Sida 3 av 3

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 30 jul 2019 21:46
av Larsson
Har köpt svensktillverkade neopren? damasker till min Niva, tror det stod att de var till en Peugeot på förpackningen. Damaskerna har hållt RIKTIGT bra, de yttre damaskerna har nog suttit på bilen i 10år nu.

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 18 jul 2020 15:30
av jordmannen
Den ryska handboken säger att man måste tappa ur växellådsoljan innan man drar ut drivaxlarna från växellådan/motorn.
Stämmer det?

Följdfråga, ska det sitta någon packning där drivaxlarna möter motorn?

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 18 jul 2020 15:49
av niva-2121
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar.
Men gäller första frågan angående demontera inre drivaxlarna ur framaxelväxeln, så behöver du inte tappa ur oljan ur framaxelväxeln.
Om andra frågan rör packningar eller ej mellan inre drivaxlar och framaxelväxel så minns jag inte 100%, men har för mig att där inte fanns någon packning.

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 18 jul 2020 16:33
av jordmannen
Vill göra det som Ahlgren gör på sida 1 och 2.
Dvs. ta bort hela axeln med båda knutarna.

Jag tänkte på det här (se bild)
Bild

Där står det om en packning och i början av instruktionerna så står det att man ska tappa ur "växellådsoljan".
Jag har en -85a om det spelar någon roll.

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 18 jul 2020 17:24
av SA4AQS
På min Niva av -06 årsmodell satt det en packning där, och jag behövde inte tappa ur oljan.
Går säkert att ersätta packningen med motor silikon eller vad det nu heter.

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 18 jul 2020 18:28
av jordmannen
Okey, så länge det inte rinner ut olja så är jag lugnt. Antar att packningen bara ska stå emot oljeskvätt innefrån då.

Anledningen är att jag behöver byta inre damasken och passar då på att byta båda.
Jag tänker testa biltemas elastiska universaldamask. Kanske inte den bästa, men jag har lite bråttom.
Någon som har invändningar mot dem?

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 21 jul 2020 18:11
av jordmannen
Då var det min tur. Fick inte loss inre delen på bilden (den som sitter på axeln, på bilden) så jag lossade yttre knuten helt istället, skulle ändå byta båda.

Bild


Blev bra, biltemas damasker var fina och lätta att trä på. Jag är dock tveksam till gummikvaliten, men vi får se.
Bild

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 21 jul 2020 22:05
av niva-2121
Jag köpte röda Silicondamasker från Danmark.
Dom höll inte mer än ett hundratal mil.
Nivan höjd 6 cm.
Köpte i stället damasker från Mathias, Umeå Offroad.
Lyd Ahlbergs råd och montera ingen slangklämma på "lilländen".
Då kan damasken glida på drivaxeln och sträcks inte så lätt och spricker vid terrängkörning med maxflex och fulla rattutslag - samtidigt. ;)

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 22 jul 2020 08:26
av ahlberg
Kan vi gissa att det är Biltema 32-354? Håll oss gärna uppdaterade med hur de håller..

Re: Byta drivaxeldamask (demontera drivaxel)

Postat: 22 jul 2020 10:24
av jordmannen
Nej, det är 72-354. Går under namnet "elastisk drivknutsdamask". Lilla storleken.
Passade nästan helt perfekt.

Anledningen till varför jag är tveksam till gummit är för att jag testat deras unverisaldamask till styrväxlar på min volvo 2 ggr. De sprack efter 1 vinter vardera. Tål inte vägsaltet och att dras fram och tillbaka.
Att underhålla dem med silikonspray hjälper och det gäller väl allt gummi.

Däremot så tror jag att biltema köper in sina grejer från diverse fabriker utomlands så det är antagligen varierande kvalité från bra till sämst på alla deras damasker.