Tryckluftkompressor under reservdäcket

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Tryckluftkompressor under reservdäcket

Inlägg av Pilz »

Jag skulle vilja presentera min installation av en tryckluftkompressor under reservhjulet här.
Jag har sett att detta ämne har tagits upp flera gånger, men besvarades aldrig i slutändan.

En begagnad kompressor från en BMW från Wabco (4154031000) användes.
Vikt ca 4,7 kg
LxBxH ca 20x9x15 cm
Strömförbrukning max. 24A
Tryck max. 11bar
Omgivningstemperatur -40 till 80 ° C

Kompressorn monterades på en monteringsram under reservhjulet och anslutes via en extra säkring och en strömbrytare i det inre. Tryckluftsslangen leddes in genom kabelkanalen bakom instrumentklustret och anslutits till en snabbkoppling till höger bredvid rattet. Dessutom har jag installerat en tryckavlastningsventil för att begränsa det maximala trycket till 2,3 bar.

För att fylla på alla fyra däck från 1,5 bar till 1,9 bar behöver jag bara 7 minuter, med att packa upp / packa röret, kontrollera däcktrycket och gå runt bilen. Att bara fylla ett däck från 1,5 bar till 1,9 bar tar cirka 35 sekunder.

Om du har några frågor försöker jag svara på dem.

hälsningar
Stefan

-----------------------------------

Ich möchte hier meinen Einbau eines Druckluftkompressors unter dem Reserverad vorstellen.
Ich habe gesehen dass dieses Thema schon öfter aufgefriffen wurde, aber nie schlussendlich beantwortet wurde.

Zum Einsatz kam ein gebrauchter Kompressor aus einem BMW von Wabco (4154031000).
Gewicht ca. 4,7kg
LxBxH ca. 20x9x15cm
Stromaufnahme max. 24A
Druck max. 11bar
Umgebungstemperatur -40 bis 80°C

Der Kompressor wurde auf einem Montagerahmen unterhalb des Reserverades montiert und über eine zusätzliche Sicherung und einen Schalter im Innenraum angeschlossen. Der Druckluftschlauch wurde durch die Kabeldurchführung hinter dem Kombiinstrument nach innen geführt und rechts neben dem Lenkrad an einer Schnellkupplung angeschlossen. Zusätzlich habe ich ein Überdruckventil eingebaut um den maximalen Druck auf 2.3 bar zu begrenzen.

Um alle 4 Reifen von 1.5 bar auf 1.9 bar aufzüllen benötige ich so nur noch 7 Minuten, mit auspacken / einpacken des Schlauches, kontrollieren des Reifendrucks und dem Herumlaufen ums Auto. Nur einen Reifen von 1.5 bar auf 1.9 bar aufzufüllen dauert ca. 35 Sekunden.

Wenn ihr noch Fragen habt bemühe ich mich diese zu beantworten.

Grüsse
Stefan

den inbyggda kompressorn

Bild

Bild

Bild


den tredelade tryckluftsslangen för fyllning eller testning

Bild

Bild

Bild


snabbkopplingen och precis bredvid tryckavlastningsventilen

Bild

Bild


omkopplaren för kompressorn

Bild

Bild
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Tryckluftkompressor under reservdäcket

Inlägg av niva-2121 »

Visst är det praktiskt med kompressor i bilen, håller fullständigt med.
Själv hade jag en ARB-kompressor, en sådan man använder till pneumatiskt styrda differentialspärrar.
Eftersom jag hade reservhjulet på en "Swing away" från en Blazer där bak så hade jag större utrymme till förfogande för den större ARB-kompressorn.
Efter en dag "i spenaten" är det bra att kunna återställa trycket i däcken för "landsvägskörning". ;)
Forumsponsor
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Tryckluftkompressor under reservdäcket

Inlägg av Maskirovka »

:)

tackar för numret till kompressorn
vad kostar en beg sådan därnere?

gillar lösningen
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Tryckluftkompressor under reservdäcket

Inlägg av niva-2121 »

Pilz skrev: 12 dec 2019 23:01 Tryckluftsslangen leddes in genom kabelkanalen bakom instrumentklustret och anslutits till en snabbkoppling till höger bredvid rattet. Dessutom har jag installerat en tryckavlastningsventil för att begränsa det maximala trycket till 2,3 bar.
Förstår inte vitsen med att dra in snabbkopplingen i kupén?
Inte heller varför man ska begränsa trycket till 2,3 bar?
Kompressorn blir ju så varm att man ändå bör öppna huven för att den inte ska överhettas.
Man fyller ju däcken snabbare med högre tryck!

