ROST

Allmänt Lada-Niva snack!
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

ROST

Inlägg av ola kolemark »

Köpte ny NIVA 20/12 -13. I julhelgen upptäckte jag att det "lyste brunt" under bilen, dvs rost!

Lyfte upp den på lyft för att lättare kunna se förödelsen.

Hjultrummor, kardanknutar, länkarmar, stagfästen, axlar osv var rostangripna.

Fick en chock efter det konstaterandet! Köpte 1982 min första nya Niva av Matreco i Södertälje, den

hade inte ens en rostig skruv i underredet.

Skandal att det 30 år senare levereras nya Nivor som är starkt rostskadade!


Vad göra?

Nivaforever
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ROST

Inlägg av ahlberg »

Inga av de komponenter du nämner är särskilt känsliga för rost, det låter mest som en utseendefråga. Antar att din bil inte är underredsbehandlad?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Är också nybliven ägare av en ny niva. Den är rostskyddsbehandlad från början men självklart finns ytrost på delar som ex kardan och skruvskallar som ligger illa till.
Stör det så borsta bort med stålborste och spraya tectyl.
Jobbar som mek på en stor bil firma med 9st nybilsmärken, ALLA kommer med ytrost på dessa delar direkt vid leverans.
Lexus som Hyundai I20 spelar ingen roll där........
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

Re: ROST

Inlägg av ola kolemark »

svar till ahlberg:

När Du säger att komponenterna inte är särskilt känsliga för rost så undrar jag på vilken planet Du lever?

Vaz Lada är väldigt känsliga för rost. När rosten väl fått fäste går den EJ att stoppa!

Okay, slipa och lacka och rostskyddsbehandla funkar, men Du måste göra det minst vartannat år.

Kostsam historia för Du måste blästra bort rosten annars är det kört!

Jag vet, köpte NY niva -82, den dog -96. Var endast lacken kvar som sammanhållande faktor, trots
regelbundna rostskydd.

Bilbesiktningen hade de sista 10 åren endast en anmärkning! EGR ventilen! Att man kunde trycka fingrarna genom trösklar osv struntade dom fullständigt i! Man åkte runt besiktningshallen, vred ned skruven ca 2mm och åkte tillbaka och fick godkänd EGR ventil.

Sedan antar Du att bilen ej var underredsbehandlad? Det stämmer på ett sätt. Den skulle vid leverans vara extra underredsbehandlad
med inner skärmar,Sverigepaket osv. Förstår inte var all rost kommit ifrån om inte Lada monterar sina nya bilar med rostiga delar!


svar till Virre:

Det rådet Du kommer med är alltså att man skall efter leverans stanna vid järnaffär och köpa stålborste, därefter till
Biltema och köpa Tectyl osv!

Om Du föreslår detta till Dina chefer, att man skall köpa stålborste och sprayburk direkt efter köp av ny bil på ER firma så
att bilen går igenom första besiktning efter 3 år, förmodar jag att Du får sadla om till cykelmek!

Har haft 13 st NYA bilar utan rost vid leverans de senaste 50 åren. Tyska, Engelska, Amerikanska och Ryska.

Om Ni har intresse av att se omfattningen av rostskador på NY Niva så skriv till mig så ska jag skicka bilder!

Nivaforever
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: ROST

Inlägg av Nivanörden »

Tråkigt med nyrostad bil! Att tänka på generellt är att en ny Niva inte är som andra nya bilar. Det är dock stor skillnad på rost i plåten (= karossen) och angrepp på till exempel kardanknutar, länkarmar och axlar.

En annan sak värd att tänka på är hur man uttrycker sig mot andra användare på forumet.
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Hoppsan då, lugn och fin här nu.

Mitt förslag eller i alla fall menade jag, eftersom jag inte sett din bil eller omfattningen av rosten att om du stör dig på YTLIG rost på skruvskallar osv borstar bort den och tectylar.
Varför skulle jag ge det rådet till mina chefer, vi säljer tillräckligt med bil för att veta att dom högst troligt överlever dom första tre åren utan att dö i rostdöden.

Jag tror vi har lite olika syn på vad rost är.......

Skulle vara intressant att se bilderna, lägg upp dom här vet jag. Jag skickar ett PM om det passar bättre.

Har du kontaktat återförsäljaren? Om det nu är så överjävligt med rost på bilen borde han väl åtminstånde vara intresserad av att bli informerad om problemet. Kanske kan han erbjuda kompensation eller åtgärd, om han inget vet är det ju lite svårt att göra något.
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

Re: ROST

Inlägg av ola kolemark »

svar till Virre:

Skicka Din mejl-adress så svarar jag!

olakolemark@hotmail.com


Nivaforever
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Har mejlat......
dieselpower
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 feb 2011 20:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: ROST

Inlägg av dieselpower »

Jag vågar påstå att en 3 år gammal Mazda6 är rostigare än en 3 år gammal Niva... :shock:

Vad rost är ligger i betraktarens ögon... avgassystem och bromsskivor blir rostiga direkt.
Allt under bilen som utsätts för fartvind, salt och regn rostar.

