Ställa Camber (hjullutning)
Postat: 02 sep 2017 13:17
Det var ett tag sen det skrevs något mektips från mitt garage. Här kommer ett som jag vil dela med mig av..
Räkan har alltid snedslitit höger fram, men inte så illa att jag gjort något åt det. Däcket har ätits upp i ytterkant så jag var ganska säker på att det varit lite för mycket hjullutning (positiv)
En sån här såg jag i ett youtubeklipp, och en inköptes från WISH för någon hundring. Finns säkert på flera ställen, som Ebay, Amazon, Alibaba..
Jag lyfte bilen lite försiktigt på plant underlag, satte pallbockar långt ut på A-armen och justerade lite tills karossen var hyfsat i plan.
Jag försökte inte lyfta mer än att belastningen är ungefär som med hjul monterade
Mätaren kalibrerades mot en lodstock och sattes med hjälp av magneten mot vänster nav. En halv grad positiv camber.
På höger sida visade den lite mer positiv, som jag misstänkte..
Här skall några justerbrickor bort.
Efter bråkat lite lossade jag övre spindelleden, vilket gjorde A-armen mer samarbetsvillig.
Jag plockade två tunna brickor, kanske en halv millimeter tillsammans. Det hade nog räckt med en, för efter monteringen så var det snudd på negativ camber.
Kanske är precisionen inte den bästa, men så här för en snabbjustering en lördag eftermiddag så kändes det rätt ok.
Räkan har alltid snedslitit höger fram, men inte så illa att jag gjort något åt det. Däcket har ätits upp i ytterkant så jag var ganska säker på att det varit lite för mycket hjullutning (positiv)
En sån här såg jag i ett youtubeklipp, och en inköptes från WISH för någon hundring. Finns säkert på flera ställen, som Ebay, Amazon, Alibaba..
Jag lyfte bilen lite försiktigt på plant underlag, satte pallbockar långt ut på A-armen och justerade lite tills karossen var hyfsat i plan.
Jag försökte inte lyfta mer än att belastningen är ungefär som med hjul monterade
Mätaren kalibrerades mot en lodstock och sattes med hjälp av magneten mot vänster nav. En halv grad positiv camber.
På höger sida visade den lite mer positiv, som jag misstänkte..
Här skall några justerbrickor bort.
Efter bråkat lite lossade jag övre spindelleden, vilket gjorde A-armen mer samarbetsvillig.
Jag plockade två tunna brickor, kanske en halv millimeter tillsammans. Det hade nog räckt med en, för efter monteringen så var det snudd på negativ camber.
Kanske är precisionen inte den bästa, men så här för en snabbjustering en lördag eftermiddag så kändes det rätt ok.