Re: Hur är Niva egentligen?
Postat: 23 nov 2009 20:56
Hur är Niva egentligen?
Det enda dumma NIvaköp jag gjort var att INTE köpte en 1990. I stället köpte jag en Suzuki Samuraj som kördes till 2005 då jag äntligen köpte en sprojjlans Niva. Under de 15 åren imellan avverkades andra 4WD-bilar varav bara en Land Rover fått fortsatt förtroende.
Om jag summerar problemen med Nivan först:
Jag är inte helt kontant med försäljaren. Framför allt för att deras försök till svensk manual antigen varit helt bortåt väggarna fel eller (senare) väldigt bristfällig. Sen blev jag inte så imponerad över att jag kört bilen utan att den eftermonterade dragkroken INTE var reggad samt att den var av sämre kvallité än jag antog. Det var inte så kul att stå för omreggning när man trodde att det var gjort. I efterhand är skuldbördan svår att utreda. Men det är inte Lada Nivas fel.
Men fel finns/fanns det:
Parkeringsbromsen var feljusterad vid leverans.
Fläktluften luktade pyton av något isoleringsmaterial (kabel eller motorlindning?). Förslagsvis sätter man på fläkten och en batteriladdare och kör något halvdygn när bilen är ny.
Tutan levde sitt eget liv. KAN ha varit ett resultat av klantig verkstad när bilen extrautrustades.
Spolarvätskebehållaren sprack tidigt. KAN ha varit ett resultat av klantig verkstad när bilen extrautrustades. Sedan, när den bytts, sprack locket. Dålig kvallité.
Tändstiften var omaka. Kanske någon i Estland passade på där bilen "genomgått en noggran leveranskontroll".
Dito vindrutetorkare. Dito orsak.
Yttre backspeglarna lever sitt eget liv i farter över 70.
Höger framstol rasade ihop. Enkelt att fixa för mekan/frugan eftersom stolen helt enkelt inte fått bultarna ordentligt dragna. Odragna bultar fanns på fler ställen....
Växellådsoljan var på tok för trög i kyla. Men det är tydligen helt enligt tillverkarens ordination. Man får antigen köra med lågväxel någon halvkilometer och värma upp oljorna eller så byter man. Det gjorde meken/frugan.
Förra året gick packboxen till bakre diffklump. En smal sak för samma mek/fru. Vid byte av bromsvätska var ena "ventilen" "mjuk" och drogs sönder. Av någon outgrundlig anledning, typ religiöst under, hade OK en som passade exakt.
I fredax sa bromsvätskebehållaren upp sej. Samma usla plastkvalitta som i spolarvätskebehållaren. Den har ännu inte blivit bytt.
Jämfört med mer än dubbelt så dyra Land Rover så har problemen varit billiga och bagatellartade.
Men vad har jag fått:
1 En bil som frugan/meken snott av mej.
2 En bil som tålt att övningsköra ett antal ungar i. Den tydliga växellådan med distinkta lägen och ett självinstruerande motorljud är BRA för nybörjaren. Kopplingen är inte allt för lätt att använda vilket befrämjar en bra teknik. Sikten är BÄTTRE än i småbilar som SAAB och Volvo. Bilen placeras därför lätt i parkeringsfickor och trånga lägen. Skulle olyckan vara framme så gör priset att en buckla hit eller dit bara är att anse som en blessyr i strid och något att skryta med. En toppenbil att börja köra alltså.
3 En bra plogbil.
4 En bra vinterbil med lika bra väghållning som de andra 4WD-bilarna. Djupsnö är inget hinder.
5 Fyrhjulsdriften, hjulupphängningen och drivlinan är bättre eller jämförbar med flertalet andra bilar.
6 Värmen är exemplarisk.
7 En bra dragbil. (Lågväxeln är guld.)
8 I fläktläge 2 kan man sitta tyst och slipper prata. Å andra sidan räcker farvinden i de flesta fall för att hålla rutorna imfria.
9 En bil som inte bjuder på större svårigheter att serva själv.
10 Har man det minsta behov av en terrängbil så är Nivan ett bättre val än de flesta bilar. (Längden och markfrigången gör att man kommer fram bättre än bilar som är längre vid lika eller större markfrigång. Lågväxeln gör att Nivan utkonkurerar allt som inte har lågväxel.)
För mej är sittkomforten bra och jag tål att följa med meken/frugan, som snott bilen, på längre körningar. Jag känner mej trygg när jag övningskör med ungarna. Att man ges glada tillrop och avundsjuka blickar får man stå ut med.
