Niva-anpassad bromsluftare

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Niva-anpassad bromsluftare

Inlägg av Andreas »

Jag har just spenderat en lördag åt att renovera bromsarna (det blev som en ny bil). En av de jobbigare sakerna är ju att lufta, iaf om man är själv så därför kan man ju skaffa en sån bra bromsluftare som man trycksätter bromsvätskebehållaren med lufttrycket från ett bildäck.
Bild

Tyvärr så är det ett volvolock som sitter där och då måste man använda en trasa för att få det hyffsat tätt men blir ändå inte bra.
För att få en perfekt fungerande bromsluftare till pärlan så behöver man '1st lock till kopplingsvätskebehållaren(ett extra)', '1st 12mm borr' och '1st bilventil'

Bild
Borra ett 12mm(inte 100% säker) hål i mitten och slipa så det blir plant runt hålet

Bild
Sen är det bara att sätta dit ventilen, flytta över packningen & slangen sen är det bara att lufta.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Niva-anpassad bromsluftare

Inlägg av Larsson »

Detta är ett trix jag verkligen kan rekommendera.......har använt mig av det själv i säkert 15år och det fungerar super!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Niva-anpassad bromsluftare

Inlägg av Reed »

Jag gjorde en variant av detta igår, vet inte om jag kan rekommendera det till andra men...

Jag var tvungen att lufta efter att ha tryckt ut kolvarna på ena oket fram.

Efter som jag inte hade bilventil tillgänglig tog jag en "popnit" fast en sån med gängor i, tror det blev en M3, och nitade i från insidan av locket (till kopplingsbehållaren)

Sen kopplade jag på slangen från gasolbehållaren jag hade i firmabilen (med lågtrycksregulator) på niten och lufta. Själva behållaren hade jag med mig vid hjulet så jag behövde bara slå på gasen några sekunder när jag luftade.

Gör inte detta utomhus, och kedjerök inte som en galen ryss när du gör det. Troligtvis funkar det med alla komprimerade gaser, men se till att det sitter en lågtycksregulator på bara! Misongas från svetsen bör fungera precis lika bra för er som har tillgång till det.

När jag var klar satte jag bara tillbaks gummit i locket och skruvade in en skruv så blev behållaren tät
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Niva-anpassad bromsluftare

Inlägg av Markus Almroth »

Faktum är att misongas borde vara helt perfekt. Luft från däck och kompressorer (jag använder tryckluft med en regulator), innehåller ju alltid lite mineralolja från kompressorn och dessutom syre. Misongasen är ju gjord för att vara icke oxiderande... Jäkla perfekt idé att använda den :-)

/M
Skriv svar