Felkodsavläsare för dummies, OBD2, OBDII, MPI, Bosch

Här kan du visa upp eller beskriva reparationer du utfört på din bil.
Porta
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 dec 2008 13:49
Ort: Nyköping

Felkodsavläsare för dummies, OBD2, OBDII, MPI, Bosch

Inlägg av Porta »

Hej,

Den s.k.a "MIL-lampan" har tänts på min pärla varför jag försökt sätta mig in ämnet kring felkodsavläsare (OBD2 då jag har en 2007:a,,,har jag rätt?).
Blir dock aningen förvirrad när jag försöker bestämma mig för vad jag bör investera i för "verktyg".

Jag är på jakt efter ett så enkelt verktyg som möjligt för att avläsa felkoder (DTC:s om jag förstått det rätt).
Det verkar som följande alternativ finns
1) Handhållen enhet som ansluts med speciell kabel till bilens 16-poliga kontakt(OBD2)
2) PC/Lap top med speciell mjukvara som ansluts med speciell kabel (USB eller RS232) till bilens 16-poliga kontakt (OBD2)



När jag plöjer igenom mina Niva-manualer så rekommenderas ett handhållet verktyg vid namn: "DST 2M". Surfar jag på DST 2m hamnar jag på: http://www.nppnts.com/index.php?mod=price. Där ligger prislappen på detta verktyg på 705 EUR!
De trådar på detta forum som jag funnit hänvisar bla till lösning med kabel av typen: http://www.24.se/elm327-bildiagnostik-v ... p-858.aspx i kombination med lämplig mjukvara på PC:n/Lappen. Kabeln kostar 649 SEK och om jag fattat det rätt exklusive mjukvara (oklart vilken).

Surfar man runt på handhållna enheter finns ju hur mycket som helst...dessutom nämns att det inte bara gäller att finna en kontakt som uppfyller standarden OBD2 utan som dessutom har samma "pinkonfigurering" som Nivans motsvarande kontakt då denna kan skilja sigh åt mellan olika tillverkare...

Ber ödmjukast om hjälp med att sy ihop ett lämpligt verktyg för ändamålet, och nej jag behöver inte ha en mjukvara "de luxe" med staplar och diagram.

Tack på förhand!
Melker
Senast redigerad av ahlberg den 08 jan 2010 05:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Ändrat rubrik och flyttat till Mektips
Niva 1.7 MPI, 2007 grön


You can go faster, I can go anywhere!
Kurt Berggren
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 dec 2008 00:12
Ort: Mölndal

Re: Felkodsavläsare för dummies

Inlägg av Kurt Berggren »

Jag köpte en felkodsläsare på Biltema (15-1385) 749:- och kunde få ut en felkod. Denna kod kunde jag sedan läsa ut felet med hjälp av en lista som finns här på forumet. Tyvärr funkar inte mjukvaran som följer med till Lada. Då skulle jag kunna se det direkt när jag kopplar upp den till datorn. Kanske det finns mjukvara på nätet, det vet väl Larsson eller Ahlberg, (dom verkar ju veta allt).
Men jag löste problemet med felkodsläsaren och listan. Klartext ingen kontakt mellan tempgivaren och fläkten. Lte rengöring och 5:56 så funkade det.
Niva -15
yaris - 14
Cyckel 10 växlad -04
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Felkodsavläsare för dummies

Inlägg av ahlberg »

:roll: nåja, det finns ju vita fläckar på både min och Larsson's kunskapskarta. Knyppling och Bosch-sprutet tillhör väl de mest uppenbara. Men för övrigt kan vi nog det mesta....

Men, allvarligt talat - vi behöver bra info om MPI-nivorna! Dela med er av vad ni kommer fram till! Vi har inte mycket stöd internationellt heller, modellen är inte alls så vanlig som TBI'n.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Porta
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 dec 2008 13:49
Ort: Nyköping

Re: Felkodsavläsare för dummies

Inlägg av Porta »

Följde Kurts exempel och köpte en felkodsavläsare på Biltema (15-1385) 749:-
Vid test angavs felkod: P1606 = Rough Road Sensor, Malfunction. Nu gäller det bara att försöka konstatera om sensorn är paj, glapp i nån anslutning etc.
Om jag fattat det hela rätt så är Rough Road-sensorns uppgift att avstyra larm från sensorer i motorn som lätt ger signal för "misfire/feltändning" vid riktigt tuff terrängkörning. Dvs kör man i tuff terräng där marken slår mot underredet så kan detta tolkas som misfires men Rough Road sensorn avstyr detta om den aktiveras. Nån som kan bekräfta eller dementera min tolkning?

15-1385:an är helt klart ett bra och förhållandevis billigt verktyg för att snabbt ringa in problemet :D

Tack Kurt ;) !
Niva 1.7 MPI, 2007 grön


You can go faster, I can go anywhere!
Kurt Berggren
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 dec 2008 00:12
Ort: Mölndal

Re: Felkodsavläsare för dummies

Inlägg av Kurt Berggren »

Inget att tacka för. Jag har själv fått många så tips av medlemmar här så det är bara kul att kunna dela med sig.

EDIT: Länk till felkoder: http://www.v45.ru/remont/codes/mp7.htm
Senast redigerad av ahlberg den 08 jan 2010 05:42, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Länk till felkoder inlagd
Niva -15
yaris - 14
Cyckel 10 växlad -04
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Felkodsavläsare för dummies, OBD2, OBDII, MPI, Bosch

Inlägg av BRO »

Hej alla!

Och god fortsättning på er.

Jag köpte den på 24.se, och med den följde med lite mjukvara.
Med den gratisversionen kan man läsa dom flesta livevärdena samt läsa och radera felkoder.
Det finns mer avancerade program om man vill betala lite.
Jag köpte den för dom misständningar jag har ibland, tyvärr så visade den nog bara symptomen i mitt fall och inte orsaken.
Jag är inne på att det är spridarna som kärvar lite vid ett viss temp intervall, jag har inte haft tid att byta plats på dom än.
Till MAC finns ett program som heter MOVI, jag har inte hunnit testa det än.
Det finns fina felsöknings manualer till TBI:n men inte så mycket till Boschsprutet vad jag har hittat än.

Mvh

Roger
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
Skriv svar