Håller med Virre och Ahlberg ;)

Vill också se bilder på katastrofen!
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Mejla han o be om bilderna, jag hjälper gärna till med att lägga ut dom jag fick på min mail.......
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: ROST

Inlägg av rid54 »

Min '11 köptes med "extra underredsbehandling" och plastinnerskärmar inom det s.k. Sverigepaketet. Vid leverans fanns precis som trådskaparen nämner viss ytrost på mekaniska saker och lite på stötfångarrören. Jag hade "läst på" lite här innan jag köpte, så jag var inte så förvånad... och inte oroad heller.

Emellertid kunde jag kontatera att den "extra underredsbehandling" man gjort inte var av bästa sorten (ojämn, lite flagnande på vissa ställen etc), så jag lämnade helt enkelt in bilen på en specialfirma för rostskydd. Ytrosten på mekaniska delar (medbringare, skruvar och liknande) tror jag helt enkelt inte kommer att vara ett problem innan jag är tvungen att meka med dessa mekaniska saker av andra skäl än rost. Jag gjorde likadant med min '06, efter att besiktningen (inklusive plåtknackning!) visat noll fel. Jag kan inte svetsa, så jag lägger gärna pengarna på rostskydd, så kanske jag hinner lära mig innan det blir akut.

Den här bilen är "annorlunda". Det är ju heller inte så att "andra bilar" är problemfria. Man kan titta runt lite på nåt Volvoforum och inse, att mycket skit slipper Nivaägare, eftersom bilen inte har totaldatoriserats och har övervakning på minsta glödlampa eller annan dyr elektronik som dör om man byter batteri utan rätt besvärjelser och ett blodsoffer med en get. Vi har alltså rätt dålig finish på en del grejer och lite ytrost här o var. Jag är nöjd ändå...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
radical_plus
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2013 07:41

Re: ROST

Inlägg av radical_plus »

Ja ola....
Varför köpte du inte en toyota land cruiser från 2013? Eller en pajero? Eller en defender..?
Roman Chvedov, uppsala

Ваз 2121 нива '07
Ваз 2121 нива '12
Fiat 128 coupe '69, 3p '73, panorama '75
Fiat 124 CC sport coupe '73
Alfa Romeo 75 milano 2,5v6 trackday '87
Lancia a112 abarth '85
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

Re: ROST

Inlägg av ola kolemark »

svar till radical_plus:

Varför jag inte köpte bilarna Du nämner eller en Cayenne beror på att jag nu är 70år
och inte åker till Paris, Barcelona eller Rom längre.
Haft Niva från -82 - 96 då den dog rostmässigt sett.
Niva -82 hade inte en rostig skruv i underrede när jag hämtade den från Matreco i Södertälje.
Därför tyckte jag det var en bra idé med en fabriksny Niva för ålderdomen.
Kan köpa en Ferrari om jag vill, men den funkar inte så bra för att åka till ICA osv.

Man blir minst sagt chockad när man hämtar en ny Niva 2013 som gått 7 mil och
är så rostig att rostskyddsfirmor skakar på huvudet och undrar från vilket år bilen är.
Att inte axlar,stagfästen,hjultrummor osv har någon lackfärg kvar är skandal
enligt mitt sätt att se på det hela.

Fördelen med Niva för en pensionär är inte terräng och hillkörning.

Lågväxeln och diffspärren är njutningen. Speciellt i snö, djup snö!

Gatan jag bor på plogas inte förrän sist i kommunen och då är det bra med en frisk Niva!

Har jag klargjort mitt val av bil?

Med vänlig hälsning

Nivaforever
ola kolemark
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 sep 2013 17:02

Re: ROST

Inlägg av ola kolemark »

svar till dieselpower:

Hej!

Jag pratar inte om 3 år gamla bilar.

Min bil är nu 1 månad gammal. Hade gått 7 mil vid leverans.
Att den skall var rostig på axlar,hjultrummor,brommsrörsfästen,stag och länkarmar osv är dåligt!

Har kört Bedford truck i mellersta östern och i Europa så jag vet vad diesel och rost är.

Hade fullt kort med Taxi tills läkarn kom på att jag hade nedsatt känsel i tårna på vänster fot!

Då snodde dom kortet men lät mig behålla A med allt och B+E.

Då körandet började på 60-talet och slutade på 80 talet så tror jag att jag vet hur en bil ska se ut inunder!

Har nu en Toyota Rav4 -95, HD softtail från förra århundradet, Cooper Cab Workstrim -2005 och
ingen av dessa är rostiga som den nya Nivan.

Med vänlig hälsning

Nivaforever
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ROST

Inlägg av Virre »

Ta och lägg ut samma bilder du skickade mig så fler förstår vad du upplever som problemet, sen undrar jag fortfarande vad återförsäljaren har sagt. För som jag skrev i mailet och här ovan så förutsätter jag att du har haft kontakt med honom med vad du upplever som ett så stort problem innan du lägger ut texten här. Vem köpte du av?
Kan ju vara så att återförsäljaren helt håller med dig och åtgärdar problemet alt kompenserar men det är ju kanske lite väl mkt begärt att tro att han kan göra nått innan han vet att du upplever ett problem.
Skriv svar