Felsök ditt kylsystem

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Felsök ditt kylsystem

Inlägg av ahlberg »

Bild

När motorn värmer upp skall slang 4 och 3 bli varma samtidigt som motorn. Vattnet går nämligen från förgrening 1 genom genvägen 4 till termostaten 5 och sugs in vattenpumpen som trycker vidare vattnet genom motorn. Utan detta flöde kokar motorn.

När tempen är ca 90C styr termostaten 5 över och öppnar mellan 7 och 3. Då tvingas vattnet vid 1 att gå genom slang 6 och kylas ner i kylaren. Slang 6 skall alltså bli varm först när motorn är riktigt varm. Blir den varm tidigare går motorn kall, drar mer soppa och du får dålig värme i kabyssen.

När kylningen fungerar normalt så är jobbar termostaten med olika grader av shuntning mellan "genvägen" och kylaren.

Att ta bort termostaten kan rädda dig hem OM motorn kokar OCH du konstaterat att det beror på att termostaten inte öppnar. Betänk dock att alla små kanaler i toppen är dimensionerade efter ett flöde MED en termostat i systemet - det finns faktiskt en risk att motorn kokar pga av att det blir för högt flöde när termostaten inte bromsar som den skall.

Vanligt problem är att annars igentäppt kylare, antingen dynga utifrån eller slam inifrån.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se