvarande).
En "tattarlösning".
Forumsponsor
Re: Generator laddar för mycket!
Som nämnts är det sannolikt nåt med spänningsavkänningen som strular. Den typen av generator har interna dioder för fältmatningen, dvs den startar genom ström utifrån, genom laddvarningslampan, men sen sköter den sig själv genom fältmatningsdioderna. Du kan vara tvungen att ta isär generatorn och kolla de små dioderna, kanske byta dem. Jag tror hela diodbryggan finns som reservdel. I samband med ett sånt arbete skulle jag byta regulatorn också (kolen sitter i den), den kan ju också vara lite krasslig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)