B t w så har jag haft kompressor till såväl Jeepar som Defenders och Samuraier och en Terrano II.
Till en Wrangler nödgades jag att montera en fläkt för kyla kompressorn under huven. Kompressorn betjänade axelspärrarna.
På Wrangler var jag även tvungen att öppna upp hål på motorhuvens sidor för att begränsa temperaturen under huven.
Defender och Samurai är vettigt konstruerade med motorrumsventilation.
Nivan går att köra med huven "på glänt" (utom ibland vid passage t ex stockar, då huven "hoppar upp" och därefter "hoppar ner" och går i lås.
Till Nivan tog jag fram ett "gälgaller" som skulle ha monterats på huvens vänstra sida långt ner. Mellan huvens slut och förstyvningen. Men det blev aldrig av att såga upp hålet. Monteringen skulle blivit med popnit eller araldit.

När jag ändå är o t med motorrumstemperatur vill jag berätta att jag under huven har en stektermometer med fjärravläsning.
Men den ser jag hela tiden motorrumstemperaturen, som sommartid vid långsam terrängkörning kan uppgå till närmare 90 grader.
Med öppen huv kan jag "doppa ner" sonden i oljestickshålet och avläsa motoroljetemperaturen.
Vågar dock aldrig ha sonden ligga kvar i oljesickshålet p g a a jag inte är säker på att sonden skulle kunna komma i kontakt med vevstakarna.
Dessutom löste jag inte problemet med att täta runt ledningen till sonden i oljestickshålet.

Ursäkt o t, men därav hjärtat är fullt...………. :oops:
Forumsponsor
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Tryckluftkompressor under reservdäcket

Inlägg av Pilz »

Maskirovka skrev: 14 dec 2019 07:42
vad kostar en beg sådan därnere?

gillar lösningen
Jag hoppas kunna förstå frågan korrekt ...
En begagnad kompressor finns här i Tyskland för cirka 120 EUR (1250 SEK). För de små delar som krävs måste ytterligare 100 EUR (1000 SEK) förväntas.

@ Niva-2121
Jag har utfört tester och mätningar före och efter.
Lufttemperaturen i motorrummet överstiger inte 70 ° C för mig (vid 30 ° C utanför temperaturen). Och det är mycket svalare under reservhjulet. Men det är sant att motortemperaturen och oljetemperaturen är högre. Först hade jag också oro över temperaturen, men kompressorn används bara för att fylla däcken och har aldrig blivit så varm att du kunde ha bränt fingrarna på det (max 50 ° C). Så jag behöver inte öppna huven eller göra extra hål.
Jag installerade snabbkontakten inuti på grund av smuts och min bekvämlighet.
Tryckavlastningsventilen tjänar endast till att skydda däcket och blåser ut luft om trycket blir för högt. Kompressorn går fortfarande med full kapacitet.

hälsningar
Stefan

-----------------------------
Maskirovka skrev: 14 dec 2019 07:42
vad kostar en beg sådan därnere?

gillar lösningen
Ich hoffe die Frage richtig verstanden zu haben...
Ein gebrauchter Kompressor ist hier in Deutschland für ca. 120,- EUR zu bekommen. Für die benötigten Kleinteile muss nochmals mit 100,- EUR gerechnet werden.

@niva-2121
Ich habe vorher und nachher Versuche und Messungen durchgeführt.
Die Lufttemperatur im Motorraum steigt bei mir nicht über 70°C (bei 30°C Aussentemperatur). Und unter dem Ersatzrad ist es zudem deutlich kühler. Es stimmt aber dass die Motortemperatur und die Öltemperatur höher sind. Zuerst hatte ich auch Bedenken wegen der Temperatur, aber der Kompressor wird nur genutzt um die Reifen zu füllen und ist noch nie so heiss geworden das man sich die Finger daran hätte verbrennen können (maximal 50°C). Daher muss ich die Motorhaube nicht öffnen oder zusätzliche Löcher reinmachen.
Ich habe die Schnellkupplung im Innenraum wegen dem Schmutz und meiner Bequemlichkeit eingebaut.
Das Überdruckventil dient nur dazu den Reifen zu schützen und bläst Luft aus wenn der Druck zu hoch wird. Der Kompressor läuft trotzdem mit voller Leistung.


Grüsse
Stefan
Skriv svar