Dejan P
Det enda dumma NIvaköp jag gjort var att INTE köpte en 1990. I stället köpte jag en Suzuki Samuraj som kördes till 2005 då jag äntligen köpte en sprojjlans Niva. Under de 15 åren imellan avverkades andra 4WD-bilar varav bara en Land Rover fått fortsatt förtroende.
Om jag summerar problemen med Nivan först:
Jag är inte helt kontant med försäljaren. Framför allt för att deras försök till svensk manual antigen varit helt bortåt väggarna fel eller (senare) väldigt bristfällig. Sen blev jag inte så imponerad över att jag kört bilen utan att den eftermonterade dragkroken INTE var reggad samt att den var av sämre kvallité än jag antog. Det var inte så kul att stå för omreggning när man trodde att det var gjort. I efterhand är skuldbördan svår att utreda. Men det är inte Lada Nivas fel.
Men fel finns/fanns det:
Parkeringsbromsen var feljusterad vid leverans.
Fläktluften luktade pyton av något isoleringsmaterial (kabel eller motorlindning?). Förslagsvis sätter man på fläkten och en batteriladdare och kör något halvdygn när bilen är ny.
Tutan levde sitt eget liv. KAN ha varit ett resultat av klantig verkstad när bilen extrautrustades.
Spolarvätskebehållaren sprack tidigt. KAN ha varit ett resultat av klantig verkstad när bilen extrautrustades. Sedan, när den bytts, sprack locket. Dålig kvallité.
Tändstiften var omaka. Kanske någon i Estland passade på där bilen "genomgått en noggran leveranskontroll".
Dito vindrutetorkare. Dito orsak.
Yttre backspeglarna lever sitt eget liv i farter över 70.
Höger framstol rasade ihop. Enkelt att fixa för mekan/frugan eftersom stolen helt enkelt inte fått bultarna ordentligt dragna. Odragna bultar fanns på fler ställen....
Växellådsoljan var på tok för trög i kyla. Men det är tydligen helt enligt tillverkarens ordination. Man får antigen köra med lågväxel någon halvkilometer och värma upp oljorna eller så byter man. Det gjorde meken/frugan.
Förra året gick packboxen till bakre diffklump. En smal sak för samma mek/fru. Vid byte av bromsvätska var ena "ventilen" "mjuk" och drogs sönder. Av någon outgrundlig anledning, typ religiöst under, hade OK en som passade exakt.
I fredax sa bromsvätskebehållaren upp sej. Samma usla plastkvalitta som i spolarvätskebehållaren. Den har ännu inte blivit bytt.
Jämfört med mer än dubbelt så dyra Land Rover så har problemen varit billiga och bagatellartade.
Men vad har jag fått:
1 En bil som frugan/meken snott av mej.
2 En bil som tålt att övningsköra ett antal ungar i. Den tydliga växellådan med distinkta lägen och ett självinstruerande motorljud är BRA för nybörjaren. Kopplingen är inte allt för lätt att använda vilket befrämjar en bra teknik. Sikten är BÄTTRE än i småbilar som SAAB och Volvo. Bilen placeras därför lätt i parkeringsfickor och trånga lägen. Skulle olyckan vara framme så gör priset att en buckla hit eller dit bara är att anse som en blessyr i strid och något att skryta med. En toppenbil att börja köra alltså.
3 En bra plogbil.
4 En bra vinterbil med lika bra väghållning som de andra 4WD-bilarna. Djupsnö är inget hinder.
5 Fyrhjulsdriften, hjulupphängningen och drivlinan är bättre eller jämförbar med flertalet andra bilar.
6 Värmen är exemplarisk.
7 En bra dragbil. (Lågväxeln är guld.)
8 I fläktläge 2 kan man sitta tyst och slipper prata. Å andra sidan räcker farvinden i de flesta fall för att hålla rutorna imfria.
9 En bil som inte bjuder på större svårigheter att serva själv.
10 Har man det minsta behov av en terrängbil så är Nivan ett bättre val än de flesta bilar. (Längden och markfrigången gör att man kommer fram bättre än bilar som är längre vid lika eller större markfrigång. Lågväxeln gör att Nivan utkonkurerar allt som inte har lågväxel.)
För mej är sittkomforten bra och jag tål att följa med meken/frugan, som snott bilen, på längre körningar. Jag känner mej trygg när jag övningskör med ungarna. Att man ges glada tillrop och avundsjuka blickar får man stå ut med.
Dejan P