Felsökning generator och laddning

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4955
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Felsökning generator och laddning

Inlägg av ahlberg » 14 dec 2008 13:34

Liten presentation på hur laddningen på en Niva (1,7i) fungerar (1600 - se längre ner i tråden):

Bild

9. Det börjar med att du slår på tändningen och sätter spänning på ledare 15 (blå). Tändlåset matas med en brun, ledare 30, från batteriet

8. Ledare 15 (blå) spänningsätter tändingsreläet som jordas med en svart ledare.

8. Tändningsreläet har en rosa ledare 30 från batteriet. Denna sluts med blå-svart ledare som går till berömda säkring 2 på säkringspanelen 7.

6. Från säkring 2 går en orange ledare till centralinstrumentets kopplingsstycke, pinne 4. Denna matar laddningslampan med 12 volt.

6. På andra sidan laddninglampan finns en ledare som går till uttag 61 vidare till laddningsreläet och vidare genom generatorns rotor till jord. Ström flyter genom lampan.

Fas 1 klar: LAMPAN LYSER! :idea:

Men det kommer att hända mer...

2. När motorn startat kommer rotorns magnetfält att skapa spänning i statorn. Rotorns fält byggs upp genom att strömmen som går genom laddningslampan genom laddningsreläets kolhållare har skapat ett svagt magnetfält. När motorn startat genereras en svag växelspänning ur statorn. De sex "vertikala" dioderna på bilden likriktar 3-fasströmmen och matar ut ström genom D+. Samtidigt tar vi lite av denna likriktade ström för att försörja statorn med mer fältström. Regleringen av spänning sker genom att variera strömmen rotorfältet - och det är laddningsregulatorns uppdrag.

2. När generatorn laddar (eller egentligen när den försörjer sig själv med fältström) kommer det 13,7 volt i uttag 61 som leder vidare till laddningslampans ena pol.

5. Denna spänning möter nu spänningen från tändlåset vid laddningslampan. Laddningslampan har nu samma spänning på båda sidor och kommer följaktligen att slockna.

Fas 2 klar: Lampan har slocknat. :idea:

5. Motståndet ser ju till att det inte blir kortis.

OBS! Äldre Nivor är inte kopplade riktigt så här - jag återkommer med dessa.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4955
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Felsökning generator och laddning 1600

Inlägg av ahlberg » 14 dec 2008 14:11

Bild

4. Det börjar med att du slår på tändningen och sätter spänning på ledare 15 (blå). Tändlåset matas med en brun, ledare 30, från batteriet

5. Ledare 30 i tändlåset sluts med blå-svart ledare som går till säkring 9 och 10 på säkringspanelen 5.

7. Från säkring 9 går strömmen vidare till laddningsslampans relä, genom spolen och vidare genom en ledare till ett uttag på generatorn som är förbundet till jord via fältlindningarna så länge generatorn står stilla. Reläet drar, lampan tänds.

5. Från säkring 10 går strömmen till laddningsreläets anslutning 15 (D+) där reläet mäter hur hög spänning generatorn lämnar. Den reglerar därefter generatorns utspänning genom att styra strömmen genom rotorfältet. Detta sker genom att ändra pulserna i ledare 67. (DF). Reläet har även en jordning (D-)

Fas 1 klar: LAMPAN LYSER! :idea:

3. Laddningsreläet har även en krets för förmagnetisering - på dessa äldre Niva har alltså laddningslampan ingen betydelse för förmagnetisering av rotorn.

2. När motorn startat kommer rotorns magnetfält att skapa spänning i statorn. Rotorns fält byggs upp genom att strömmen som går genom laddningsreläet genom laddningsreläets kolhållare har skapat ett svagt magnetfält. När motorn startat genereras en svag växelspänning ur statorn. De sex dioderna på bilden likriktar 3-fasströmmen och matar ut ström genom D+. Regleringen av spänning sker genom att variera strömmen rotorfältet - och det är laddningsrelätes uppdrag.

2. När generatorn laddar kommer det en växelspänning i generatoruttaget X som leder vidare till laddningslampsreläets ena pol.

7. Denna spänning möter nu spänningen från tändlåset vid laddnings. Laddningslampsreläet har nu samma spänning på båda sidor och kommer följaktligen att falla och lampan att slockna.

Fas 2 klar: Lampan har slocknat. :idea:
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4955
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felsökning generator och laddning

Inlägg av ahlberg » 25 jan 2009 00:34

/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Användarvisningsbild
Larsson
Inlägg: 1825
Blev medlem: 11 nov 2008 23:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Felsökning generator och laddning

Inlägg av Larsson » 25 jan 2009 11:01

Mycket bra guider du lägger upp min käre Vice-sheriff...tror att vi redan nu har mer nyttig "Fakta" här än på gamla stället?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.

Användarvisningsbild
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 23:24
Ort: Sandviken

Re: Felsökning generator och laddning

Inlägg av hezzin » 28 feb 2009 10:09

Mycket bra beskrivningar!!! En liten fråga, om jag vill mäta upp utspänning från generatorn för att säkerställa dess funktion, måste jag koppla bort batteri eller nåt annat, eller är det bara att mäta rakt av?
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original

Användarvisningsbild
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 01:03
Ort: Ronneby

Re: Felsökning generator och laddning

Inlägg av ranger » 28 feb 2009 11:50

Bara att mäta. Jag har lärt mig att en växelströmsgenerator går sönder om man kopplar ur den när motorn är igång.
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4955
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felsökning generator och laddning

Inlägg av ahlberg » 28 feb 2009 14:06

Det är en bra grundregel att inte koppla bort en bilgenerator när den är i gång. Den har ju inga kondensatorer som dämpar så den trivs bäst med ett ständigt inkopplat batteri som "jättekondensator" som fångar upp spänningsspikar. Dock, har man andra förbrukare igång som t ex halvljuset så tar de med upp spänningsvariationer så att lyfta en polsko på batteriet kommer troligen inte att innebära att generatorn brinner upp. Däremot, att koppla bort B+ på en generator som laddar för fullt kan nog ge en rejäl spik som kan slå sönder dioder mm.

Men, som sagt - det är en bra grundregel att inte bryta laddningskretsar det flyter ström i.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

SmygeBosse
Inlägg: 130
Blev medlem: 09 apr 2010 16:15
Ort: Smygehamn
Kontakt:

Re: Felsökning generator och laddning

Inlägg av SmygeBosse » 04 mar 2011 21:02

Ahlberg, du är en fantastiskt bra pedagog! Underbart lärorika förklaringar till hur det fungerar!
Lada Niva 1,7i - 2010
Suzuki Grand Vitara V6A XL7 - 2002

Skriv svar