Tänkte att det kan vara bra för den som ger sig på att renovera en sån här gasare.
Det finns några olika gasare men själva planingen (som är det viktiga) är densamma på alla modeller.

Utgångs objektet........

Plockat isär hela gasaren och glasblästrat alla komponenter.

När alla packningar är borta och förgasaren är alldeles ren ser man tydligt att mellersta "lagret" av förgasaren är skev........och behöver planas.

Även ovansidan av det mellersta "lagret" har skadats av att tidigare ägare dragit åt skruvarna för hårt.

En annan vinkel....för att se hur det kan se ut.

Dessa små rör måste man ta bort för att kunna plana ordentligt.

Går bra med en liten tång men var försiktig....särskilt med det större röret som har väldigt tunna väggar.
Moderator edit: Se även Josanivski-metoden: http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=7&t=248&p=5724&sid=b6893ed7ea7fe784400019945b84317d&sid=b6893ed7ea7fe784400019945b84317d#p5724

För att plana använder jag en kvalitets skärbräda från Överskottsbolaget och sandpapper.

Det tog inte mycket när jag började plana ovansidan........

Efter en bra stunds gnuggande ser undersidan ut så här......

När jag planat bägge sidor av det mellersta "lagret" ser det ut så här.....lite bättre eller hur?

En annan vinkel för att se hur det ska se ut......

Tätt runtom....både upptill och nertill.

Det är fortfarande inte riktigt plant mellan översta "lagret" och mellan "lagret".......

Det är översta lagret som är lite skevt, och här kan man inte plana som den andra delen så jag använder filen försiktigt.......

Akta dessa "ringar" som finns på tre ställen......de är där för att täta lite extra mot packingen.

Så där......nu skall vi testa igen (ursäkta den dåliga bilden)

Nu ser det bättre ut!

En annan vinkel....

När planingen är klar kan vi börja montera ihop den igen.......med nya packningar och vissa skruvar utbytta mot nya.

Och efter lite pillande så börjar den vara färdig.....

Lite fler bilder för att se hur allt sitter....

Färdig!!